Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

et par spørgsmål til eksperterne

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
Brugeravatar
hr mortensen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 04 sep 2007 08:52
Mit fyr: BAXI 1,5
Areal: 200m² i 3 plan
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4200

et par spørgsmål til eksperterne

Indlæg af hr mortensen » 16 dec 2007 19:20

vi er ved at renovere vores hus og lægger gulvvarme i hele hytten, og laver derfor vores rørsystem om til varme og vand. vi har også mont solvarme.
mit spørgsmål drejer sig om vandvarmeren en 300L kombi og solvarmen areal 8,31M2

vandvarmeren: jeg har nu kikket på en hel del tegninger og alle mont. vandvarmeren parrelelt på systemet, vil det være en foredel at sætte en temp. styret ventil på returrøret, også af hensyn til at vandet jo altid vil løbe den vej hvor modstanden er mindst. (gennem beholderen) der er jo en del modstand i et gulvvarmesystem til 12 rum???

solvarmen: jeg har ikke nogen veksler på, og slukker fyret til forår/sommer.Kunne jeg ikke mont. systemet således at hvis vandet er ved at koge over så starter solstyringen for centralvarmepumpen og bruger varmtvandsbeholderen som veksler og leder den overskydende varme væk???


søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: et par spørgsmål til eksperterne

Indlæg af søren ø » 16 dec 2007 19:23

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener, men her kommer et bud alligevel :lol:

Du skal montere en returtermostat på din beholder, ellers fiser vandet lige igennem, og det er uøkonomisk. Desuden kan du styre temp. på vandet på den måde.

Du kan godt lave det så din solvarme kører ud i gulvene. Hvordan det skal laves afhænger af din beholdertype og anlæg, men det kan lade sig gøre.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

Brugeravatar
BVMP
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 458
Tilmeldt: 05 jan 2007 16:35
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 211 i 3 plan.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9900
Dagligt forbrug: -
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Frederikshavn
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Re: et par spørgsmål til eksperterne

Indlæg af BVMP » 17 dec 2007 02:19

I vores tidligere hus lavede vi et anlæg bestående af en baxi 1.5, 3 stk solpaneller, en 300l solvarme-vvb med styring.
Anlæget virker på den måde at fyret varmer vvb op ca. fra midten, og selvfølgeligt resten af centravarmeanlæget. Når så styringen kan "se" at der kan sendes varme ned i bunden af vvb gør den det - via en 3vejs motorventil. Når/hvis solen ikke kan varme vvb mere op, stopper pumpen. Medmindre at temp på returvandet til fyret er koldere end solen - for så sender styringen, via 3vejs ventilen og en varmeveksler vamen ud til fyret. Solen hæver temp på returvandet = mindre forbrug.
Altså styrringen bestemmer hvor varmen bedst kan udnyttes.
Vi havde to gulve, et badeværelse og et bryggers med retur termostater. Så om sommeren, når der blev sendt varme ud gennem fyret (enten når vvb var varmet helt op, eller hvis solvarmen ikke var varm nok) blev der sendt varme i de to gulve.

Som sidegivenst holder dette fyret varmt også om sommeren hvor mange døjer med kondens. Jeg har på vores nuværende anlæg et døgnur, så hver dag(når fyret er sommerslukket)kl. 12, sender solen 15 min varme gennem fyret = ingen kondens. Fyret står renset og lukket.

Hvis du har rigtigt meget solvarme så kig på denne fætter, den hjælper med at fjerne varme fra panellerne mod at fylde det i gulvvarmen.
Den er på side 3 & 8 , Gulvvarmeoverstyringsbox
http://www.sonnenkraft.dk/danmark/downl ... 07-[1].pdf

En anden måde at bruge sit varme vand, det være sig fra pillefyr eller bedst fra solen er denne dims:
viewtopic.php?f=46&t=316&st=0&sk=t&sd=a&hilit=alfa+mix


Det anlæg med baxi er fra dette firma http://75620.buildyourownpublisher.com/


Husk solen er kommet for at blive....... at_the_beach.gif
Mvh
BVMP
MGM Junior, stålskorsten. Står i udhus/værksted forbundet med huset m. 2x12 m Løgstørrør. Dertil 7,56 m2 IDMK indbygningssolfanger mod syd. 750 l akku-beholder incl. 250 l nedsænket vvb. 6,0 kW. 400 V varmelegme "just in case".

Brugeravatar
BVMP
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 458
Tilmeldt: 05 jan 2007 16:35
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 211 i 3 plan.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9900
Dagligt forbrug: -
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Frederikshavn
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Re: et par spørgsmål til eksperterne

Indlæg af BVMP » 17 dec 2007 02:37

##Hvis du har rigtigt meget solvarme så kig på denne fætter, den hjælper med at fjerne varme fra panellerne mod at fylde det i gulvvarmen.
Den er på side 3 & 8 , Gulvvarmeoverstyringsbox##

Se også side 31
Mvh
BVMP
MGM Junior, stålskorsten. Står i udhus/værksted forbundet med huset m. 2x12 m Løgstørrør. Dertil 7,56 m2 IDMK indbygningssolfanger mod syd. 750 l akku-beholder incl. 250 l nedsænket vvb. 6,0 kW. 400 V varmelegme "just in case".

Brugeravatar
hr mortensen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 04 sep 2007 08:52
Mit fyr: BAXI 1,5
Areal: 200m² i 3 plan
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4200

Re: et par spørgsmål til eksperterne

Indlæg af hr mortensen » 17 dec 2007 21:59

jeg har kikke lidt på nogle returtermostater. og den bedste som jeg har læst det er den medfjernføler til en lomme i beholdereren. men de to lommer jeg har i min beholder (fra ACOME) er allerede benyttet til solvarmestyringen. så jeg er vel nødt til at benytte den anden type???


søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: et par spørgsmål til eksperterne

Indlæg af søren ø » 18 dec 2007 17:35

Det er sjældent vi montere andre end de "alm." vi sætter på røret uden fjernføler, virker ganske udemærket.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.


Besvar