Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Er det ikke en okay pillefætter ?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Er det ikke en okay pillefætter ?

Indlæg af Oldgaard » 15 mar 2013 17:52

Smeden4500 skrev:Jeg er en dovne hund er jeg lige kommet i tanke om ;) . Jeg dropper den blå, og sidder nu og kigger på :Ekoheat selvrensende pillefyrsanlæg.
Nogen der har godt og skidt og sige om dette produkt.

Link til produkt:http://bioeksperten.dk/category/ekoheat ... llefyr-19/

Med fare for at starte en latterlig debat, så syntes jeg lige du skulle tag og læse lidt her i forummet om det fyr, ved godt at der er flere som syntes det er udemærket, men uanset hvad så med de historier der har været både her i landet og nu også i Spanien så kunne jeg absolut aldrig finde på at anbefale nogen at sætte det op.
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Er det ikke en okay pillefætter ?

Indlæg af Tom_AT » 15 mar 2013 18:00

Ekoheat ville jeg nok holde fingrene fra. Du kan prøve at søge på forum at se alle de tråde der dukker op med en masse negative omtale. Bla at de brænder. Altså på den dårlige made.

Brugeravatar
Smeden4500
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 13 mar 2013 10:10
Mit fyr: pt oilefyr
Areal: 245
Brændsel: oile
Geografisk sted: Vest sjælland

Er det ikke en okay pillefætter ?

Indlæg af Smeden4500 » 15 mar 2013 18:05

hmm.. så skal det nok ikke det :(
Men hvad er der så, af lækker fyr der er selvkørende i den forstand, jeg gider ikke skulle rode med det hele tiden. Aske ja det skal jo ordnes, og der skal puttes piller på, ellers skal det kunne passe sig selv (Stort set). Ja jeg havde ikke nået og søge på det fyr jeg linkede til, det må jeg vel heller lige gøre en anden gang. :oops:

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Er det ikke en okay pillefætter ?

Indlæg af triumph » 15 mar 2013 18:34

mgm ligner ecoheat meget (borset fra at jeg har læst her på siten at det fungere icon_cheesygrin.gif )
Jeg skal hverken sige noget negativt om ecoheat, eller positivt om mgm. Kun sige át der hovedsageligt er positive indlæg om mgm, og en hel del negative om ecoheat.
Scotte / Woody er nok det mest solgte fyr. Sådan et har jeg selv, og kan sige at der går du ihvertfald ikke helt galt i byen. (men om det ene er bedre end det andet. Det ved jeg ikke)

Vedr. stokere / baxi: så fungere (specielt) stokere/pausefyrende kedler bedst hvis de ikke er for store. Ellers kan han få problemer med glanssod, tilbagebrand, og dårlig økonomi. Jeg siger ikke at det ikke kan fungere, men det bliver ikke optimalt. Og det bliver ikke billigt.

Hvis man vælger en stoker frem for et pillefyr, så bør man efter min mening have adgang til alternative brændsler. Og skal i den forbindelse have overvejet hvordan man håntere det. Skal man købe et helt års forbrug i korn efter høst, så kræver det ofte siloanlæg, suge/tryk blæswer, eller anden måde at flytte brændslet på.
Mange køber en stoker ( der er 30-40% dyrere end en pille gnasker) for at "så har man frihed til at vælge brændsel" men ender op med kun og fyre med træpiller. Og det koster ekstra penge til og lave vv om someren / varme i overgangsperioder. Og ofte mere arbejde i rengøring.
Alternativt fyre man med alternative brændsler, og konstatere så at man hverken har plads til brændsel, eller kan håndtere det. Så kommer man ofte ud i at man enten kommer til at arbejde meget mere, uden at få betalt ekstra investeringen hjem
Senest rettet af triumph 15 mar 2013 18:58, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Smeden4500
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 13 mar 2013 10:10
Mit fyr: pt oilefyr
Areal: 245
Brændsel: oile
Geografisk sted: Vest sjælland

Er det ikke en okay pillefætter ?

Indlæg af Smeden4500 » 15 mar 2013 18:36

triumph skrev:mgm
??? Hvad betyder det :|


nemocharley

Er det ikke en okay pillefætter ?

Indlæg af nemocharley » 15 mar 2013 18:40

Smeden4500 skrev: ??? Hvad betyder det :|
at MGM pillefyr kan være lige det du søger - en billig, sammenbygget enhed, som lader til at være både enkel og driftsikker

Brugeravatar
Smeden4500
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 13 mar 2013 10:10
Mit fyr: pt oilefyr
Areal: 245
Brændsel: oile
Geografisk sted: Vest sjælland

Er det ikke en okay pillefætter ?

Indlæg af Smeden4500 » 15 mar 2013 19:03

Tak :great: Troede det var en fin forkortelse eller i den dur :oops:

pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Modtaget likes: 5 gange

Er det ikke en okay pillefætter ?

Indlæg af pso » 15 mar 2013 19:26

Søg lige på ekoheat her i forum kendervden ikke selv men synes jeg kan huke at alle ikke er lige tilfredse
Har du rør under jorden kan detvikkebvirke uden strøm dervskal pumpe til
Jeg har en 10k miniwoody uden form for autorens det tager under 30 min en gang om måneden at rense den om sommeren kan vente længere inde inden man renser
Du skal nok have min 20k pillefyr men jeg finder autorens modeller alt for dyre i forhold til den smule arbejde

Brugeravatar
Smeden4500
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 13 mar 2013 10:10
Mit fyr: pt oilefyr
Areal: 245
Brændsel: oile
Geografisk sted: Vest sjælland

Er det ikke en okay pillefætter ?

Indlæg af Smeden4500 » 15 mar 2013 23:18

Jeg har læst lidt omkring og er nået til det nok bliver en biomax 16 fra ny. Men læser nok lidt extra på det inden jeg beslutter mig endeligt.

Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Er det ikke en okay pillefætter ?

Indlæg af Kruse » 15 mar 2013 23:45

For at gøre forviring total fåes der også stoker der kan tænde og slukke selv bla. Benekov.
Men vis du ikke regner med at komme til at fyre med andet end piller ville jeg også gå efter et pille fyr pga de er billigere i indkøb
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?


Besvar