Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Er det ikke en okay pillefætter ?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
Uffe Henneberg
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 127
Tilmeldt: 09 dec 2010 07:36
Mit fyr: Baxi Multiheat 1,5 350
Areal: 250/100
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6840
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: Oksbøl Vestjylland-City of Vrøgum

Er det ikke en okay pillefætter ?

Indlæg af Uffe Henneberg » 15 mar 2013 08:12

Det der er vigtigt i dette er ,hvad vil du fyre med ? Kun piller eller piller og lidt af hvert. Når det nu er en gård med skov du har,så er der mulighed for at lave lidt flis....Der er mulighed for at få lidt korn engang imellem ( jeg er lige blevet tilbudt 5 tons skadet korn gratis )
Lige nu fyrer jeg med 18 m/m piller fra dansk træmel... Leveret af mellemmand til 1400 kr ton incl.moms ,det kan et pillefyr ikke tage.


Brugeravatar
Smeden4500
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 13 mar 2013 10:10
Mit fyr: pt oilefyr
Areal: 245
Brændsel: oile
Geografisk sted: Vest sjælland

Er det ikke en okay pillefætter ?

Indlæg af Smeden4500 » 15 mar 2013 08:22

Som udgangspunkt vil jeg kun fyre med piller, leger dog med tanken om og sætte en brændekedel op ved siden af pillefyret.
Men hvad med en god stor buffer tank, vil det kunne hjælpe i foråret og i sensommeren. Jeg har jo osse oilefyret jeg kan slå over på, samt brænde ovn i huset. End videre har vi stort set aldrig 20-22grader i huset men nærmere 24-26grader og der er gamle store radiatorer der er i huset der virkelig kan kaste noget varme af sig.

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Er det ikke en okay pillefætter ?

Indlæg af Havmand » 15 mar 2013 08:50

Hvis du kun vil fyre med piller, ville jeg kigge efter en rent pillefyr...
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Er det ikke en okay pillefætter ?

Indlæg af triumph » 15 mar 2013 08:56

hvis du kun vil fyre med piller, så er du bedre tjent med en pillebrænder end en stoker, specielt en 2,5 den er altså stor hvis den kun skal lave vv. og ikke mindst dyrt.
En kammerat har en baxi 1,5 der holder han´s 5 m2 badeværelsesgulv, samt laver varmt vand om sommeren. Det koster mere end 2 tons træpiller.
jeg bruger vel 300-400 kg i samme periode. Mit forbrug i overgangsperioder (forår / efterår) er også meget lavere end hans. mit hus er meget større end hans, så forbruget er ikke direkte sammenligneligt. Men jeg spare 1½ tons om sommeren, og 1½ tons i overgangsperioderne = 6000 kr/år

At stille et brændefyr op ved siden af lyder ikke som en god ide. Inden du får lavet en god indstallation så har det hurtigt kostet 50.000. Og det kan man købe mange træpiller for

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Er det ikke en okay pillefætter ?

Indlæg af Havmand » 15 mar 2013 09:02

Enig, ang installation af brændefyr - Det løber meget hurtigt op, og laver man en god installation er der ikke det store behov for pillegnasker - DOG når det er sagt, syntes jeg det er lækkert med piller, så det ikke er fuldt nødvendigt at fyre hvis man lige er på weekend med konen eller lignende.
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Er det ikke en okay pillefætter ?

Indlæg af triumph » 15 mar 2013 09:23

Havmand skrev:Enig, ang installation af brændefyr - Det løber meget hurtigt op, og laver man en god installation er der ikke det store behov for pillegnasker - DOG når det er sagt, syntes jeg det er lækkert med piller, så det ikke er fuldt nødvendigt at fyre hvis man lige er på weekend med konen eller lignende.
Ja, men så skal det være pillefyret til 25 kilo der suplere brændefyret til 50 kilo. Ikke omvendt

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Er det ikke en okay pillefætter ?

Indlæg af Havmand » 15 mar 2013 09:39

Ja, selvfølgelig...
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

Brugeravatar
Smeden4500
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 13 mar 2013 10:10
Mit fyr: pt oilefyr
Areal: 245
Brændsel: oile
Geografisk sted: Vest sjælland

Er det ikke en okay pillefætter ?

Indlæg af Smeden4500 » 15 mar 2013 16:08

Min tanke er at pillefyret skal være hoved varmekilde, kan godt se det er lidt overkill med en brænde kedel på siden, men den ville komme ibrug en gang imellem, og jeg er tilhænger af lowtech installation, der kan køre selv uden strøm. Jeg kan høre forummet er delt op i (blå og "røde), og pt er jeg lidt i vildrede ang. hvad jeg vil være mest tilfreds med.
I skal have tak for jeres indput , og kom endelig med flere konstruktive indslag vis i kommer på tanke om noget.

calle

Er det ikke en okay pillefætter ?

Indlæg af calle » 15 mar 2013 16:33

Smeden4500 skrev:Min tanke er at pillefyret skal være hoved varmekilde, kan godt se det er lidt overkill med en brænde kedel på siden, men den ville komme ibrug en gang imellem, og jeg er tilhænger af lowtech installation, der kan køre selv uden strøm. Jeg kan høre forummet er delt op i (blå og "røde), og pt er jeg lidt i vildrede ang. hvad jeg vil være mest tilfreds med.
I skal have tak for jeres indput , og kom endelig med flere konstruktive indslag vis i kommer på tanke om noget.
Fronten mellem blå og røde er nærmest ikke existerende, da der er tale om to vidt forskellige produkter. Pillefyret er selvstartende. Dvs. at det kører ligesom et oliefyr. Stokeren pausefyrer. Pillefyret har en høj virkningsgrad, men kan ikke køre på alternative brændsler. Dog er der noget med at Biomaxen kan fyre med palmeskaller, så vidt jeg husker.

Du skal afgøre med dig selv, hvordan du vil opvarme dit brugsvand om sommeren. Der er pillefyret mest velegnet. Du kan selvfølgelig også vælge at slukke fyret og elopvarme dit brugsvand.

Med hensyn til din adgang til gratis træ, så har du jo brændeovnen, der er yderst flexibel.

Venlig hilsen

Brugeravatar
Smeden4500
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 13 mar 2013 10:10
Mit fyr: pt oilefyr
Areal: 245
Brændsel: oile
Geografisk sted: Vest sjælland

Er det ikke en okay pillefætter ?

Indlæg af Smeden4500 » 15 mar 2013 17:39

Jeg er en dovne hund er jeg lige kommet i tanke om ;) . Jeg dropper den blå, og sidder nu og kigger på :Ekoheat selvrensende pillefyrsanlæg.
Nogen der har godt og skidt og sige om dette produkt.

Link til produkt:http://bioeksperten.dk/category/ekoheat ... llefyr-19/


Besvar