Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

træpille forbrug med lukket gulvvarme anlæg

Spørgsmål vedr. fyring med træpiller
pendec

træpille forbrug med lukket gulvvarme anlæg

Indlæg af pendec » 15 dec 2007 21:38

Jeg har i foråret fået et gulvvarme anlæg sat på gulvvarmen, hvor mine erfaringer indtil nu, ser ud til at være at min forbrug nu er steget 50% .

de sidste 2 års tid har anlægget kørt med ca. 25 kg's forbrug pr dag, og når det blev koldt forrige år, gik den op på 50kg i nogle uger.

Stokeren er en EcoClimax, og den har da været stabil inden dette anlæg blev sat op.

Det er meningen at gulvvarme anlægget skal kunne styre temperaturen på de ca. 35-45 grader, og så er problem nr.1 at jeg er blevet fortalt at med en stoker skal retur vandet helst være omkring de 60 grader ellers vil den køre dårligt. og det er vist hvad jeg kan konstatere.
Med de 25kg forbrug de sidste 2 vintre, og nu med gulvvarme anlægget er den så 38kg, det er da et dårligt tegn.

Kan nogen bekræfte at det IKKE er fornuftig med gulvvarme styring, og man bare skal lade vandet cirkulere med de 60 grader direkte ud i gulvet med termostaten på som eneste styring.

Har ikke forsøgt at sætte temperaturen helt op igen på gulvvarmen så den ikke kun er de 40+ grader. Dog kunne et sidste forsøg være at prøve det.

Oveni dette så er det leveret med en dårlig pumpe, anlægget har kun kørt de sidste 6-7 måneder, og pumpen er allerede i stykker, og kan nu kun køre på styrke 3 (som grundfoss har den 3 styrker) ... ved styrke 1 og 2 går den i stå efter nogen tid, og trækker ikke vandet rundt.


søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: træpille forbrug med lukket gulvvarme anlæg

Indlæg af søren ø » 15 dec 2007 21:47

Jeg går ud fra at du mener du har fået en blandesløjfe på din gulvvarme som består af tilslutning, pumpe og en ventil til regulering. Så skulle meningen jo gerne være at den kun tager varme ind når den måler at returvandet fra dit gulv bliver for koldt og dermed blander noget varmt vand i. Når den ikke gør dette, sender den bare det varme vand retur til fyret, og derfor burde du nok kunne holde en varm retur.
Afhængig af størrelsen på dit gulv, kan du godt "nøjes" med en returtermostat som monteres på returen :great: Den virker på samme måde med at lukke lidt varmt vand ind når returen bliver for kold, men indtil den gør det, står vandet jo stille i strengen. Så umiddelbart er det bedste at have en rigtig blandesløjfe på gulvvarmen.
Har du mulighed for at tage et par billeder af anlægget, det kan hjælpe lidt på forståelsen.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

Brugeravatar
Claus
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 240
Tilmeldt: 12 jan 2007 20:58
Mit fyr: KSM 275-18-i
Areal: 300
Brændsel: Kirsebærsten, kornafrensning, træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5750
Årligt forbrug: regner med 15 t
Geografisk sted: Midtfyn ( Heden )
Kontakt:

Re: træpille forbrug med lukket gulvvarme anlæg

Indlæg af Claus » 16 dec 2007 06:26

Hej Pendec.
Jeg køre med gulvvarme med blandesløjfe og alm. rumtermostater i størstedelen af min beboelse. Det er min erfaring at så lav fremløbstemp.(I blandesløjfen ) som muligt giver en ens temp. over alt på gulvene. Det meste af året køre jeg med 25-30 grader, pt med 37 grader, og ca 40 grader når kong frost bider, har aldrig været over 42 grader.
Angående dit forbrug kan jeg ikke forstå at det er steget efter at du har monteret blandesløjfen, er du sikker på at der ikke er andre årsager til det ?
Jeg har i november ligget ret konstant på 18 kg Nitro-x (svare ca til 32 kg træpiller )pr døgn.
Med hensyn til lav temp på retur vand så klares det med en shunt så bundtemp. på kedlen altid er over 60 grader.
Claus Bendixen
27 x 300 w Growatt paneler monteret mod syd-vest med 35 graders hældning, 3 x 2000 w Growat invertere
20 andele i Rynkebygård møllelaug

Brugeravatar
soc
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1158
Tilmeldt: 23 dec 2006 16:27
Mit fyr: Benekov vl 50
Areal: 120
Brændsel: gratis solsikkepiller samt smuld
Dagligt forbrug: rigeligt
Årligt forbrug: alt det det kræver
Geografisk sted: Nordjylland

Re: træpille forbrug med lukket gulvvarme anlæg

Indlæg af soc » 16 dec 2007 07:47

Kan ikke genkende dit billede. Har kørt med gulvvarme i mange år, og en temp på ca. 40 grader i gulvet giver en dejlig varm rumfornemmelse. Anlægget er monteret med en shuntventil der sikrer at returen altid er 65 grader. Sådan en har du vel.
---- soc, også kaldet Stumpen. Nu ved i hvorfor c004.gif

pendec

Re: træpille forbrug med lukket gulvvarme anlæg

Indlæg af pendec » 16 dec 2007 16:27

Her er så et billed,
Jeg har pt, nu skruet op på 50+, for det må jo være den endelige test.

Billede

Som jeg formoder løber vandet denne vej
Billede

Og Det må jo betyde at når termostaten føler vandet kommer under X grader, lukker den op, og det gør den jo næsten impuls agtigt, så det går måske hurtigt/langsomt, og når den blander den køligere vand med 60+ grader vand så kommer returen jo under 60? som jo vel er normalt når gulvvarmen er omkring 40grader dag?


Brugeravatar
Claus
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 240
Tilmeldt: 12 jan 2007 20:58
Mit fyr: KSM 275-18-i
Areal: 300
Brændsel: Kirsebærsten, kornafrensning, træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5750
Årligt forbrug: regner med 15 t
Geografisk sted: Midtfyn ( Heden )
Kontakt:

Re: træpille forbrug med lukket gulvvarme anlæg

Indlæg af Claus » 16 dec 2007 16:42

Jeg mener bestemt at vandet cirkulere modsat vej som du har markeret !!
Claus Bendixen
27 x 300 w Growatt paneler monteret mod syd-vest med 35 graders hældning, 3 x 2000 w Growat invertere
20 andele i Rynkebygård møllelaug

pendec

Re: træpille forbrug med lukket gulvvarme anlæg

Indlæg af pendec » 16 dec 2007 16:54

Det kan jeg ikke tro dog skal jeg lade det være spørgsmålet, da vvs'rne første gang vendte det forkert.

Se her
Billede

Der blev vvs'ren og jeg enige om at de havde vendt det forkert iflg tegning. Og så kom der også tryk på pumperne som nu så sidder øverst. (som tegningen der fulgte med viste de skulle)

Årsagen skulle være at der hvor der sidder nogle temp. målere sidder der nogle ensrettere i, som betyder vandet kun kan løbe en vej.

Balslev
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 66
Tilmeldt: 07 sep 2007 23:07
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 210
Brændsel: træpiller 8 mm neovo
Årligt forbrug: 6
Geografisk sted: Sjælland

Re: træpille forbrug med lukket gulvvarme anlæg

Indlæg af Balslev » 16 dec 2007 17:05

Har du ikke en blandesløjfe ved eller i fyret.???

pendec

Re: træpille forbrug med lukket gulvvarme anlæg

Indlæg af pendec » 16 dec 2007 17:09

Balslev skrev:Har du ikke en blandesløjfe ved eller i fyret.???
Hvis du har træ oven på den gulvvarme er du ved at komme alt for højt op i temperatur
hmm jeg ved ikke hvad "blandesløjfe" er, og hvor den skulle sidde? mener jeg hørte om sådan en ved tilbud på andet fyr, og den er dyr? og virker den på alle typer pillebrændere/stokere?

og nej, kun beton , 180kvm, hvoraf 100kvm er gulvvarme .

Rettelse: - er billedet ikke lige præcis det som beskrives højere oppe.

pendec

Re: træpille forbrug med lukket gulvvarme anlæg

Indlæg af pendec » 16 dec 2007 17:12

søren ø skrev:Jeg går ud fra at du mener du har fået en blandesløjfe på din gulvvarme som består af tilslutning, pumpe og en ventil til regulering.
Er det ikke hvad mine billeder viser? et separat system, i sit egen sløjfe system?
hmmm


Besvar