Solvarme uden direkte VVB.

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
cp_
Stoker III
Stoker III
15
Indlæg: 97
Tilmeldt: 06 jul 2008 18:15
Mit fyr: Blackstar 10 kW
Areal: 150
Brændsel: Træpiller: LAVA
Årligt forbrug: 5
Har takket: 16 gange
Blevet takket: 1 gang

Solvarme uden direkte VVB.

Indlæg af cp_ »

Hej

Jeg overvejer pt. at smide 30 stk. vacuum rør på taget af mit fyrhus, som er forbundet til hovedhuset (og VVB) via et ca. 15 meter langt løgstør rør (2x32 mm).

Ideen var at jeg kunne slukke for stokeren i sommer-perioden naturligvis.

Problemet er så varmtvandsbeholder placering, det er ikke hensigtsmæssigt at trække kobberør (igennem jorden, opgravning, fliser, varmetab mm.) og gætter på at pex rørene ikke er egnede pga. temperaturen.
Vil det være muligt at lave en slags buffer tank i fyrhuset med varmeveksler og køre det over central varmen på den måde, uden for meget tab, eller er der andre smarte løsninger?

Hvis jeg placerede en 300 L solvarmebeholder ovre i selve fyrhuset, men istedet for brugsvands kobler det til centralvarmen som så varmer vandet op i en mindre VVB i hovedhuset, vil det være en god løsning?
Venlig hilsen
CP.

viewtopic.php?t=3796
Solceller: 24 x 240 watt (5760). 2 x Delta Solivia 2.5. Hældning 46 grader, 38 grader Syd Øst.


KL15 - viewtopic.php?t=3796

nemocharley

Solvarme uden direkte VVB.

Indlæg af nemocharley »

Tag lige et kig på den her side: http://www.varmtvandfrasolen.dk/
Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Solvarme uden direkte VVB.

Indlæg af TaagMan »

Det ville være en meget, meget skidt løsning. Du vil sikkert kunne bruge det til at lave lidt gulvvarme med, men systemtabet vil være enormt... spild af penge, hvis du spørger mig.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Solvarme uden direkte VVB.

Indlæg af Ernst Drastrup »

Som Tågeman skriver, så synes jeg også, du opnår et alt stort varmespild.
Er der ingen mulighed for, at du kan montere vacuumrørene på taget over beboelsen,
og så have en vv.beholder mere ved siden af den du har nu.??
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
cp_
Stoker III
Stoker III
15
Indlæg: 97
Tilmeldt: 06 jul 2008 18:15
Mit fyr: Blackstar 10 kW
Areal: 150
Brændsel: Træpiller: LAVA
Årligt forbrug: 5
Har takket: 16 gange
Blevet takket: 1 gang

Solvarme uden direkte VVB.

Indlæg af cp_ »

Tak for svarene. Det var ærgerligt, men havde det på fornemmelsen :/
Jeg har solceller på sol siden af taget på hoved huset, så der er ikke yderligere plads.
Alternativt er der et udestue tag med stik syd placering, men desværre igen ca. 15-18 meter's rørføring, men vel en bedre løsning, da ja så kan have solvarme beholderen i hovedhuset.
Venlig hilsen
CP.

viewtopic.php?t=3796
Solceller: 24 x 240 watt (5760). 2 x Delta Solivia 2.5. Hældning 46 grader, 38 grader Syd Øst.


KL15 - viewtopic.php?t=3796

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Solvarme uden direkte VVB.

Indlæg af Ernst Drastrup »

Ja, - det vil da være en god løsning.
Pyt med de forholdsvis lange rørstrækninger, vandet har jo tid til det.

Hvis du så har plads til en 250 liter vv. beholder ved siden af den du har,
så er det nemt at stille om fra vinter til sommerkørsel og omvendt.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
17
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 11 gange

Solvarme uden direkte VVB.

Indlæg af majland »

Jeg gør det og er glad for løsningen - men mit formål var også primært gulvvarme i badeværelset når mit fyr blev for stort og kun sekundært at lave varmt brugsvand. Jeg har så en elpatron til at supplere op når når der ikke er noget varme at hente i akku tanken.

http://majland.org/blog/?p=411

I fyrrumemt sidder en alpha2 pumper og skubber. Den bruger ikke meget strøm når der er lukket for alle ventiler i huset.

I huset sidder så en styrring på vvb'en så varmer den i cyklusser. Er vandet blevet for koldt åbner jeg en ventil hvis der er varme i akku tanken. Har jeg kun godt lunkent vand i akku tanken fordi jeg har hældt det meste i gulvet lukker ventilen så igen og jeg varmer det sidste med elpatronen.

Om det kan svare sig er temmelig tvivlsomt. Nu gjorde jeg det i 2010 før solceller blev til at betale. I 2012 ville jeg blot have lagt solceller over arealet istedet og kørt på elvandvarmer om sommeren. I år er det igen tvivlsomt om solceller kan betale sig ...
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe
cp_
Stoker III
Stoker III
15
Indlæg: 97
Tilmeldt: 06 jul 2008 18:15
Mit fyr: Blackstar 10 kW
Areal: 150
Brændsel: Træpiller: LAVA
Årligt forbrug: 5
Har takket: 16 gange
Blevet takket: 1 gang

Solvarme uden direkte VVB.

Indlæg af cp_ »

Tak igen for svarene.

Ernst:
Nu bliver jeg lidt nysgerrig når du siger pyt med de lange rør-strækninger, for jeg troede der var meget varmetab der. Hvor vil det helt store varmetab ligge, i min foreslåede opstilling, med placering på fyrhus og solvarme beholder, der bruges som buffer så den via central varmen cirkulere til VVB i hovedhuset? Er det i de 2 varme beholdere, eller er det pga. noget helt andet?

Majland:
Det ser super godt ud det du har lavet der. Rigtig spændende læsning, var noget i den stil jeg tænkte på, blot primært til opvarmning af brugsvand.

Det skal selvfølgelig være rentabelt, dvs. at for mit vedkommende skulle den lave stort set alt varmt vand i sommer perioden. Så er varme tabet for stort, må jeg finde på en anden løsning.
Venlig hilsen
CP.

viewtopic.php?t=3796
Solceller: 24 x 240 watt (5760). 2 x Delta Solivia 2.5. Hældning 46 grader, 38 grader Syd Øst.


KL15 - viewtopic.php?t=3796
Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
17
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 11 gange

Solvarme uden direkte VVB.

Indlæg af majland »

cp_ skrev: Det skal selvfølgelig være rentabelt, dvs. at for mit vedkommende skulle den lave stort set alt varmt vand i sommer perioden. Så er varme tabet for stort, må jeg finde på en anden løsning.
Har du tal for hvor mange træpiller du brænder af de 4-5 måneder om året hvor fyret kan holdes slukket ? Så har du et godt tal for hvad du kan bruge ...

Jeg har engang estimeret at vi brugte ca 1700kr/år på elpatronen - De giver jo ikke den store mulighed for rentable investeringer ...

Mhs varmetab er det jo mest et spørgsmål om at have plads til en "passende" mængde isolering (og prisen på denne)
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe
cp_
Stoker III
Stoker III
15
Indlæg: 97
Tilmeldt: 06 jul 2008 18:15
Mit fyr: Blackstar 10 kW
Areal: 150
Brændsel: Træpiller: LAVA
Årligt forbrug: 5
Har takket: 16 gange
Blevet takket: 1 gang

Solvarme uden direkte VVB.

Indlæg af cp_ »

Jeg estimere med ca. 2500 kr (ca 1,5 ton piller).

Et 30 rørs anlæg med 300 L VVB + diverse kan pt. erhverves for 12000,- ( http://www.vvs-eksperten.dk/index/solva ... -l--p37035 )
Oveni det kommer fittings mm.
Antages der 15000 kr / 2500 kr = 6 år. tilbage betalings tid. Under 10 år, burde være OK (rentabelt).
Forudsætningen er naturligvis at det "billige" anlæg kan levere nok varmt vand over sommeren :)
Venlig hilsen
CP.

viewtopic.php?t=3796
Solceller: 24 x 240 watt (5760). 2 x Delta Solivia 2.5. Hældning 46 grader, 38 grader Syd Øst.


KL15 - viewtopic.php?t=3796

Besvar