Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

ISOKERN skorsten ved nyt pillefyr

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Brugeravatar
icepirat
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 24 dec 2012 13:58
Mit fyr: Black Star + Woody
Areal: 115 + 28 garage
Brændsel: Piller 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 2650
Geografisk sted: Hvidovre
Modtaget likes: 4 gange
Kontakt:

ISOKERN skorsten ved nyt pillefyr

Indlæg af icepirat » 10 mar 2013 22:55

Så har jeg endelig besluttet mig for at få udskiftet den efterhånden mere end 30 år gamle oliefyrskedel ud, selve oliebrænderen er dog kun 6-7 år gammel, købt brugt da den gamle brænder opgav ævred.

Jeg har som nævnt besluttet mig og har bestilt en 16 kW Woody kedel/brænder der forventes leveret primo april - så langt så godt.

Da jeg er inkarneret gør-det-selv mand og stort set aldrig har haft en håndværker inde i mit hus så har jeg naturligvis også tænk mig at monteret fyret selv...men, og nu kommer så mit spørgsmål.

Skal jeg overlade monteringen af ISOKERN til en fagmand....eller er det en opgave jeg selv skal udføre - det ser rimeligt enkelt ud med disse blokke, men når jeg kigger på forskellige hjemmesider kan jeg se at nogle steder er der blot disse firkantede blokke, andre steder er der også tale om et rør man sætter ned i ISOKERNEN?

Jeg kan af forskellige annoncer fra byggemarkeder og lignende se at en 4,5 m ISOKERN koster omkring 4.500, er det en rimelig pris eller kan det gøres bedre/billigere?

Hvad skal jeg forvente i pris hvis en professionel udføre arbejdet?

Jeg er nu lidt forvirret og håber nogen kan hjælpe mig lidt på vej med gode råd og anvisninger.

PS. Hvis der er nogen der kan anbefale en murer til ISOKERNEN i nærheden af Hvidovre/Storkøbenhavn vil jeg være meget taknemmelig.

Med venlig hilsen,
Kjeld Nielsen
Med venlig hilsen,
icepirat
Hvidovre
http://stokercloud.dk/dev/icepirat.html


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

ISOKERN skorsten ved nyt pillefyr

Indlæg af MichaelK » 10 mar 2013 23:27

Isokern-rør er beregnet til nedsænkning i eksisterende skorstene. Til en helt ny skorsten bruger man
"Byggeklodserne". Og det er en opgave en god gør-det-selv mand sagtens burde kunne udføre.


Mvh.




Ps.: hvorfor en16kW? Med mindre dit hus er piv-utæt, burde en 10kW kunne klare den opgave?

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

levi

ISOKERN skorsten ved nyt pillefyr

Indlæg af levi » 10 mar 2013 23:27

icepirat skrev:Så har jeg endelig besluttet mig for at få udskiftet den efterhånden mere end 30 år gamle oliefyrskedel ud, selve oliebrænderen er dog kun 6-7 år gammel, købt brugt da den gamle brænder opgav ævred.

Jeg har som nævnt besluttet mig og har bestilt en 16 kW Woody kedel/brænder der forventes leveret primo april - så langt så godt.

Da jeg er inkarneret gør-det-selv mand og stort set aldrig har haft en håndværker inde i mit hus så har jeg naturligvis også tænk mig at monteret fyret selv...men, og nu kommer så mit spørgsmål.

Skal jeg overlade monteringen af ISOKERN til en fagmand....eller er det en opgave jeg selv skal udføre - det ser rimeligt enkelt ud med disse blokke, men når jeg kigger på forskellige hjemmesider kan jeg se at nogle steder er der blot disse firkantede blokke, andre steder er der også tale om et rør man sætter ned i ISOKERNEN?

Jeg kan af forskellige annoncer fra byggemarkeder og lignende se at en 4,5 m ISOKERN koster omkring 4.500, er det en rimelig pris eller kan det gøres bedre/billigere?

Hvad skal jeg forvente i pris hvis en professionel udføre arbejdet?

Jeg er nu lidt forvirret og håber nogen kan hjælpe mig lidt på vej med gode råd og anvisninger.

PS. Hvis der er nogen der kan anbefale en murer til ISOKERNEN i nærheden af Hvidovre/Storkøbenhavn vil jeg være meget taknemmelig.

Med venlig hilsen,
Kjeld Nielsen
Det kan du godt lave selv, - det er ikke så svært endda :)

Gå efter en Keramisk skorsten til det fyr du har valgt :great:

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

ISOKERN skorsten ved nyt pillefyr

Indlæg af Ugelvig » 11 mar 2013 07:12

Enig med Søren...

Satte selv en isoleret keramisk skorsten op i efteråret, det var nemmere end forventet. Jeg har ikke fortrudt et eneste øjeblik, at jeg valgte en noget dyre isoleret skorsten med keramisk indmad, min røgtemp. ligger mellem 80 - 90 grader C ved indgangen til skorstenen, den er så 860 cm høj... Jeg valgte en Isokern/Schiedel op, men det er fuldt ud det samme med Scancore. Men spørg de forskellige byggemarkeder og kontrollere prisen på nettet, det kan være meget at spare. Men skal du bruge mere end 450 cm i højden kan det hurtigt løbe op, derfor lav en liste med ALLE de stumper du skal bruge. Din skorsten skal gerne min. 80 cm over rygningen på bygningen.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

ISOKERN skorsten ved nyt pillefyr

Indlæg af Havmand » 11 mar 2013 09:40

Billede
Hvis du kan finde ud af at samle disse, kan du også bygge en skorsten - Men gør dig selv den tjeneste at ryste muldvarpen lidt ekstra, så du får en keramisk istedet for en alm. isokern - Jeg har selv sat isokern i min, og har FORTRUDT at jeg ikke smed lidt ekstra for keramisk - Sådan går det når har jyske aner icon_frown.gif
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog


Brugeravatar
Paw Nielsen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 133
Tilmeldt: 07 feb 2012 18:54
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7140
Årligt forbrug: 4-5 Ton
Geografisk sted: Hostrup ved Hedensted

ISOKERN skorsten ved nyt pillefyr

Indlæg af Paw Nielsen » 11 mar 2013 11:40

Hvis du er indkarneret gør det selv mand, er det ikke noget problem at stable en isokern skorsten selv.
Det er lige som med køkken montage. Soklen(det første element) skal være helt vandret, så går det nemmere med resten :D
Fordelen ved isokern frem for andre mærker er at der er en sprøjtepose (ligesom den man bruger til at pynte en lagkage) sammen med brugsanvisningen, i renselemmen. Og den er intet mindre end genial, til at komme lim på med :great:
Og ingen sparefrans, keramisk indermodul. Det duer bare icon_cheesygrin.gif

Ps. Hvis du har tid til at vente så har jeg et badeværelse på østerbro, jeg skal over og lave midt i april. Så kan jeg nok godt lokkes med en kop kaffe en aften, for at vise hvordan du starter! :D
Nu med pillesilo evolution2. Med hjul og påfyldningsluge i siden!!!

Brugeravatar
icepirat
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 24 dec 2012 13:58
Mit fyr: Black Star + Woody
Areal: 115 + 28 garage
Brændsel: Piller 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 2650
Geografisk sted: Hvidovre
Modtaget likes: 4 gange
Kontakt:

ISOKERN skorsten ved nyt pillefyr

Indlæg af icepirat » 11 mar 2013 21:55

Foreløbig mange tak til de der indtil nu har bidraget med indspark, gode råd og anvisninger.

Michaelk:
Da der er tale om en eksisterende skorsten så skal jeg altså bruge ISOKERN-RØR med en enkelt bundblok hvis jeg har forstået det rigtigt.
Jeg har hentet en monteringsavnisning for ISOKERN renoverings rør på SCHIEDEL hjemmeside og det ser legende let ud, måske lige bortset fra det med at få bundblokken og rørene på plads.
Med hensyn til hvorfor jeg har valgt en 16 kW så var det en anbefaling fra leverandøren og argumentet var/er:
Quote:
"en 16 kW kan programmeres ned til 12 eller 10 kW, hvorimod en 10 kW ikke kan gå helt op på 16 kW (brænderhovedet er for lille) en 10 kW koster ca. 600 Kr mindre end en 16 kW brænderen (styringen) er modulerende og arbejder fra 2-16 kW og finder selv sig leje hvor den vil arbejde"Unquote
Jeg ikke har nogen forudsætninger for at vurdere dette og vælger derfor at følge ekspertens råd.

levi:
Tak for anbefaling af en keramisk skorsten - dette er taget med i mine overvejelser.

Ugelvig:
Tak for beskrivelsen, heldigvis har jeg "kun" 4,5 m skorsten, som nævnt ovenfor har jeg hentet en monteringanvisning så det ser relativt enkelt ud og da det er en eksisterende skorsten overholder jeg jo målet med de 80 cm.
Nu skal jeg så rundt og finde stumperne til en fornuftig pris.
PS. Scancore er jeg ikke løbet ind i, er det Dansk?

Havmand:
Det er godt nok længe siden jeg har leget med LEGO men skulle jeg få problemer må jeg spørge min Søn :)
Jeg har ikke Jyske aner men lider nok også lidt af det der med Muldvarpen (må prøve at komme over det), det gode råd er modtaget med tak.

Paw Nielsen:
Først og fremmest mange tak, ikke mindst for dit tilbud om at kigge forbi Hvidovre til en eller to kopper kaffe :) i april, det tilbud takker jeg naturligvis ja til.
Jeg forventer at installere fyr og skorsten engang i april-maj måned eller så snart vejret tillader det.
Min adresse er: Menelaos Boulevard 68, 2650 Hvidovre - mobil 29780864.

Det var vist det foreløbig, andre indlæg er naturligvis stadig velkomne.

Med venlig hilsen,
Kjeld Nielsen
Med venlig hilsen,
icepirat
Hvidovre
http://stokercloud.dk/dev/icepirat.html

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

ISOKERN skorsten ved nyt pillefyr

Indlæg af Ugelvig » 11 mar 2013 22:30

Scancore er skam dansk, sælges fra Esbjerg. De kan stort set det samme som Isokern. Eneste grund til, at jeg valgte Isokern, var at jeg fik den lidt billigere.

Er ikke klar over, om andre kan have noget negativt at sige om Scancore?

http://www.scancore.dk/

Kan se, at de også har keramisk renoveringsrør...
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

ISOKERN skorsten ved nyt pillefyr

Indlæg af Havmand » 12 mar 2013 18:44

icepirat skrev: Med hensyn til hvorfor jeg har valgt en 16 kW så var det en anbefaling fra leverandøren og argumentet var/er:
Quote:
"en 16 kW kan programmeres ned til 12 eller 10 kW, hvorimod en 10 kW ikke kan gå helt op på 16 kW (brænderhovedet er for lille) en 10 kW koster ca. 600 Kr mindre end en 16 kW brænderen (styringen) er modulerende og arbejder fra 2-16 kW og finder selv sig leje hvor den vil arbejde"Unquote
Til dit areal, hvis der bare er lidt isolering på loftet ville jeg vælge en 10'er istedet... Med mindre du har planer om at udvide til 200 m2...
Hellere pine brænderen end at drosle den ned :great:
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

ISOKERN skorsten ved nyt pillefyr

Indlæg af triumph » 12 mar 2013 19:11

Hvis du kender dit olieforbrug kan du bruge det til at vudere kedelstørrelse med.
Se Link:
http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedler/beregn.asp


Besvar