Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

SCOTTE MINI BS SEMIRENS PILLEFYR 10KW og 16 kw

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
mrjyden
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 12 okt 2008 18:38
Mit fyr: Mgm junior
Areal: 140
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9750
Geografisk sted: nordjylland

SCOTTE MINI BS SEMIRENS PILLEFYR 10KW og 16 kw

Indlæg af mrjyden » 10 mar 2013 09:42

hvad er forskellen på disse 2 anlæg alså er det kun en ændring i styring så kan en 10 kw køre 16 kw min nabo har lige fået installeret sådan en fætter på 10 kw men den bruger ca 50 kg piller om dagen og køre 100% hele tiden og når de så åbner for varmen så går de nned på omkring 55 grader og i løbet af natte kan de nså komme op på 65-68 grader igen kan man tune den ved og ændre den i styring.

hvordan med rensning af kedlen hvor tit skal det gøret evt hvor mange kginden man skiller den af og tager rense systemmer op eller er det ikke nødvendig ved denne nye kedle modelle.

har har også problemmer med der ophober sig piller i risten det er den nye riste type med høje sider ved ikke om den evt skulle vælge en af de gamle modeller i stedenfor.

:roll:


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

SCOTTE MINI BS SEMIRENS PILLEFYR 10KW og 16 kw

Indlæg af pille bruger » 10 mar 2013 10:22

Smut over til naboen og hjælp ham.
Sæt tal ind fra skema http://www.nbe.dk/files/manager/standar ... s1016.xlsx
Lav en pilleafvejning http://www.nbe.dk/files/manager/kvik%20 ... C2%A6g.pdf
og juster evt luften hvis det er nødvendigt.
Vent gerne en times tid efter at tallene er rettet,og der er tændt op, før du begynder at justere luften.
Så kan du se om den begynder at bygge op på herden.
Man kan øge effekten,men du skal have helt styr på teknikken for at det går godt.
Går det skidt, bliver uforbrændte piller skubbet i askeskuffen.

Forskellen er at brænderen er større på en 16 end en 10 kw.
Styringen er ens, men tallene i styringen er forskellige.
Rensemekanikken skal som oftest renses en gang i kvartalet.
Resten efter behov.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

mrjyden
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 12 okt 2008 18:38
Mit fyr: Mgm junior
Areal: 140
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9750
Geografisk sted: nordjylland

SCOTTE MINI BS SEMIRENS PILLEFYR 10KW og 16 kw

Indlæg af mrjyden » 10 mar 2013 10:53

hvad med en træk stabilisator er det ikke også nødvendig for at kunne stille fyret optimalt ind der er nemmelig ingen på kedle og det blæser meget idag så kan se min egne woody fyr ståer træk stabilisator åbne på i dag så det kan være svært og få det justeret helt optimalt ind ham smeden der satte det op sagde at det ikke var nødvendig for så vil der ikke være træk nok i skorsten jeg mener at den lukker jo når der er for lidt træk så mener han er lidt på side spor evt

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

SCOTTE MINI BS SEMIRENS PILLEFYR 10KW og 16 kw

Indlæg af pille bruger » 10 mar 2013 11:29

Du har helt ret.
Der bør monteres en trækstabilisator.
Men kig nu at i overholder brandkrav.
Er du i tvivl, så snak med fejer.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

mrjyden
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 12 okt 2008 18:38
Mit fyr: Mgm junior
Areal: 140
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9750
Geografisk sted: nordjylland

SCOTTE MINI BS SEMIRENS PILLEFYR 10KW og 16 kw

Indlæg af mrjyden » 10 mar 2013 15:52

har set på indstilling de ser ud som vist men har lige lukket for gennem strømning gennem varmtvands beholder så steg den til 53 - 55 grader den var glemt ned til 48 -49 før men den har kørt på 100% siden mandag og til nu og den kan ikke kommer over 59 grader i dag det blæser ellers har de nværet på 68 grader en enkelt gang sagde nabo men den kæmper alt hva dden kan og her til morgen sagde han den var gået ud med fejl inte lys så rykker han lidt i foto så kom der liv i det igen men fandt også ud af at de ikke havde koblet semirens til vvs sagde det skulle bare rykkes ud ved første rensning der var jeg så ikke helt ening hvorfor skulle det ud det hjælper sgu da en del så den kan rense sig i plader men nu er smeden på vej da det er ham der har sat det op så skal han også så varme på det hus men troer ikke den 10 kw kan klare huset er på ca 140-150 kvm


Brugeravatar
fantasia
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 318
Tilmeldt: 17 okt 2011 23:20
Mit fyr: Woody 10Kw ver.6.78 BS20
Areal: 161
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4660
Årligt forbrug: ca. 6 t
Geografisk sted: Østsjælland
Givet likes: 17 gange
Modtaget likes: 9 gange

SCOTTE MINI BS SEMIRENS PILLEFYR 10KW og 16 kw

Indlæg af fantasia » 10 mar 2013 16:16

Min Woddy 10Kw klarer uden problemer 161 m2 med en 100% renoveret stueplan men en piv utæt 1 sal. den skulle kunne opvarme de antal m2 du skriver.
Det må være et ? om at få det indstillet rigtigt så spiller det :great:
Har Pellmon på fyret, dog ikke online.

Brugeravatar
Smut 25
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 637
Tilmeldt: 02 jul 2007 18:24
Mit fyr: Scotte 10 kw blackstar 1016bs v7 styring
Areal: 178 dårlig isolering
Brændsel: 6 mm Barlinek..
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Årligt forbrug: 7500kg
Geografisk sted: Roerslev Fyn
Modtaget likes: 1 gang

SCOTTE MINI BS SEMIRENS PILLEFYR 10KW og 16 kw

Indlæg af Smut 25 » 10 mar 2013 16:26

mrjyden skrev:har set på indstilling de ser ud som vist men har lige lukket for gennem strømning gennem varmtvands beholder så steg den til 53 - 55 grader den var glemt ned til 48 -49 før men den har kørt på 100% siden mandag og til nu og den kan ikke kommer over 59 grader i dag det blæser ellers har de nværet på 68 grader en enkelt gang sagde nabo men den kæmper alt hva dden kan og her til morgen sagde han den var gået ud med fejl inte lys så rykker han lidt i foto så kom der liv i det igen men fandt også ud af at de ikke havde koblet semirens til vvs sagde det skulle bare rykkes ud ved første rensning der var jeg så ikke helt ening hvorfor skulle det ud det hjælper sgu da en del så den kan rense sig i plader men nu er smeden på vej da det er ham der har sat det op så skal han også så varme på det hus men troer ikke den 10 kw kan klare huset er på ca 140-150 kvm
min 10 kw ligger i dag på ca 55-60%
og 70 grader fremløb og nej det er ikke nyrenoveret men på
vej så om en 3-4 år

hvis der er vinduer og døre i huset burde den nemt ku fyre det op
og jeg forstår slet ikke de smede de bare siger semi rens ud
de burde satme ikke ha lov og sælge og montere...

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

SCOTTE MINI BS SEMIRENS PILLEFYR 10KW og 16 kw

Indlæg af pille bruger » 10 mar 2013 17:17

mrjyden skrev:har set på indstilling de ser ud som vist men har lige lukket for gennem strømning gennem varmtvands beholder så steg den til 53 - 55 grader den var glemt ned til 48 -49 før men den har kørt på 100% siden mandag og til nu og den kan ikke kommer over 59 grader i dag det blæser ellers har de nværet på 68 grader en enkelt gang sagde nabo men den kæmper alt hva dden kan og her til morgen sagde han den var gået ud med fejl inte lys så rykker han lidt i foto så kom der liv i det igen men fandt også ud af at de ikke havde koblet semirens til vvs sagde det skulle bare rykkes ud ved første rensning der var jeg så ikke helt ening hvorfor skulle det ud det hjælper sgu da en del så den kan rense sig i plader men nu er smeden på vej da det er ham der har sat det op så skal han også så varme på det hus men troer ikke den 10 kw kan klare huset er på ca 140-150 kvm
Se under autoberegning om effekten står rigtigt.
10 Kw, min 10% max 100%
Foto cellen skal skal se frem mod ilden med det klare plastik.
Den skal trykkes ind i holderen så det siger klik, og den må ikke være sort eller smeltet i enden.
Sneglen må ikke være for stejl.
Det giver uens pille fødning.
Skriver styringen "intet lys" og fyret kører 100% er det sikkert foto cellen der er defekt.
Tag den ud og lys på den med en kraftig lygte, så skal den skrive 99 Lux i display.
Er foto cellen ok. men styringen skriver "intet lys" så er det fordi brænderen får for lidt piller.
Lav en ny afvejning, og brug en anden vægt denne gang.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Bjarne

SCOTTE MINI BS SEMIRENS PILLEFYR 10KW og 16 kw

Indlæg af Bjarne » 10 mar 2013 17:39

mrjyden skrev:har set på indstilling de ser ud som vist men har lige lukket for gennem strømning gennem varmtvands beholder så steg den til 53 - 55 grader den var glemt ned til 48 -49 før men den har kørt på 100% siden mandag og til nu og den kan ikke kommer over 59 grader i dag det blæser ellers har de nværet på 68 grader en enkelt gang sagde nabo men den kæmper alt hva dden kan og her til morgen sagde han den var gået ud med fejl inte lys så rykker han lidt i foto så kom der liv i det igen men fandt også ud af at de ikke havde koblet semirens til vvs sagde det skulle bare rykkes ud ved første rensning der var jeg så ikke helt ening hvorfor skulle det ud det hjælper sgu da en del så den kan rense sig i plader men nu er smeden på vej da det er ham der har sat det op så skal han også så varme på det hus men troer ikke den 10 kw kan klare huset er på ca 140-150 kvm
hej

En 10 Kw kan mageligt og uden problemer varme 150 kvm,- op,- mit kører ca omkring 25 % drift,- i disse dage,- ellers lavere. - der må være en eller flere fejl ...... :shock: :great: og min ligger og svinger stille og roligt mellem 69,5 - 71 gr.
Last edited by 1 on Bjarne; edited 10 times in total

Bjarne

SCOTTE MINI BS SEMIRENS PILLEFYR 10KW og 16 kw

Indlæg af Bjarne » 10 mar 2013 17:47

Smut 25 skrev:
og jeg forstår slet ikke de smede de bare siger semi rens ud
de burde satme ikke ha lov og sælge og montere...
Enig,- der er montører derude som ikke gider sætte sig ind i tingene,- egentligt skammeligt på deres vegne :D - de semirens kedler kører bare supergodt. :great:


Besvar