Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Varmt brugsvand

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
kjøller
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 31
Tilmeldt: 17 apr 2011 16:40
Mit fyr: baxi multistoker 2,5
Areal: 150
Brændsel: flis-piller

Varmt brugsvand

Indlæg af kjøller » 07 mar 2013 21:35

Hej i forummet solceller.

Har Baxi multistoker 2,5 samt 36 stk paneler og 2 stk SMA invertere,
Vil gerne i forår sommer efterår kunne lave varmt brugsvand med strøm i stedet for at Baxi skal sommerfyre,
Nogen der har en god ide el erfaring med feks varmeveksler el feks en mega stor metrovandvarmer som der kan køre på strøm ?

Venlig hilsen
Kjøller


mhko
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 69
Tilmeldt: 30 mar 2011 09:42
Mit fyr: twin heat M20
Areal: 158
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 10 ton

Varmt brugsvand

Indlæg af mhko » 08 mar 2013 10:12

er det ikke bare en metro kombi vandvarmer du skal have dig? der er en el patron i og rør til fyret.

Renevinum
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 602
Tilmeldt: 18 jan 2012 20:34
Mit fyr: Benekov mgm15 fra 2007
Areal: 214m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Geografisk sted: 6780 Skærbæk, sønderjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Varmt brugsvand

Indlæg af Renevinum » 08 mar 2013 14:49

Har faktisk tænkt det samme, for nu hvor fruen er flyttet til grønnere græsmarker (mener hun selv) når jeg da slet ikke at bruge al strømmen. Men jeg var egentlig ude i en luft/vand pumpe jeg kunne tænde i forår (+7 grader) og efteråret. Om sommeren kan solvarmen nemt trække brugsvandet og gulvene.

kjøller
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 31
Tilmeldt: 17 apr 2011 16:40
Mit fyr: baxi multistoker 2,5
Areal: 150
Brændsel: flis-piller

Varmt brugsvand

Indlæg af kjøller » 08 mar 2013 19:34

Hej
Mon ikke der på sigt er mere slid - vedligehold på luft-varmepumpe i forhold til en varmeveksler ??. Kender dog ikke til hvilken type man skal vælge så det er type -Fab jeg gerne vil spørge lidt ind til el høre til andres erfaringer.

anderswitt
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

Varmt brugsvand

Indlæg af anderswitt » 08 mar 2013 20:03

var i et firma engang hvor der sad varmelægme i mogle store akku tanke som slog flere elpatroner til efter hvor meget strøm der blev brugt
det var en vindmølle som lav strømmen men kan også bruges til solceller


Renevinum
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 602
Tilmeldt: 18 jan 2012 20:34
Mit fyr: Benekov mgm15 fra 2007
Areal: 214m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Geografisk sted: 6780 Skærbæk, sønderjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Varmt brugsvand

Indlæg af Renevinum » 08 mar 2013 20:56

kjøller skrev:Hej
Mon ikke der på sigt er mere slid - vedligehold på luft-varmepumpe i forhold til en varmeveksler ??. Kender dog ikke til hvilken type man skal vælge så det er type -Fab jeg gerne vil spørge lidt ind til el høre til andres erfaringer.
Måske der er lidt slid, men man får vel også mere varme pr. Kwh, tænker på det cop tal. Eller er jeg fejl på den ?

nemocharley

Varmt brugsvand

Indlæg af nemocharley » 10 mar 2013 06:22

har selv gået i nogle lignende overvejelser mht. vores overskudsstrøm.

elpatron - kw er 1:1
varmepumpe kw er 1:3 (hvis den kun bruges i 7+ grader så vil den være højere. Måske.)

1) Metrovvb m. elpatron (sådan en har vi nu). Den er tændt året rundt, så det varme brugsvand er gratis (vi er to i husstanden og den spiser ca 2000kwh) - de resterende 500-1000kw bruges af en lille elradiator i havehuset.

2) Jeg vil gerne skifte fyret ud til sommer, og havde i den forbindelse nogle overvejelser omkring at købe stoker og en mindre luft/vand varmepumpe. Pumpen koster jo lidt i anskaffelse, selv de billigste løber jo op i 30.000 (inkl opsætning) før man har set sig om. Og det kræver lidt plads med den indvendige vandtank. Der kan være et lovpligtigt serviceeftersyn på den, hvis der er over 1kg kølemiddel og det ikke er biologisk nedbrydelligt. Jeg er gået lidt fra den løsning igen.

3) Hvis du har rigelig strøm i overskud kunne du gøre følgende: En luft/luft varmepumpe (15000) og en vvb med elpatron. De giver lidt fleksibilitet og er ikke så dyrt i anskaffelse. Hvis du allerede nu har en vvb til brugsvand med en elpatron, så synes jeg, det her var oplagt.

Renevinum
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 602
Tilmeldt: 18 jan 2012 20:34
Mit fyr: Benekov mgm15 fra 2007
Areal: 214m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Geografisk sted: 6780 Skærbæk, sønderjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Varmt brugsvand

Indlæg af Renevinum » 10 mar 2013 10:22

nemocharley skrev:har selv gået i nogle lignende overvejelser mht. vores overskudsstrøm.

elpatron - kw er 1:1
varmepumpe kw er 1:3 (hvis den kun bruges i 7+ grader så vil den være højere. Måske.)

1) Metrovvb m. elpatron (sådan en har vi nu). Den er tændt året rundt, så det varme brugsvand er gratis (vi er to i husstanden og den spiser ca 2000kwh) - de resterende 500-1000kw bruges af en lille elradiator i havehuset.

2) Jeg vil gerne skifte fyret ud til sommer, og havde i den forbindelse nogle overvejelser omkring at købe stoker og en mindre luft/vand varmepumpe. Pumpen koster jo lidt i anskaffelse, selv de billigste løber jo op i 30.000 (inkl opsætning) før man har set sig om. Og det kræver lidt plads med den indvendige vandtank. Der kan være et lovpligtigt serviceeftersyn på den, hvis der er over 1kg kølemiddel og det ikke er biologisk nedbrydelligt. Jeg er gået lidt fra den løsning igen.

3) Hvis du har rigelig strøm i overskud kunne du gøre følgende: En luft/luft varmepumpe (15000) og en vvb med elpatron. De giver lidt fleksibilitet og er ikke så dyrt i anskaffelse. Hvis du allerede nu har en vvb til brugsvand med en elpatron, så synes jeg, det her var oplagt.

En luft/luft pumpe giver jo kun varme i det ene rum den sidder i. Så det ville ikke du' i mit tilfælde.

Skal der monteres akkutank på en luft/vand pumpe ?

nemocharley

Varmt brugsvand

Indlæg af nemocharley » 10 mar 2013 10:52

en inderdel med en eller anden mængde vand tror jeg er nødvendig - men der er måske nogle typer, som ikke kræver ret meget... - det er jeg faktisk usikker på.

det kommer jo lidt an på rummene i huset - min svigerfars luft/luft pumpe giver varme i stue, entre og køkken. Så den varmer ikke så stort et areal som centralvarme anlægget, det er klart nok. Men spørgsmålet er om man har det behov i sommerhalvåret - det kommer vel an på lidt af hvert.

Renevinum
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 602
Tilmeldt: 18 jan 2012 20:34
Mit fyr: Benekov mgm15 fra 2007
Areal: 214m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Geografisk sted: 6780 Skærbæk, sønderjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Varmt brugsvand

Indlæg af Renevinum » 10 mar 2013 18:42

Det er rigtig nok at det selvfølgelig har noget med indretningen at gøre. Jeg vil gerne ha' lidt varme i gulvene, derfor tror jeg mest på en luft/vand.
Kunne bare godt bruge et diagram over hvordan jeg får varmepumpe, stokerfyr og solvarme til at virke nogenlunde sammen. :-)


Besvar