Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

En nybegynders erfaringer efter 14 dage.

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
Aakerman
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 06 apr 2011 22:31
Mit fyr: Baxi 1,5/350 Multiheat med iltstyring.
Areal: 160
Brændsel: Norrlands 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 24 kg

En nybegynders erfaringer efter 14 dage.

Indlæg af Aakerman » 04 mar 2013 21:39

Hej alle.
Den 18 februar 2013 blev Baxi 1,5 med ilt styring og askeudtag startet. Som nedenfor beskrevet gik det ikke godt før "Mester Thy" kom på banen, hvilket heldigvis skete inden det blev den 19.
Pillerne jeg bruger er Loka's "Guldpiller" i størrelse 8 mm. De er svenske og i gule sække, og hedder sikkert noget andet andre steder.
Skorstenstemperaturen var igår Søndag d. 3 marts steget til 135 grader, med andre ord en stigning fra 100 den 18 feb til 135 den3 marts, så jeg besluttede at rense. Døgnforbruget har været mellem 2 og 2,5 sæk hvilket overgår alle mine forventninger. Jeg er meget tilfreds.
Her springer vi lige i emnet.
Jeg er nu lidt i tvivl om at installationen af automatisk askeudtag ikke var det man kalder et "overkill", for der er ikke ret meget i bøtten (noget der ligner to-tre håndfulde, og jeg har små hænder).
Asken lægger sig i en pæn hestesko foran stenen, så tanker om "pillebremse" er helt overflødig, alt er brændt væk.

Tilbage til emnet igen:

Til selve rengøringen, har jeg anskaffet en Nilfisk Multi 20 støvsuger (jeg manglede en hobbystøvsuger til værkstedet alligevel) fordi den har den der filterrensefunktion samt en Brovst askepotte til at sætte foran.
Se sagen er den, at husets frue anvender fyrrummet som tørrestue, til husets vasketøj, og nu skulle tingene stå sin prøve, kan man rense uden at hele rummet ligner en kulmine :P .

Jeg trykkede på "off" og så tog vi i Netto en ca times tid (give and take) og da vi kom hjem var kedeltemperaturen lige under 60 grader, og jeg gik igang.

Alle "røgvendere" fik den foreskrevne tur 15 omdrejninger med det medfølgende håndtag. Derefter blev de hevet ud. Støvsuger og Brovst blev koblet sammen, og snøvsen på denne blev sat ind i et af de øverste rør og sug på.

Jeg var "bevæbnet" med en smal og en bred spartel. Kedelsider etc. fik en tur med den brede spartel, på fladen ved rørene passede den smalle fint, det hele tog et øjeblik, og intet sod kom ud, det hele blev suget mod røgkassen bag i.

Den medfølgende stålbørste på skaft blev monteret på en kraftig DeWalt boremaskine og så fik hvert rør en tur stille og roligt hvor kosten fik lov at lave arbejdet, (der var stadig sug på et rør foroven).

Røgvenderne blev sat på plads igen, efter et lille "gnid" gennem gammel arbejdshandske (ide hugget fra Bigfoot)

Sideskjoldet blev fjernet, de to fløjmøtrikker blev fjernet, og kassen var ca fyldt imellem 1/4 og 1/3 del op, lige til at suge ud, med støvsuger7Brovst'en.

Tre håndfulde piller i, og to sprittablet "poser" i, ild i bålet, slå "on" til, og hele balladen kører. En hurtig overkørsel af gulv med Nilfisken .Arbejdstid 30 minutter inklusive en smøg.

Og så "lakmusprøven" ! Ikke een eneste bemærkning om griseri i fyrrummet, eller på tøj, fra husets frue :)

Dagens skorsten 110 grader.

En glad fyrbøder

Aakerman


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

En nybegynders erfaringer efter 14 dage.

Indlæg af Bigfoot » 04 mar 2013 21:55

det med at dreje turbulatorerne med det medfølgende håndtag, er ligeså tåbeligt som at tappe på dåsesodavanden inden man åbner den.... spild af tid.

Men det at bruge spartlen, er god nok, jeg bruger bare sådan en lang børste fra weber, så skal jeg ikke sidde inde midt i kedlen, for at tage bagvæggen.

En ide til at undgå støv i fyrrummet, er at kunne lave overtryk i rummet. Jeg har monteret sådan en 300mm blæser i væggen, efter ide fra zarge, som jeg så kan tænde. Den puster IND i rummet, og laver overtryk, så vil al asken søge ud af skorstenen.

Men rart at høre at du er tilfreds. Et pillestop er nok ikke af vejen, ligegyldt hvordan den brænder. Det kan snildt svare sig at lave sådan en skiderik til kedlen.

Og at askeudtag var lidt overkill, det kunne jeg godt fortælle dig, men fedt med lidt original gadgets icon_cheesygrin.gif
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

En nybegynders erfaringer efter 14 dage.

Indlæg af Brandsen » 04 mar 2013 22:26

Halløj i forum,

Hvis der en dag ikke er ordentligt træk i skorstenen med slukket Baxi, så støv fra sod og aske dermed ikke
trækkes bagud i kedlen, sætter jeg støvsuger slangen i hullet til røgkassen ( den bag de små dæksler med
fløjmøtrikker ), og lukker hullet med en tot rockwool, så er der sug den rigtige vej 8)
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Aakerman
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 06 apr 2011 22:31
Mit fyr: Baxi 1,5/350 Multiheat med iltstyring.
Areal: 160
Brændsel: Norrlands 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 24 kg

En nybegynders erfaringer efter 14 dage.

Indlæg af Aakerman » 04 mar 2013 23:10

Bedste Hr Bigfoot
Drop den med dåsesodavanden icon_cheesygrin.gif , det du ville have skrevet var: "At tænke før man taler, er som at tørre røv før man skider" :)

Men jeg lavede altså ikke mit indlæg for at genere dig, og her bliver jeg ikke fornærmet fordi du rubricerer mig som "tåbelig", jeg kender jo kun brugsanvisningen til Baxi'en. Når det er sagt, mener kone mener faktisk at ordet "snegletid" passer vældig godt på min "indsatstid" :D

Jeg lagde jo heller ikke billeder af mit fyrrum på for at genere dig, men de er væk fordi Ulrik ville flytte dem til fyrrumsafdelingen, men jeg uploader dem ikke igen, jeg er glad for mit fyrrum :P .

Når nu jeg er "nybegynder", og læser, i et indlæg næsten her under, at der er en mand, som har nogle tubolatorer der sidder fast, og de skal bankes ud, eller hjælpes ud med ukrudtsbrænder, så syntes jeg faktisk at det var nemmest blot at dreje dem efter foreskrifterne :wink:

Så fik jeg jo ikke det problem lige med det samme. :wink:

Den med undertrykket i lokalet, havde jeg en god fornemmelse af, jeg kan ikke tænde ordentlig op i min brændeovn (når det sker) pga. af det konstante sug, jeg har i mit badeværelse (det er fordi træloftet er lavt i en 110 år gammel bolig). Den klares med 15 sekunders åbning af terrasse dør.

Støvsugeren og et stykke pap foran trækreguleringen, gjorde vel nogenlunde detsamme (i store træk).

Bigfoot, jeg skal nok komme efter det, jeg skal bare træne.

Brandsen: Jeg vil konstruere en "mundstykke ting" der kan passe direkte i det hul, for det er simpelthen løsningen, og "papper" man så trækreguleringen til, så er den lige i skabet.

Aakerman

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

En nybegynders erfaringer efter 14 dage.

Indlæg af Bigfoot » 05 mar 2013 07:18

det andet emne, med ham der har så meget sod i sin kedel, at turbulatorerne sidder fast, det er uden iltstyring, og meget dårlig pasning :evil: når det kommer så vidt, at man skal bruge vold i sin kedel.

jeg har luret lidt på grunden til at de mener man skal dreje dem, med det håndtag, er nok fordi de vil have man skal snegle asken ud i røgkassen, og så skraber de vel lige en anelse på rørene. Men hvis man bare tager dem direkte ud, så skraber man jo asken med ud i askebrønden, det støver lidt mere, men så er det da ude.

et lille fif, er at bruge den børste der fulgte med, den fleksible, med håndtag på, og så skrabe inde på siderne i røgkassen. Der kan godt ophobe sig en del der med tiden. Især bagsiden af turbulatorrørene skal lige have en tur af og til. :great:

husk også at rense den lille røgtempføler der sidder i skorstenen, for når man kører med thy indstillinger, så kan det godt ligge lige på grænden, og er den snasket lidt til, ja så måler den ikke nøjagtig nok. :great:

du nævner din røgtemp førhen..... fik du egentlig isoleret dit røgrør som vi talte om? eller var det ikke dig som thy og jeg skrev med omkring det?
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Aakerman
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 06 apr 2011 22:31
Mit fyr: Baxi 1,5/350 Multiheat med iltstyring.
Areal: 160
Brændsel: Norrlands 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 24 kg

En nybegynders erfaringer efter 14 dage.

Indlæg af Aakerman » 05 mar 2013 21:21

Jeps Bigfoot

Om man rent faktisk "snegler noget ud i røgkassen", altså i virkeligheden, skal jeg lade være usagt pt., men det må jo være den højere mening.
Ved næste rensning vil jeg prøve at tømme røgkassen først, med støvsugeren, sætte lemmen på igen, og så give tubulatorerne de foreskrevne 15 omgange hver med håndsvinget, og derefter igen kontrollere hvor meget der i realiteten bliver "sneglet ud".

Det var et fint fif mht til røgtemperatur føleren, den fik lige en omgang med et stykke køkkenrulle, og ja den var sort. :P
Det jeg kunne konstatere efter aftørring, var at den viste temperatur faldt med lige nøjagtig 10 grader, altså fra 110 til 100.

Nu skal jeg have fat i en 35 mm "gummisnøvs" der skal sidde i den plade, jeg vil sætte på røgkassen når jeg renser, så kan støvsugeren suge løs medens jeg arbejder i den anden ende af fyret.

Aakerman

Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

En nybegynders erfaringer efter 14 dage.

Indlæg af Jobak » 05 mar 2013 21:29

Det kan jeg da hurtig svare på.
Du "snegler" alt det ud som ligger i bunden af røgrøret, plus alt det der "falder" af turbolatorene.
Så det er ikke så ringe endda. Min nabo har lavet en lille stang med en "gaffel" på i enden og gir dem en tur med batteri boremaskinen.
Fortsæt med det. :great:
Hvis du vil klare bagvæggen, (tror egentlig det er spild af tid da der ingen vand er bagerst i kedlen, ser det da ikke ud til på snittegningen).
Så kan du save håndtaget af en "billig" stålbørste og montere den på en rundstang med 2 små vinkler. icon_cheesygrin.gif
Last edited by 1 on Jobak; edited 5 times in total

Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.

Aakerman
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 06 apr 2011 22:31
Mit fyr: Baxi 1,5/350 Multiheat med iltstyring.
Areal: 160
Brændsel: Norrlands 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 24 kg

En nybegynders erfaringer efter 14 dage.

Indlæg af Aakerman » 05 mar 2013 21:35

Tak for den Jobak
Jeg spænede lige over på værkstedet, og ganske rigtigt lå der en lille "kuglesplitter gaffel", den er super til formålet, den går lige i boremaskinen icon_cheesygrin.gif

:great: Aakerman


Besvar