Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Et par spørgsmål vedrørende indretning af udhus til fyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
JClausen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 87
Tilmeldt: 17 jan 2013 22:25
Mit fyr: Hoval Biolyt Comfort 10 kW
Areal: 100
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4,5 tons (forventet)
Geografisk sted: Himmerland
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 8 gange

Et par spørgsmål vedrørende indretning af udhus til fyr

Indlæg af JClausen » 03 mar 2013 00:25

Hej i forumet

Dette er mit første indlæg i på StokerPro som er et spændende forum for en forholdsvis nybagt husejer, der regner med at anskaffe sig et pillefyr.

Med huset fulgte en gammel hvæser af et oliefyr, som jeg nu har besluttet mig for skal udskiftes med et pillefyr. Det nuværende fyr står i kælderen, men det nye fyr skal stå i en gammel staldbygning. I den forbindelse har jeg et spørgsmål til dette forum, som jeg håber på at få lidt kommentarer til.

1) Antal strenge mellem bolig og fyrrum: En ny varmtvandsbeholderen bliver placeret i boligens kælder, hvor den nuværende elvandvarmer også findes. Jeg synes at have læst om moderne pillefyr at de kan styre to cirkulationspumper, en til varmesystemet og en til vandvarmeren. Jeg går ud fra at det betyder at der skal være fire strenge mellem fyrrum og bolig: varme, vandvarmer + retur for begge. Er det rigtigt forstået? Er en afstand på 25 m et problem i den forbindelse? Her tænker jeg på cirkulationspumpers kapacitet.

2) Skorstenstype: Der skal etableres en skorsten i fyrrummet. Er det valgfrit om denne er af den murede type, eller kan en stålskorsten til gennemførsel af taget (som det ofte ses ved brændeovne) mon bruges?

Det var de ting der trænger sig på lige nu. Jeg håber at nogle af jer har nogle kommentarer.


Brugeravatar
Bagger
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 472
Tilmeldt: 12 jan 2007 01:18
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 170 + 75kvm værksted
Dagligt forbrug: Ukendt
Årligt forbrug: Ukendt
Modtaget likes: 6 gange

Et par spørgsmål vedrørende indretning af udhus til fyr

Indlæg af Bagger » 03 mar 2013 01:07

Når VVB skal være i huset er det ikke nødvendigt med 4 strenge. Du skal bare have et fremløb og retur.

Der er frit valg med hensyn til skorsten om det er muret eller stål.

Et godt råd er at ringe til skorstensfejeren, han kan vejlede dig til en korrekt indretning og brug af de rigtige materialer. (Det er også ham der skal godkende det til sidst).

JClausen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 87
Tilmeldt: 17 jan 2013 22:25
Mit fyr: Hoval Biolyt Comfort 10 kW
Areal: 100
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4,5 tons (forventet)
Geografisk sted: Himmerland
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 8 gange

Et par spørgsmål vedrørende indretning af udhus til fyr

Indlæg af JClausen » 04 mar 2013 09:13

Tak for kommentarerne, Bagger.

Det er godt at høre at jeg kan nøjes med en enkelt fremløb med retur. En hurtig søgning synes at vise at isolerede pex-rør har en ret høj meterpris, så hvis halvdelen kan spares, er det noget der kan mærkes.

Omkring skorsten, så er det også her gode nyheder. Jeg tror at etablering af en stålskorsten som skal gennembryde taget vil være noget lettere en en muret type, da jeg hellere vi lave et hul i taget end i væggen, som er en gammel kampestensmur.

Jeg skriver ganske givet igen her i det hjælpsomme forum, når der opstår nye spørgsmål.


Besvar