Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

lidt problemer med min bio18

Spørgsmål vedr. Bio18 samt det tilbehør der laves til Bio18 Brændere
Besvar
Brugeravatar
bioservice
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28 mar 2011 21:47
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Årligt forbrug: 7-8000
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

lidt problemer med min bio18

Indlæg af bioservice » 02 mar 2013 18:04

det er lige præcis det jeg mener, hvis der kommer luft ud af røret, så er der overtryk, det er ikke hensigtsmæssigt, der skal være undertryk....

hvis du i snit holder ca 70 % i driftsydelse om morgenen så er der den optimale indfyring.
MVH

Martin Andreasen
Nh Bioservice
tlf 2166 2288
www.nhbioservice.dk
info@nhbioservice.dk

Følg os også på facebook, her kan du bedømme din oplevelse med firmaet, eller følge os i vores arbejde.


supra thomas
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 234
Tilmeldt: 08 dec 2012 21:58
Modtaget likes: 1 gang

lidt problemer med min bio18

Indlæg af supra thomas » 02 mar 2013 21:07

ok. har lukket så spjældet er åbent ca 1.5cm nede ved blæseren, nu ligger den på omkring de 70% og har hævet luftminium fra 5% til 20% så nu må jeg lige se tiden an om det hjælper på det imorgen ;)

Brugeravatar
bioservice
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28 mar 2011 21:47
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Årligt forbrug: 7-8000
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

lidt problemer med min bio18

Indlæg af bioservice » 02 mar 2013 21:37

Hvorfor ikke fjerne kæden og låse spjældet med møtrikken den er skruet fast med, der er ikke nogen grund til at regulere noget manuelt, der kan justeres i styringen..
Jeg plejer at fjerne kæden, med mindre kunderne også fyrer med fastbrændsel, ellers er den bare i vejen... der er ikke kæde på en scotte, ekoheat biomax og lignende... det klarer styringen..
MVH

Martin Andreasen
Nh Bioservice
tlf 2166 2288
www.nhbioservice.dk
info@nhbioservice.dk

Følg os også på facebook, her kan du bedømme din oplevelse med firmaet, eller følge os i vores arbejde.

supra thomas
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 234
Tilmeldt: 08 dec 2012 21:58
Modtaget likes: 1 gang

lidt problemer med min bio18

Indlæg af supra thomas » 02 mar 2013 21:40

Martin, vis du nu gad bare bruge lidt tid på læse lidt af indlægget fra starten, vil du hurtigt finde ud af at netop DU har været ude og lave en opdatering på min bio18 anlæg, så alt det har du nu allerede klaret ;)

Brugeravatar
bioservice
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28 mar 2011 21:47
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Årligt forbrug: 7-8000
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

lidt problemer med min bio18

Indlæg af bioservice » 02 mar 2013 21:48

Sorry... syntes bare at læse at du havde åbnet spjældet 1,5 cm... ;-)

hvis du har den nye opdatering, skal du nok ikke smide 20 % i luftmin, det kan give alarm udbrændt, selvfølgelig afhængig af din brændselsmin. men hold nu øje med det....

Er du ellers tilfreds med opdateringen...?
MVH

Martin Andreasen
Nh Bioservice
tlf 2166 2288
www.nhbioservice.dk
info@nhbioservice.dk

Følg os også på facebook, her kan du bedømme din oplevelse med firmaet, eller følge os i vores arbejde.


supra thomas
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 234
Tilmeldt: 08 dec 2012 21:58
Modtaget likes: 1 gang

lidt problemer med min bio18

Indlæg af supra thomas » 02 mar 2013 21:57

ja for da du var her åbnede du den helt, så nu har jeg prøvet at lukke den lidt ned så den på en måde ikke for alt for meget luft, som afkøler kedlen istedet, for jeg har som sagt et pilleforbrug som er lidt højt syntes jeg..

har sat kg/t til 0.8 lige nu, da vi har haft gang i brændeovnen hele dagen... hvad vil du så råde mig at sætte luftmin til???

jah sådan da.. kender ikke så meget til pillefyr, så vil helst ikke udtale mig om det, da det ligger uden for min rækkevidde.. så ville helst bare have et fyr som bare kørte uden at skulle juster osv hele tiden, og indtil videre har jeg haft store problemer med at holde en stabil kedeltemp, lige som jeg havde inden den nye styrring kom i. har som sagt problemer med at jeg syntes den taber kedeltemp meget hurtigt når eks gulvvarmen starter i garagen, så har den meget svært at komme op i temp igen.. men efter mine forbedringer er det da blevet en smule bedre..

Brugeravatar
bioservice
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28 mar 2011 21:47
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Årligt forbrug: 7-8000
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

lidt problemer med min bio18

Indlæg af bioservice » 02 mar 2013 22:08

Du skal ikke stille på fyret så ofte, hvis du fyrer i brændeovnen så er det ganske naturligt at ydelsen falder, det sker der intet ved... de 70 % er vejledende og over tid, et snit på ca 7-14 dage...

Vil du gerne at den er lidt hurtigere i hastigheden for opvarmning, så stil ydelsestid ned med 2 min. det burde hjælpe, så bliver den lidt hurtigere til at respondere..

normalt er 1,3 brændsel og 50 % i luftmax
8 i brændselsmin og 8 i luftmin
nok til at holde varmen, og holde slagger væk fra herden...

Pas nu på at du ikke hindrer luften i at komme til bålet, hvis du ikke tillader bålet at få luft, kommer der slagger, bålet bliver ikke holdt rent, og du opnår ikke en ren forbrænding.. så styr luften i styringen, og læg mærke til hvad driftsydelsen ligger på når der opstår slagger... hvis du er under 50 % i driftsydelse, så hjælper det ikke at stille i luftmax, så er det luftmin, eller brændselsmin der skal justeres..

Ring evt. hvis der er spørgsmål.
MVH

Martin Andreasen
Nh Bioservice
tlf 2166 2288
www.nhbioservice.dk
info@nhbioservice.dk

Følg os også på facebook, her kan du bedømme din oplevelse med firmaet, eller følge os i vores arbejde.

supra thomas
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 234
Tilmeldt: 08 dec 2012 21:58
Modtaget likes: 1 gang

lidt problemer med min bio18

Indlæg af supra thomas » 02 mar 2013 22:35

ok. så har jeg lidt at arbejde ud fra ;)

Hvad med spjæld på blæseren, helt åben - halv lukket - eller ???

Brugeravatar
bioservice
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28 mar 2011 21:47
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Årligt forbrug: 7-8000
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

lidt problemer med min bio18

Indlæg af bioservice » 02 mar 2013 23:11

Som de danske grænser...... Helt åben... ;-)
MVH

Martin Andreasen
Nh Bioservice
tlf 2166 2288
www.nhbioservice.dk
info@nhbioservice.dk

Følg os også på facebook, her kan du bedømme din oplevelse med firmaet, eller følge os i vores arbejde.

supra thomas
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 234
Tilmeldt: 08 dec 2012 21:58
Modtaget likes: 1 gang

lidt problemer med min bio18

Indlæg af supra thomas » 03 mar 2013 18:03

ok.. nu har jeg prøvet dine indstillinger på bioen. men igen så syntes jeg at jeg skal juster på den hele tiden. den kommer fint nok hurtigt op i kedeltemp (sikkert pga de 1.3 i kg/t) men så snart vi starter brændeovenen op, og forbruget for vamt vand falder så ser jeg hurtigt 20 til 25% ydelse på fyret, nogle gange en del mindre. og juster jeg pillemængden ned, får jeg problemer om morgen at den fiser afsted på 100% (sikkert pga for lavt indstillet pille kg/t) og jeg køre stadig efter en 70% ydelse kl 8 om morgen, men det vil åbentbart ikke lykkes..

har kedeltemp på 73 grader luftmax på 50% luftmin 10%

fremløb ligger på de 73 til 75 grader

retur ved forbrug 50 grader hen over dagen kommer den da op på de 60+ grader alt efter forbrug jo.

retur fyr fast 60c vis muligt (er forbruget stort hen over natten/morgen og pillemængden for lille suser den på 100% og svært ved at komme op i temp jo)

Og læser jeg andre herinde køre de uden problemer med en 0.8 til 0.9 kg/t og det kan jeg ikke, for så fiser den afsted på 100% ydelse om morgen :(

og indtil videre har jeg brugt 160kg på 3-4 dage, og det syntes jeg er lidt højt da det rundt regnet er ca40 - 50kg om dagen, hvor andre bruger max 25kg om dagen... så jeg har lidt svært ved at se hvordan 1.3 kg/t vil give et lavere forbrug pr døgn. så håber nogle kan sætte lys på evt problemet..

så er virkelig ved at få grå hår over dette "lorte fyr" ;)

ændringer står jo lidt længere oppe, og flowet til gulvarmen er sat så lavt som muligt så den lige kan holde stabil temp eller prøver det vis fyret nu kunne følge med temp messig.. cikulations pumper står på trin 1 så alpha pumperne køre med en 5 til 6 w maxium. den pumpe på gulvvarmen til garagen kan jeg ikke se forbruget på da den bare har 3 trin (hvor den køre på det laverste trin nu) og kan fint holde stabil temp hen over dagen, men kan knibe hen over natten/morgen grundet fyret ikke kan følge med da det falder i temp grundet lavt indstillet pille maxuim.

så syntes jeg jeg har gjort alt hvad jeg kan får at få en lavere forbrug uden den store held :(


Besvar