Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Er mine solceller sat korrekt op ??

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
dmdksi
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 01 mar 2013 12:54

Er mine solceller sat korrekt op ??

Indlæg af dmdksi » 01 mar 2013 14:56

Hej
Jeg er ny på dette forum, og ret ny med solceller og kendskab til det.
Jeg har fået installeret et 5500 W system med 250W. De 18 paneler sidder optimalt placeret på en 45 grader sydvendt tagflade, mens de sidste 4 sidder på en 20grader sydvendt tagflade. Inverteren er en Piko 5.5 KWt. Kredsene er forbundet således: 2 kredse på hver 9 paneler på den store tagflade, og en kreds med 4 paneler på den lille tagflade.

Systemet har kørt nogle måneder, og selv om det har produceret noet mindre end forventet, kan dette jo skyldes årstiden.

Idag d. 1 Marts kører systemet med en maxproduktion på 4400W i timen omkring frokost, og det ser ud til at dagsproduktionen ender på ca 28 KWT - målt på inverteren. Hele dagen har de 2 store kredse haft spænding på langt over 200 V, mens den lille kreds ligger under 200V, men dog producerer strøm.

Og her kommer så første spørgsmål - kan en kreds som ikke kommer over 220V overhovedet levere noget input til nettet, og er det optimalt sat op.

Baggrunden for spørgsmålet er også at jeg i går torsdag - hvor der efter gråvejr pludselig kom sol omkring frokosttid, oplevede at den lille kreds fik en spænding omkring de 215V (så vidt jeg husker), og så gik systemet amok og producerede 5200W her over en god times tid, hvorefter det sænkede output til ca 4100W og fortsatte på denne ydelse. det virkede som om der blev åbnet for en 'hane' en times tid, og så skruet ned hen på eftermiddagen hvor spændingen igen faldt på den lille kreds. Da solen i går virkede noget mindre skarp end idag kan det vel ikke være solens styrke der gjorde det i går.

Venlig hilsen
Keld


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Er mine solceller sat korrekt op ??

Indlæg af pelle » 02 mar 2013 08:44

dmdksi skrev:Hej
Jeg er ny på dette forum, og ret ny med solceller og kendskab til det.
Jeg har fået installeret et 5500 W system med 250W. De 18 paneler sidder optimalt placeret på en 45 grader sydvendt tagflade, mens de sidste 4 sidder på en 20grader sydvendt tagflade. Inverteren er en Piko 5.5 KWt. Kredsene er forbundet således: 2 kredse på hver 9 paneler på den store tagflade, og en kreds med 4 paneler på den lille tagflade.

Systemet har kørt nogle måneder, og selv om det har produceret noet mindre end forventet, kan dette jo skyldes årstiden.

Idag d. 1 Marts kører systemet med en maxproduktion på 4400W i timen omkring frokost, og det ser ud til at dagsproduktionen ender på ca 28 KWT - målt på inverteren. Hele dagen har de 2 store kredse haft spænding på langt over 200 V, mens den lille kreds ligger under 200V, men dog producerer strøm.

Og her kommer så første spørgsmål - kan en kreds som ikke kommer over 220V overhovedet levere noget input til nettet, og er det optimalt sat op.

Baggrunden for spørgsmålet er også at jeg i går torsdag - hvor der efter gråvejr pludselig kom sol omkring frokosttid, oplevede at den lille kreds fik en spænding omkring de 215V (så vidt jeg husker), og så gik systemet amok og producerede 5200W her over en god times tid, hvorefter det sænkede output til ca 4100W og fortsatte på denne ydelse. det virkede som om der blev åbnet for en 'hane' en times tid, og så skruet ned hen på eftermiddagen hvor spændingen igen faldt på den lille kreds. Da solen i går virkede noget mindre skarp end idag kan det vel ikke være solens styrke der gjorde det i går.

Venlig hilsen
Keld
Det kan godt tænkes at panelerne har været noget kolde lige da solen bryder frem.. Når så solen har været på noget tid bliver panelerne varme og giver mindre strøm.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Er mine solceller sat korrekt op ??

Indlæg af Landlyst » 02 mar 2013 08:53

Øh Pelle.... Skal det forstås sådan at jo koldere solcaller er, jo mere udbytte??

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Er mine solceller sat korrekt op ??

Indlæg af Zarge » 02 mar 2013 08:56

Jeps landlyst

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Er mine solceller sat korrekt op ??

Indlæg af pelle » 02 mar 2013 09:52

Ja endnu koldere panelerne er endnu mere strøm giver de. Jeg oplevede i sommers at dage hvor der var skyfrit og ingen blæst faldt produktionen noget i forhold til de dage hvor der var hvide skyer på himlen og skyggerne kom farende hele tiden.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Er mine solceller sat korrekt op ??

Indlæg af Landlyst » 02 mar 2013 10:41

Øh okay er det så, så meget af man er ude i at det ka betale sig at køle dem?

dmdksi
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 01 mar 2013 12:54

Er mine solceller sat korrekt op ??

Indlæg af dmdksi » 02 mar 2013 12:54

ok, jeg vidste ikke der var denne sammenhæng, men det kunne jo forklare det - tak for den oplysning.

Så min teori om at relativt lav spænding på en kreds (< 220V) har så intet at sige der, og det er ikke i sig selv et problem at have en lille kreds med kun 4 paneler sammen med 2 med mere end det dobbelte antal paneler ?
Jeg kan se på investeren at output fordeles helt jævnt på de 3 faser der gå ud på nettet,

Men, hvis varmen betyder så meget , hvad kan man så forvente af et anlæg med 5500 W paneler på en varm sommerdag - er der nogen her som havde paneler oppe sidste sommer ?

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Er mine solceller sat korrekt op ??

Indlæg af Havmand » 02 mar 2013 14:00

dmdksi skrev:Men, hvis varmen betyder så meget , hvad kan man så forvente af et anlæg med 5500 W paneler på en varm sommerdag - er der nogen her som havde paneler oppe sidste sommer ?
Det kommer an på cellerne, men omkring 4KW På de varmeste dage med FULD sol...

Prøv at holde øje med din produktion her i marts... En kold dag med høj sol, så skal du bare se :great:
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Er mine solceller sat korrekt op ??

Indlæg af Zarge » 02 mar 2013 14:05

Sådan lige frit fra hukommelsen, mener jeg du skal over noget i stil med 360v dc pr indgang for at aktivere mpptrackeren i pikoen...

Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

Er mine solceller sat korrekt op ??

Indlæg af Rasmus Jensen » 02 mar 2013 16:09

4 paneler på en streng... Det er for lidt (med mindre det er nogle kæmpe tyndfilms paneler)
smid lige et link til data blad på dine paneler.
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE


Besvar