Nyt varmeanlæg til hobbylandbrug

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Kjeldsen
Stoker III
Stoker III
11
Indlæg: 66
Tilmeldt: 31 jul 2012 16:47
Mit fyr: Scotte 16 kW m/ BS1016
Areal: 293
Brændsel: Barlinek
Har takket: 1 gang

Nyt varmeanlæg til hobbylandbrug

Indlæg af Kjeldsen »

Hej Stokerpro

Jeg har i langt tid læst med herinde og synes også efterhånden jeg har dannet mig et overblik over hvad der er godt og skidt. Nu er tiden kommet til at jeg har brugt for et par ekstra øjne på min "problemstilling".

Nu til sagen: Min kæreste og jeg har købt et lille landbrug. Stuehuset er på knap 300 kvadratmeter inkl. udnyttet 1. sal og er "D" i energimærke. Huset opvarmes primært med radiatorer - der er dog gulvvarme i to badeværelser, et bryggers, entre og lidt af køkkenet.
I en lille, lavloftet kælder i stuehuset står der et oliefyr og en nyere olietank. I fyrrum på den anden side af gårdspladsen står der et fastbrændselsfyr som via varmerør i jord også er tilsluttet stuehusets varmesystem. Så vidt jeg har set er der ingen akkumuleringstank og det lyder ikke til at fastbrændselsfyret har været brugt de seneste år. Da den mandlige sælger af ejendommen er syg, har det ikke været muligt at spørge til detaljer ang. varmesystemet.

Af den jord der tilhører ejendommen er der cirka en hektar med skov - hovedsageligt fyrretræ.

Umiddelbart er min plan:
1. Anskaffe et pillefyr og opstille det i fyrrummet på "fastbrændselsfyrets plads"
2. Frakoble oliefyret, men beholde skorstenen
3. Anskaffe en brændeovn som placeres i stuen - "oliefyrets skorsten" som er lige på den anden side af stuevæggen genbruges

På den måde får vi en langt billigere opvarmningskilde, som dog kræver lidt rensning, opfyldning og vedligehold - det er vi dog indstillet på. Vi undgår at etablere nye skorstene og kan samtidig nyde brændeovnens hygge med eget brænde.

Så til spørgsmålene:
1. Jeg forestiller mig at pillefyret skal været et Scotte 16 kW med semirens, men overvejer om jeg skal give lidt mere og få et stokerfyr som et Baxi Multiheat 1.5 og så få muligheden for at fyre med flis som så skal laves af eget træ lidt længere ude i fremtiden. Hvad siger panelet - gider man det i praksis? Der er jo også arbejde med at få lavet flis. Og kræver Baxi'en mere omfattende rengøring?

2. Brændeovnen. Jeg har læst mig frem til at man kan få nogle brændeovne med vandtank - en såkaldt "gris" - og synes det lyder interessant. Dur det med sådan en hvis man tænder op i brændeovnen selvom der ikke er varmebehov i huset - eksempelvis en sen sommeraften?

3. Gode forslag til andre opstillinger eller bare inputs?

Jeg ser frem til indspark og kommentarer...
Vedhæftede filer
Oliefyret
Oliefyret
Fastbrændselsfyret
Fastbrændselsfyret
Fastbrændselsfyrets mærkeplade
Fastbrændselsfyrets mærkeplade

Olaf13
Stoker VII
Stoker VII
11
Indlæg: 254
Tilmeldt: 02 jan 2013 19:17
Mit fyr: Passat C4 droslet ned til C2
Areal: 400 m2
Brændsel: Indblæst piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Ringsted
Blevet takket: 2 gange

Nyt varmeanlæg til hobbylandbrug

Indlæg af Olaf13 »

Hejsa
Måske en passat stoker har selv en landejendom med en passat C2/4 den kan også køre med flis/korn/brænde og lige nu er mine pillene ved at slippe op, så derfor i med risten og den kør nu vider på gratis brænde som en gasogen ovn og jeg putter pind på 4-5 gange om dagen og det går fint.
Brændeovn der ville jeg tage en uden gris men måske lade olie fyret stå som nødfyr hvis man er på 14 dages ferie.
Brugeravatar
Bagger
Stoker X
Stoker X
17
Indlæg: 472
Tilmeldt: 12 jan 2007 01:18
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 170 + 75kvm værksted
Dagligt forbrug: Ukendt
Årligt forbrug: Ukendt
Blevet takket: 6 gange

Nyt varmeanlæg til hobbylandbrug

Indlæg af Bagger »

Ja lad oliefyret stå. Det skader jo ikke nogen og rart at have i forbindelse med længere ferie eller sygdom. Du kunne få det lavet sådan at vandet ikke cirkulerer gennem oliefyret når det ikke bliver brugt (varmetab).

Nu er der flere ting du skal gøre op med dig selv, vil du f.eks. kun fyre med piller og ikke andet form for granuleret brændsel? Hvis det er tilfældet så ville en scotte og gasogen løsning være sagen.

Hvis jeg havde sådan en ejendom med tilhørende jordstykke, og sikkert andre former for driftsbygninger, så havde jeg klart valgt en stoker. Og det skal være en der kan klare flis. Du har jo pladsen til tørring og opbevaring.

Økonomi er også en væsentlig faktor, 300m2 gammelt hus er dyrt at varme op. Her vil det være rart at kunne udnytte billigere energikilder end piller. Skulle du, for en periode, ønske komforten ved pillefyring kan du jo bare fylde nogen piller på. Det klarer en stoker også ganske fint.
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Nyt varmeanlæg til hobbylandbrug

Indlæg af Ugelvig »

Tjaaa... Nu får du mit indspark uanfægtet etableringsomkostninger... :)

1. Morsø 1448 eller 1446, svanemærket brændeovn på 2 - 5 kW, designet til lavenergihusene, hvor den står der for hyggens skyld...
2. Alt efter antal personer i husstanden og lyst til varme bade, 8 - 12 kvm solfander på taget til "gratis" varme om sommeren og tilskud til forår og efterår.
3. Akku, der passer til arealet af solfanger (spiral), med EL-patron (til nød og vinterferie), indbygget "VVB" spiral til brugsvand, samt spiral i top til pillefyret og selv sluttet til centralvarmen. Således har du en akku., der om sommeren holder solfangerne igang med at lave varmt brugsvand og varme til f.eks. gulvvarme på badeværelset og om vinteren, bruger du toppen til VVB, der opvarmes med træpiller, uden du behøver opvarme hele akkuen. Til nød starter EL-patronen op og giver varmt brugsvand eller varmesikring af radiator og gulvvarme.
4. Topmoderne træpillefyr med høj virkningsgrad, mellem 16 - 20 kW alt efter evne til auto start, modulering o.s.v.

Sådan ville jeg gøre, hvis anlægomkostning ikke var et issue og det skulle være billigt på den lange bane (og nemt).
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)
nemocharley

Nyt varmeanlæg til hobbylandbrug

Indlæg af nemocharley »

KSM er kommet med en ny serie "Tuxedo", den kan fyre med lidt af hvert inkl. brænde. Til det kræves en god akkutank - og når du først har den, kan du lige så godt smide solfangere på taget. Samlet anskaffelsesomkostninger - ca. 100.000dkr.

Af brændeovne vil jeg lige nævne Bioovnen: http://www.bioovn.dk/ - ca. 20.000dkr - med gris/vandharper bliver den dyrere.

Eller hvad med en masseovn? - hvis du er lidt handy kan du selv bygge en (materialerne kan købes ved Leif Stubkjær: http://www.masseovn.net/) - selvbyg ca 35000dkr.

MEN - din egen idé lyder da også god. En uspecificeret brændeovn og en Baxi (det kan vel anskaffes til omkring 50.00dkr)

Det er i øvrigt ca prisen for Twinheats Cpi 12 som kan fyre med flis, piller og korn...

Mht. træet så er det vel en gasogenkedel som giver dig den bedste udnyttelse - og så er vi henne ved en akkutank igen. Et lille pillefyr ved siden af - eller lad oliefyret stå. Også her kunne du kombinere med noget solvarme.

Der er altså mange muligheder. Hvor mange penge er du villig til at bruge?

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

Nyt varmeanlæg til hobbylandbrug

Indlæg af Landlyst »

Og ikke mindst hvilken arbejdsindsats vil du lægge i det? Og hvad har du af plads? Maskineri?
Kjeldsen
Stoker III
Stoker III
11
Indlæg: 66
Tilmeldt: 31 jul 2012 16:47
Mit fyr: Scotte 16 kW m/ BS1016
Areal: 293
Brændsel: Barlinek
Har takket: 1 gang

Nyt varmeanlæg til hobbylandbrug

Indlæg af Kjeldsen »

Tak for alle jeres indspark.

Jeg tror jeg er blevet lidt mere lun på et stoker som kan tage piller/korn/flis. Hvordan sikrer jeg så at jeg let kan skifte mellem brændslerne - er det nok med iltstyring? Er der fordele ved Baxi vs. Passat vs. Twinheat? Jeg kender ikke så meget til de to sidstnævnte.

Mht. budget, så har vi jo ikke engang overtaget ejendommen endnu og der er en hel del der skal moderniseres, så der er jo nok at bruge pengene på. Jeg havde umiddelbart (inden jeg lavede denne tråd) forventet at bruge 30-40.000 på pillefyr (installation klarer jeg selv (med hjælp)), men et stoker koster jo nok lidt mere og det er jeg også indstillet på at give. Brændeovnen forventer jeg ikke at give mere end 10.000 for.

Maskinparken er endnu ikke eksisterende, men jeg forventer på sigt at skal have en mindre traktor med frontlæsser.

Plads er der rigeligt af :)

Jeg sætter pris på mindre arbejde med fyret i det daglige. Jeg vil gerne fylde piller på et par gange om ugen i vinterperioden, men jeg tror ikke jeg gider at fyre i fastbrændselsfyret i fyrrummet - det er knap så hyggeligt som at bruge brændeovnen.
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Nyt varmeanlæg til hobbylandbrug

Indlæg af Tom_AT »

Kjeldsen skrev:Tak for alle jeres indspark.

Jeg tror jeg er blevet lidt mere lun på et stoker som kan tage piller/korn/flis. Hvordan sikrer jeg så at jeg let kan skifte mellem brændslerne - er det nok med iltstyring? Er der fordele ved Baxi vs. Passat vs. Twinheat? Jeg kender ikke så meget til de to sidstnævnte.

Mht. budget, så har vi jo ikke engang overtaget ejendommen endnu og der er en hel del der skal moderniseres, så der er jo nok at bruge pengene på. Jeg havde umiddelbart (inden jeg lavede denne tråd) forventet at bruge 30-40.000 på pillefyr (installation klarer jeg selv (med hjælp)), men et stoker koster jo nok lidt mere og det er jeg også indstillet på at give. Brændeovnen forventer jeg ikke at give mere end 10.000 for.

Maskinparken er endnu ikke eksisterende, men jeg forventer på sigt at skal have en mindre traktor med frontlæsser.

Plads er der rigeligt af :)

Jeg sætter pris på mindre arbejde med fyret i det daglige. Jeg vil gerne fylde piller på et par gange om ugen i vinterperioden, men jeg tror ikke jeg gider at fyre i fastbrændselsfyret i fyrrummet - det er knap så hyggeligt som at bruge brændeovnen.
Er du helt sikker på du gider bøvlet med alverdens alternative brændsler, som skal til for at købet af en rigtigt Stoker giver mening?
rigtig mange Stoker-ejere, incl jeg selv, har købt Stokerfyr med en ide om at det ville være superlækkert med sådan en fætter der kunne æde alt. Hvor man så efter noget tid er gået over til kun at fyre med træpiller da det er langt langt nemmere :)

Bare lige noget værd at overveje.
Et rigtigt stokerfyr koster 50-100% mere end et af de billige pillefyr, som fx Scotte, MGM og den slags. Og der kan altså købes en del piller for de 20-30000,- sparet i forhold til stokeren.
nemocharley

Nyt varmeanlæg til hobbylandbrug

Indlæg af nemocharley »

Kjeldsen skrev:Tak for alle jeres indspark.

Jeg tror jeg er blevet lidt mere lun på et stoker som kan tage piller/korn/flis. Hvordan sikrer jeg så at jeg let kan skifte mellem brændslerne - er det nok med iltstyring? Er der fordele ved Baxi vs. Passat vs. Twinheat? Jeg kender ikke så meget til de to sidstnævnte.

Jeg sætter pris på mindre arbejde med fyret i det daglige. Jeg vil gerne fylde piller på et par gange om ugen i vinterperioden, men jeg tror ikke jeg gider at fyre i fastbrændselsfyret i fyrrummet - det er knap så hyggeligt som at bruge brændeovnen.
- jamen så er det jo noget ovn-værk i huset.

og en stoker - Twinheats Cpi 12 pausefyrer (hvilket nogle mener er et problem, og andre synes er fint, da det holder fyret mere enkelt). Cpi 12 er her på sitet omtalt som roll roycen blandt stokerne. Men du får også lov at betale for det - omkring 53.000 mindst. De folk jeg har sparket fyr med (som har Cpi 12 - 3stk) har ikke fortrudt. De er meget tilfredse med fyret. Den har et 350 liters magasin - ca 200kg træpiller. Twinheat sælger også løsninger med ekstern lager og automatisk transport af brændsel (hvilket heller ikke er billigt). Med piller kan det levere op til 12 kw - jeg ved ikke om det kan opvarme meget mere end 300-350m2 - det kommer jo også lidt an på husets stand.
Styringen er simpel en til hver brændselstype og en fjerde, hvor du selv indstiller.

Baxi og Passat må du høre om fra andre.

Og der er mange andre stokerfyr som kan brænde med lidt af hvert. Lav lidt research er mit forslag, det har jeg gjort i 6mdr uden at have købt fyr endnu - men det kommer forhåbentligt her til sommer.
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

Nyt varmeanlæg til hobbylandbrug

Indlæg af Landlyst »

Altså hvis du "kun" vil fylde piller på et par gange om ugen.... Så ka du vælge at investere i en rigtig stoker og lave et flismagasin som du ka fylde med frontlæsser... Der laver f.eks. Reka og Benekov nogle gode løsninger blandt mange andre... Men så er du også i 100K plus montering(men det ka du vel selv?) Ellers skal du jo vælge en pillebrænder og så kun fyre med piller... Men som Tom siger du skal gøre op med dig selv om du gider i længden? Om du har træ nok på den enen HA til at være selvforsynende? Om du selv vil lave flisen eller du skal ha en til det?

Og det med alternative brændsler kræver noget arbejde både at finde det og at indstille det... Og der er mange som har haft intentionerne som Tom selv siger.... Men er gået til piller i stedet også står de med en dyr stoker som kun fyre med piller og det kunne jo have være gjort noget billiger så.... Men omvendt så er en stoker noget mere ligeglad med smuld og ligende i pillerne....

Besvar