regler om husvindmøller ?

Spørgsmål vedr. miljøvenlig energi generelt
Rapsolie, jordvarme, Vindmøller, Varmepumper & alternative brændsler
Besvar
jesper andersen
Stoker I
Stoker I
16
Indlæg: 6
Tilmeldt: 10 jun 2007 20:36

regler om husvindmøller ?

Indlæg af jesper andersen »

er der nogen af jer erfarne forumbrugere der kender regler og paragraffer omkring husvindmøller.
sån som jeg har forstået det,så må en husvindmølle ikke være større end 199 cm i dia,det er min kommune mand ikke enig i,han siger at husvindmøller defineres som fra 0 m til 25 m og kan aldrig opstilles i byen. det jeg gerne vil er at stille en husvindmølle op inde i byen. så er der nogen der ved hvor regler og paragraffer om husvindmøller står,så jeg har noget at kaste i nakken på min kommunemand.
mvh jesper

levi

Re: regler om husvindmøller ?

Indlæg af levi »

Jeg kender ikke specifikt paragrafferne på området - men jeg er 99.9 procent sikker på du aldrig nogensinde får lov til at opsætte en vindmølle inde i byen.
Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Re: regler om husvindmøller ?

Indlæg af Brian B »

Hej
Sådan har jeg osse forstået reglerne, men jeg ved der har været en sag i thisted mellem kommunen og en husejer men kunne ikke finde noget på det. hvis du får lavet en mølle skal du huske at der er en lille afgift på det strøm du selv laver.
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx
mr.mcp
Stoker IV
Stoker IV
16
Indlæg: 143
Tilmeldt: 28 okt 2007 11:42

Re: regler om husvindmøller ?

Indlæg af mr.mcp »

Hej.
Faldt lige over det her.

Hvilke love og regler gælder for private vindmøller?
De små møller er i almindelighed undtaget fra den øvrige vindmølleplanlægning, da de kan stilles op mange steder uden at belaste hverken naboer eller landskab. Den overordnede placering af vindmøller i større skala planlægges normalt af Miljøministeriet og Landsplanafdelingen.

Derfor må du som regel godt sætte vindmøller med en rotordiameter (vingediameter) på mindre end 2 meter op på din private matrikel. Men der kan være lokalplanbetingelser, servitutter eller andet, der ikke tillader det.

Ud over at tjekke med kommunen er det en god idé, at du taler med dine naboer om eventuelle vindmølleplaner. Det kan give årsag til nabostridigheder, hvis naboerne ikke er taget i ed.

For møller med rotordiameter under 2 meter gælder de almindelige regler for produktion og anvendelse af tekniske hjælpemidler, herunder EU-direktivernes krav om CE-mærkning.

Hvis vindmøllen tilsluttes elnettet, skal den overholde bestemmelserne fra Elektricitetsrådet. Du bør også kontakte det lokale elselskab i forbindelse med installationen.

Besvar