Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

problem med hvad jeg skal gøre

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Dennis5610
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 28 feb 2013 00:15

problem med hvad jeg skal gøre

Indlæg af Dennis5610 » 28 feb 2013 19:23

hvor længe ville i mene at en twinheat kedel kan holde, har hørt om en der fyret med korn og den blev kun 8år. min kollega som også har et twin heat bare fra 1998 har også lige skiftet sin kedel han fyre med træflis men her inde lyder det som om den kan holde i 20 år..


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

problem med hvad jeg skal gøre

Indlæg af Bigfoot » 28 feb 2013 20:18

Dennis5610 skrev:hvor længe ville i mene at en twinheat kedel kan holde, har hørt om en der fyret med korn og den blev kun 8år. min kollega som også har et twin heat bare fra 1998 har også lige skiftet sin kedel han fyre med træflis men her inde lyder det som om den kan holde i 20 år..
naboen her, har en twinheat A2, forgængeren for M20'eren (mener den hedder sådan), og den er nu 22 år gammel, og fejler intet. Den har fyret med træ alle dage.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Dennis5610
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 28 feb 2013 00:15

problem med hvad jeg skal gøre

Indlæg af Dennis5610 » 28 feb 2013 20:37

så der er måske stor forskel fra kedel til kedel..

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

problem med hvad jeg skal gøre

Indlæg af Bigfoot » 28 feb 2013 21:14

som jeg sagde før.... græd ikke endnu. Lad den endelig stå. Den kan nemt holde mange år endnu, bare den bliver passet godt.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Dennis5610
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 28 feb 2013 00:15

problem med hvad jeg skal gøre

Indlæg af Dennis5610 » 28 feb 2013 21:29

okay tak for svar..mvh Dennis:)


Brugeravatar
Smut 25
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 637
Tilmeldt: 02 jul 2007 18:24
Mit fyr: Scotte 10 kw blackstar 1016bs v7 styring
Areal: 178 dårlig isolering
Brændsel: 6 mm Barlinek..
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Årligt forbrug: 7500kg
Geografisk sted: Roerslev Fyn
Modtaget likes: 1 gang

problem med hvad jeg skal gøre

Indlæg af Smut 25 » 28 feb 2013 21:49

Jeg er 112% scotte mand
men et regne stykke du måske skulle lave dig
hvordan er dit pilleforbrug nu
og hvad ville du evt kunne nøjes med i en scotte...

vil du fortsætte på piller
eller vil du havde muligheden for og fyre med andet

xkfc

problem med hvad jeg skal gøre

Indlæg af xkfc » 01 mar 2013 09:25

Hej Dennis.
Jeg ville ikke være bekymret, min TwinHeat var 24år da jeg skiftede til Scotte, og jeg skal lige hilse og sige at jeg ikke var sød ved TwinHeaten, der er ikke det brændsel jeg ikke har afprøvet, satme så vandet sejlede ud af den og den var ubeskrivelig snasket. Fuld gas på træpiller kunne brænde den ren igen icon_cheesygrin.gif som du kan læse var jeg ganske ond ved den :oops: A2 kedlen fejlede intet da jeg skiftede til Scotten, M20i stokeren havde jeg haft lidt knas med, askesneglen havde sat sig urokkelig fast, så kæden blev demonteret, så måtte jeg jo bare grave asken ud. Energikoks smeltede hul i specialstålet i brænderen, der kunne svejses en lap i, så jeg var igang men et micro håndtag på TIG svejseren.
Sneglestykket mellem tanken og kedlen kunne godt tære lidt, men en lap på og det kørte igen.

Men som sagt, kedlen var der intet galt med kedlen da produkthandleren hentede den.

M20 stokeren på A2 kedlen er yderst effektiv, så du tjener ikke sådan lige en udskiftning hjem. Jeg sparer max et ton piller, men scotten laver varmt vand om sommeren, så der ligger også lidt besparelse på strømregningen.

Inden du spørger hvorfor jeg skiftede? svarer jeg lige icon_cheesygrin.gif Jeg blev utrolig forelsket i styringen, interfacet og at den kunne starte og stoppe selv. Samtidig var Scotten lille og fiks, TwinHeat'en var jo et gigantisk skrummel. Lidt ældte er man jo også blevet, så de sidste mange år var brændslet alligevel træpiller.

MVH. Kenneth

Dennis5610
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 28 feb 2013 00:15

problem med hvad jeg skal gøre

Indlæg af Dennis5610 » 04 mar 2013 00:48

hej kennet :)
det lyder jo super godt at den ikke er ved at dø:).. men vil du så mene jeg skal have akkumuleringstank. for jeg har problemer med at det koger over og varm stok skriver den også. ville det hjælpe med sådan en tank.??
MVH Dennis

xkfc

problem med hvad jeg skal gøre

Indlæg af xkfc » 04 mar 2013 05:15

Sagen er at det er et temmelig stort fyr til 130m2. Twinheat m20 er et stokeranlæg der ikke kan starte og stoppe selv, så når det er tændt, så vil det af med varme.
Jeg er ikke bekendt med din styring, min var den gamle med blot 2 trin. Det er svært at køre langsomt med så stort et stokeranlæg, der vil altid blive ødslet med pillerne.
En buffertank er dårlig økonomi, men det kunne forlænge driftsperioden indtil du får noget mere hus på.

Men.. du skal vurdere fremtiden.. Hvis fremtiden er piller, og du ikke vil flise hakke og bøvle, så kan jeg kun anbefale at få en automatisk pillebrænder, da TwinHeaten er helt magen til dem de producerer i dag burde du kunne sælge det store anlæg og få lidt penge til hjælp til et mindre.

Kører VVB på el om sommeren?

Hvor længe har du haft TwinHeaten? og har du helt styr på indstillingerne? Årsagen til at jeg spørger er at der gik rigtig mange år inden jeg selv var 90% med på hvad der foregik, og de sidste 10% kom faktisk først efter jeg fik Scotten. Lidt pinligt, men TwinHeaten havde jo ikke brug for forum, den kørte jo 99% stabilt uden nævneværdig tilsyn, interface og alarmer.

nemocharley

problem med hvad jeg skal gøre

Indlæg af nemocharley » 04 mar 2013 07:31

Det der med at en buffertank er dårlig økonomi er jeg nu ikke så sikker på. Da jeg ikke er teknisk uddannet kan jeg desværre ikke redegøre for det ene og det andet.

Men jeg kan sige følgende: Jeg har endnu ikke kunnet finde empirisk uafhængige undersøgelser (altså erfaringsbaserede undersøgelser af drift over flere år i identiske huse, med identiske forbrug) af hvad der er bedst driftsøkonomisk - et præcisions-kw fyr eller et fyr med mindre præcise kw og med tank. Jeg har fået udlagt teorien, men savner som sagt ovenstående.

Jeg ved at et firma som Hoval (Biolyt) er begyndt at eksperimentere med buffertanke til deres avancerede fyr. Brugen af buffertanke til stokere er udbredt i Sverige, Tyskland og andre steder i Europa.

I mit eget tilfælde, overvejer jeg at købe et fyr, som producerer 15kw (til 120m2), men det skal arbejde ind i et 400liters vandlager - og fyret starter og stopper, som et oliefyr. Det sidste mener jeg er vigtigt (MENER - jeg har ikke en skid at have det i).

MEN - kan du nu sælge Twinheaten til en fornuftig pris, således at du kan købe en ren pillebrænder til under 30.000 - så er økonomien måske bedre i det, når man sammenholder med at du måske skulle ud og købe en buffertank af en passende størrelse. Af pillefyr i den prisklasse ville jeg se på Atmos, Vølunds Pellux 100, Scotte og MGM.

Det er lidt svært at sige, hvad der er bedst. - den store besparelse er jo når man skifter fra olie til biobrændsel - ikke fra stoker til en anden stoker.


Besvar