Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pilletransport

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Pilletransport

Indlæg af martin_b » 25 feb 2013 00:04

Flammen skrev: du misforstår mig. grunden til jeg anbefaler celleslusemodellen er netop fordi den er enkel og billig. ingen hokus pokus med fjeder/kontravægte swits og timere, der der næsten skriger efter problemer.
dette system har jo overlevet en menneskealden på foderstofbiler fordi det er enkelt og driftsikkert.
celleslusen er i princippet kun et rør med endeflanger, og en rotor/vinge inden i. lidt udskæring i røret for tilløb-fraløb, og et til sug. rotoren har som regel 5-6vinger i stålplade, med neoprengummi påboltet. gummiet vil over mange år/drifttimer slides, men en udskiftning af gummi tager max en time. rotor drives af en gearmotor. så er det bare at koble spånsugeren på :great:

vacumtransport er nok den dyreste form for transport, fordi virkningsgraden er ufattelig dårlig.
Okay, Kruse beskriver celleslusens funktion så at sige omvendt af dig. Og eftersom jeg ikke aner hvordan en cellesluse fungerer - og heller aldrig har set sådan en - så kan man jo bilde mig hvad som helst ind :lol:

Men sådan som du forklarer celleslusens virkemåde, så forstår jeg det således, at man rent faktisk GODT kan gøre det jeg i første omgang troede man kunne. Nemlig at slutte en (støv)suger direkte til den, og så "erstatter" celleslusen i den forstand cyklonens funktion. Hvis det er rigtigt, så er det da det jeg skal have. Og så kan jeg slet ikke forså der overhovedet er et marked for diverse vakuum-løsninger?! :shock:
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html


BoMobil
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 15 mar 2009 23:27
Mit fyr: BT Mini fra fra år 2000
Areal: 250
Brændsel: Piller og Solpaneler
Fremviser gerne i postnummer: 6400
Dagligt forbrug: 30 kg.
Årligt forbrug: ca. 6. tons
Geografisk sted: Sønderborg

Pilletransport

Indlæg af BoMobil » 25 feb 2013 00:41

Har lige tjekket den på nettet. Prisen ligger i nærheden af 6.ooo kr. Den hjælper mig ikke uden noget der også kan løfte pillerne op i det nivau hvor jeg skal bruge dem.
Der er flere cellesluser til salg på nettet (ebay.de). På tysk hedder det en "Zellenradschleuse"

Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Pilletransport

Indlæg af martin_b » 25 feb 2013 06:29

Ifølge Flammen så kan en støvsuger vel løfte pillerne op eller?
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1520
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 52 gange

Pilletransport

Indlæg af Flammen » 25 feb 2013 07:06

nu er der flere parameter som der skal være styr på. når i spørger om en støvsuger kan løse opgaven---- fisk. hvor stor flow leverer den, og ved hvilke mbar. mbar er afgørende for løftehøjden, og flow er afgørende for rørdim. og vol. på de enkelte celler i slusen. husk at det er flowet som bære mediet der skal flyttes.

@martin_b ja, cyclonen er overflødig i den nævnte konfikuration. men en cellesluse kan selvfølgelig også bruges til at tømme en cyclone (erstatning for vippespjæld), og denne vil også kunne køre i kontinuerlig drift. synes bare det er at gå over åen efter vand

Rene`larsen
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 556
Tilmeldt: 29 dec 2006 09:55
Mit fyr: EKOHEAT 1500/ Blacksmith combi light
Areal: 350
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4050
Dagligt forbrug: 40kg temp 24+
Geografisk sted: 4050 skibby

Pilletransport

Indlæg af Rene`larsen » 25 feb 2013 07:09

martin_b skrev:Ifølge Flammen så kan en støvsuger vel løfte pillerne op eller?

hvis der er lidt smuld i pillerne ,så glem de løsninger der er kommet i skal tømme støvsugeren hele tiden for smuld.
Men hvis man kunne putte et filter i den hjemmelavet cyklon så tror jeg den er der


PS. Jeg for blæst pillerne ind med en del smuld til følge, men så er det dejligt at der er en stang til at banke filteret med og så falder smulden ned i pillebeholderen
MVH Rene` larsen
Søglimt blik og skifer


Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Pilletransport

Indlæg af martin_b » 25 feb 2013 08:28

Flammen skrev:nu er der flere parameter som der skal være styr på. når i spørger om en støvsuger kan løse opgaven---- fisk. hvor stor flow leverer den, og ved hvilke mbar. mbar er afgørende for løftehøjden, og flow er afgørende for rørdim. og vol. på de enkelte celler i slusen. husk at det er flowet som bære mediet der skal flyttes.

@martin_b ja, cyclonen er overflødig i den nævnte konfikuration. men en cellesluse kan selvfølgelig også bruges til at tømme en cyclone (erstatning for vippespjæld), og denne vil også kunne køre i kontinuerlig drift. synes bare det er at gå over åen efter vand
Mon ikke grunden til at vakuum-systemer alligevel er på markedet hænger sammen med at sugeværket til en cellesluseløsning skal være for stort til at det er rentabelt til privatbrug. Hvis cellesluseløsningen var optimal, så har den jo alle de fordele en anden løsning ikke har. Men det er den så nok ikke for private brugere...
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 782
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Pilletransport

Indlæg af Kruse » 25 feb 2013 18:21

Angående cellesluse og cyklon er det da muligt jeg er fejl på den, jeg har bare aldrig set et system hvor man suger direkte i celleslusen, men der for kan det jo godt findes icon_cheesygrin.gif
Mener dog stadig man skal passe på med falsk luft vis der bruges en støvsuger af en art til at lave vacum, vis der bruges en større pumpe, som fra et malkeanlæg vil det nok ikke give problemer.
Bagger skrev:
Kan sådan en trækstation flytte spåner og smuld?
Den er jo lavet til at trække tørfoder som formalet korn eller piller, så smuld ingen problemer, spåner måske vis de ikke er for store skal jo kunne være i rørret og imellem pladerne på kædden. Vil mene det er en rimlig skånsom måde at transporter piller på.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Pilletransport

Indlæg af Brandsen » 26 feb 2013 23:28

Halløj i forum,

@Bagger, ja smuld går fint i en trækstation, det er de jo fakrisk beregnet til,
i form af findelt foder til husdyr. Spåner ? Fisk, aner det ikke.
Se evt flere kommentarer i salgs annoncen....
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

BoMobil
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 15 mar 2009 23:27
Mit fyr: BT Mini fra fra år 2000
Areal: 250
Brændsel: Piller og Solpaneler
Fremviser gerne i postnummer: 6400
Dagligt forbrug: 30 kg.
Årligt forbrug: ca. 6. tons
Geografisk sted: Sønderborg

Pilletransport

Indlæg af BoMobil » 27 feb 2013 11:50

Jeg kan godt se at en cellesluse burde kunne anvendes, men en nærmere søgning på nettet fortæller mig at en cellesluse mere er til en jævn dosering.
De beskrivelser og tegninger der ligger på nettet, i forbindelse med pilletransport, viser at celleslusen kan anvendes til dosering direkte på pillefyret, hvor pillerne tilføres celleslusen via en snegl.
Celleslusen kan kun hjælpe mig med at opbygget vaccummet i Cyklonen, da den virker som en ventil. Selve løftet af piller skal stadig foregå med Cyklonen, da en snegl ikke kan løfte mine piller op i en højde på 4.5 meter.

Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Pilletransport

Indlæg af martin_b » 27 feb 2013 20:48

Nu har jeg spurgt efter priser hos Lindab på rør i Ø400 mm, reduktion fra Ø400 til Ø160 i tragtform, et tæt låg til det store rør og så et motorspjæld i tæthedsklasse 4 til montering i bunden af reduktionen.

Spjældet åbner ved strømafbrydelse (sammen med støvsugeren) og lukker igen, når støvsugeren tændes.

Det skal blive spændende!
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html


Besvar