Pellux 200 Akkumuleringstank Ja eller Nej

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
pbn
Stoker III
Stoker III
11
Indlæg: 63
Tilmeldt: 15 nov 2012 08:45
Mit fyr: Passat halm omb. til træ / Vølund Pellux
Areal: 300
Brændsel: Skovtræ/ Solsikker piller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Årligt forbrug: 30 Rummeter træ
Geografisk sted: 6780 Skærbæk

Pellux 200 Akkumuleringstank Ja eller Nej

Indlæg af pbn »

I den prøveattest der er lavet på kedel/ brænder kombinationen er virkningsgraden målt ved 18 kW til 90 % og ved 5,5 kW er den målt til 84 %
Det er jo ingen imponerende ydelse og det er i den betragtning jeg tænker at det er bedst at køre fuldlast og som en anden skriver når de 190 liter vand skal startes op vil der jo gå nogle piller til ved det, så så få start som muligt må vel være en fordel.
Vandet fra de 150 rør som solvarmesystemet består af går ned i en separat 500 l brugsvand beholder med en spiral i bunden, der er også en spiral i toppen som er tilsluttet husets varmesystem, når solen giver for meget varme ledes det overskydende varme ind i huset, når der mangler varmt vand supplerer fyret og varmer de øverste 200 liter op, systemet virker fantastisk, og var røv billigt (omkring 20.000 totalt) da jeg selv fik det hjem fra Kina. fra midt April til start Oktober bruger vi ikke andet energi til opvarmning eller varmt brugsvand end det cirkulationspumpen bruger.

nemocharley

Pellux 200 Akkumuleringstank Ja eller Nej

Indlæg af nemocharley »

det var afsindigt billigt :).

Ja til så få starter som muligt (selvom brænderen er bygget til det) - og nej til at varme samtlige 3500 (4000l) op.

Har du læst på de links jeg anbefalede? Dit solvarmeanlæg lyder som et traditionelt kombi-anlæg, som jo er anderledes end de anlæg jeg har kig på. Hvor meget mere der er at hente ved at lave lidt om på din opsætning ved jeg ikke (styring, flere vakuum rør, lagring, lagdeling, fremløb, automatik etc.). Alt i alt lyder det til, at du har et rigtig godt anlæg, som vanskeligt kan optimeres i væsentlig grad set ift. de penge du skal smide i en sådan optimering (medmindre kineserne slår til igen :) ).
pbn
Stoker III
Stoker III
11
Indlæg: 63
Tilmeldt: 15 nov 2012 08:45
Mit fyr: Passat halm omb. til træ / Vølund Pellux
Areal: 300
Brændsel: Skovtræ/ Solsikker piller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Årligt forbrug: 30 Rummeter træ
Geografisk sted: 6780 Skærbæk

Pellux 200 Akkumuleringstank Ja eller Nej

Indlæg af pbn »

@Nemo Jeg har set på dine links, tak for dem.
I det store hele er det jo den måde jeg har tænkt mig at gøre det, jeg starter ud med at køre på hele akku tanken, og så må vi se hvordan det går, det bliver noget med mavefornemmelsen da jeg jo ikke har noget jeg kan sammenligne med (tænker på pille forbrug)
Jeg skal nok melde tilbage når det kommer i gang.
nemocharley

Pellux 200 Akkumuleringstank Ja eller Nej

Indlæg af nemocharley »

Glæder mig til at høre om det :)

Her har du et link fra teknologisk - der står at den skal installeres med akkutank (men hvor kunne det være rart med en detaljeret begrundelse): http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... asp?id=433
massen1981
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 17
Tilmeldt: 21 mar 2013 07:56

Pellux 200 Akkumuleringstank Ja eller Nej

Indlæg af massen1981 »

Hej Trådstarter. ved godt det ikke er samme fyr men.

Jeg er selv ejer af en atmos d21p, og har haft samme problem som jeg tror du har, med for mange opstarter og for dårlig ydelse grundet lav indstilling.

Det jeg skal til nu er at sætte en 1000l akkutank på med føler i top og bund som brænderen køre efter, og så bare lade det køre fuld effekt til tanken er varm.

det er sådan Atmos selv anbefaler at sætte anlæget op.

nemocharley

Pellux 200 Akkumuleringstank Ja eller Nej

Indlæg af nemocharley »

Varmebaronen anbefaler samme fremgangsmåde.
pbn
Stoker III
Stoker III
11
Indlæg: 63
Tilmeldt: 15 nov 2012 08:45
Mit fyr: Passat halm omb. til træ / Vølund Pellux
Areal: 300
Brændsel: Skovtræ/ Solsikker piller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Årligt forbrug: 30 Rummeter træ
Geografisk sted: 6780 Skærbæk

Pellux 200 Akkumuleringstank Ja eller Nej

Indlæg af pbn »

Jamen det bliver også den måde jeg gør det på, men har været i USA den sidste tid så har ikke fået det tilsluttet, og solsikkepillerne lader også vente på sig, de er ude at sejle og det tager sin tid, håber ikke de bliver våde :-)
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Pellux 200 Akkumuleringstank Ja eller Nej

Indlæg af Ugelvig »

massen1981 skrev:Hej Trådstarter. ved godt det ikke er samme fyr men.

Jeg er selv ejer af en atmos d21p, og har haft samme problem som jeg tror du har, med for mange opstarter og for dårlig ydelse grundet lav indstilling.

Det jeg skal til nu er at sætte en 1000l akkutank på med føler i top og bund som brænderen køre efter, og så bare lade det køre fuld effekt til tanken er varm.

det er sådan Atmos selv anbefaler at sætte anlæget op.
Det forstår jeg ikke... Hvor stort varmebehov har du? Hvilken brænder er der på kedlen?

Har lige anbefalet den 3. Atmos D21P med Iwabo Villa S2 brænder i år, til én med stort varmebehov. Fyret er opsat og hygger derudaf med en røgtemp. på 105 grader ved 18 kW. Hvilket jeg syntes er ok, sådan som fyret er monteret...

Min egen D14P (også med Iwabo Villa S2) står med 80 grader C i røgtemp. ved 10 kW "neddroslet" til 7 kW.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)
massen1981
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 17
Tilmeldt: 21 mar 2013 07:56

Pellux 200 Akkumuleringstank Ja eller Nej

Indlæg af massen1981 »

Det skal siges at jeg har en atmos a25 brænder på min kedel
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Pellux 200 Akkumuleringstank Ja eller Nej

Indlæg af Ugelvig »

Hvad er dit daglige forbrug i træpiller? Hvor stort varmebehov? Indstilling på brænder? Røgtemp.?
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Besvar