Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Isolering af krybekælder med flamingokugler

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Fireman
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 11 nov 2009 20:39
Mit fyr: Scotte Plus 10 kw/Blackstar BS 20
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4640
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Faxe

Isolering af krybekælder med flamingokugler

Indlæg af Fireman » 21 feb 2013 08:58

Halløj i forum
Har gennem længer tid overvejet at få isoleret husets krybekælder som er ca 40 høj. Flamingo er kommet på
tale pga den lave højde, havde ellers overvejet papiruld sprayet op under gulv men der er desværre for lavt.
På Dansk Papirulds hjemmeside kan det så gøres med flamingo istedet. De lægger drænslanger ud gennem eksisterende ventilationsriste både for
ventilation af fugt og derudover for at fjerne evt Radon. Efterfølgende bliver der så fyldt op med flamingo.
Har regnet mig frem til en pris på ca 15000 alt incl, det tjener sig næppe hjem foreløbig men det er jo komfort det handler om, og tænker
også en del på dette Radon, har godt nok aldrig fået det målt, men tror det skal tages alvorligt.
Er der nogen på forum som har erfaring med dette, tænker om dette ventilationshalløj er godt nok både hvad angår evt fugt og Radon?

mvh


Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Isolering af krybekælder med flamingokugler

Indlæg af Flunk » 21 feb 2013 09:19

Hej Fireman

Jeg har samme projekt til foråret.
Min krybekælder er heldigvis ca 70 cm høj. Så der er god plads.

Hvad er der isoleret med hos dig i dag?
Er der dampspærre i din eksisterende isolering, og har du overvejet at montere en når du skal til at isolere?
Jeg ville være meget betænkelig ved at fylde hele rummet under gulvet ud, da du så ikke har fornøden ventilation af rummet hvis ikke der monteres dampspærre.
Jeg ved ikke om flamongo er kapilarbrydende, men det skal det være hvis det lægges ned mod jorden.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Fireman
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 11 nov 2009 20:39
Mit fyr: Scotte Plus 10 kw/Blackstar BS 20
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4640
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Faxe

Isolering af krybekælder med flamingokugler

Indlæg af Fireman » 21 feb 2013 09:28

Flunk skrev:Hej Fireman

Jeg har samme projekt til foråret.
Min krybekælder er heldigvis ca 70 cm høj. Så der er god plads.

Hvad er der isoleret med hos dig i dag?
Er der dampspærre i din eksisterende isolering, og har du overvejet at montere en når du skal til at isolere?
Jeg ville være meget betænkelig ved at fylde hele rummet under gulvet ud, da du så ikke har fornøden ventilation af rummet hvis ikke der monteres dampspærre.
Jeg ved ikke om flamongo er kapilarbrydende, men det skal det være hvis det lægges ned mod jorden.
Hej Flunk
Ingen isolering i dag, kun noget vindpap som under gulv og lukker så ristene udenfor om vinteren. Gulvet er blevet lidt koldere efter installation af
pillefyr. Det gamle brændefyr sendte en del varme ind under gulvet gennem nogle mande huller som jeg så var
nødt til at sløjfe da det nye skulle godkendes.
Din bekymring angående ventilation har jeg også men det var netop det at omtalte drænslanger skulle fikse, ved ikke om det dur.
Har du ikke overvejet at få sprayet papiruld på i din kælder, det skulle efter sigende være godt.
mvh

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Isolering af krybekælder med flamingokugler

Indlæg af Flunk » 21 feb 2013 09:57

NEj jeg vil ikke have papiruld. Det er kemisk behandlet med noget brandhæmmende, og det tror jeg ikke er sundt.
Jeg laver det traditionelt ved at pille de 50 mm rockwoll der er der i dag ned, monterer dampspærre under gulv, og monterer 300 mm ny rockwool.
Herefter er der ca. 40 cm ventileret rum tilbage, og det er godt til bortskaffelse af fugt og radon
Ved du i øvrigt at det ikke koster ret meget at få målt radonbelastningen
Her er eksempel på folk der gør det:
http://www.radonhuset.dk/ der er mange andre.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Fireman
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 11 nov 2009 20:39
Mit fyr: Scotte Plus 10 kw/Blackstar BS 20
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4640
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Faxe

Isolering af krybekælder med flamingokugler

Indlæg af Fireman » 21 feb 2013 10:24

Flunk skrev:NEj jeg vil ikke have papiruld. Det er kemisk behandlet med noget brandhæmmende, og det tror jeg ikke er sundt.
Jeg laver det traditionelt ved at pille de 50 mm rockwoll der er der i dag ned, monterer dampspærre under gulv, og monterer 300 mm ny rockwool.
Herefter er der ca. 40 cm ventileret rum tilbage, og det er godt til bortskaffelse af fugt og radon
Ved du i øvrigt at det ikke koster ret meget at få målt radonbelastningen
Her er eksempel på folk der gør det:
http://www.radonhuset.dk/ der er mange andre.
Kan godt følge dig du har jo også "god" plads til en gang gør det selv, det bliver sgu godt, tak for link det tror jeg
jeg vil prøve, så man kan danne sig et billede af hvor meget Rodon man har
mvh


levi

Isolering af krybekælder med flamingokugler

Indlæg af levi » 21 feb 2013 12:44

Hvor seriøst skal man egentlig tage det her Radon ?, - man anslår der dør 300 om året af det, - det er jo ikke mange - og kan man egentlig overhovedet bevise at det er Radons skyld ?...

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Isolering af krybekælder med flamingokugler

Indlæg af Flunk » 21 feb 2013 13:15

levi skrev:Hvor seriøst skal man egentlig tage det her Radon ?, - man anslår der dør 300 om året af det, - det er jo ikke mange - og kan man egentlig overhovedet bevise at det er Radons skyld ?...
Måske du har ret Levi, men hvis man for 300 kr måling og noget udluftning kan sove mere trygt, så syntes jeg de penge er godt givet ud.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Isolering af krybekælder med flamingokugler

Indlæg af Ugelvig » 21 feb 2013 19:01

levi skrev:Hvor seriøst skal man egentlig tage det her Radon ?, - man anslår der dør 300 om året af det, - det er jo ikke mange - og kan man egentlig overhovedet bevise at det er Radons skyld ?...
Der dør flere i trafikken hvert år!

Hvad med stearinlys, brandeovn, dårlig eller manglende udluftning, forkert maling, tilstoppet filter i Genvexanlæg, forkert monteret damspær, våd konstruktion, aftræksrøret "knækket" på tørretumbler... Fortsæt selv listen!

Man kan ikke bevise direkte, at der dør 300 om året. Man har en formodning om, at det er Radons skyld (i det, det er giftigt/radioaktivt), men det kunne lige så godt være fordi man tørrede sit tøj indendørs eller andet. Statistik er en underlig form for løgn...

Man laver nogle målinger, hvor det kan vise om niveauet er for højt (i forhold til det godkendte niveau) i boligen, men at sætte to streger under og sige man VIL dø af det, kan man ikke. Egentligt mærkeligt, at man har godkendt et vist niveau af gift og radioaktivitet i boligen?!

Kan I GARANTERE at man ikke kan blive 100 år selvom man ryger, og har røget, 60 cigaretter om dagen siden man var 16 år??? På samme måde er det med Radon, nogen vil være modtagelig andre vil ikke tage skade, og største delen dør bare af noget andet... :wink:
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

levi

Isolering af krybekælder med flamingokugler

Indlæg af levi » 21 feb 2013 22:42

Flunk skrev:
Måske du har ret Levi, men hvis man for 300 kr måling og noget udluftning kan sove mere trygt, så syntes jeg de penge er godt givet ud.
Jo jo - det handler om at sove trygt... :great:

Jeg drikker altid en natøl, - så sover jeg ganske trygt uden Radon sikring icon_cheesygrin.gif

calle

Isolering af krybekælder med flamingokugler

Indlæg af calle » 21 feb 2013 23:52

Her på vejen har vi krybekældre og 2 cm. "isolering" i for af noget sammensunket vat. En har fået papirisoleret - mega dyrt. En anden har fået blæst flakes ind - mega dyrt. En tredje har skruet murbats op med tagpladeskruer - pisse besværligt. En fjerde har to brændeovne og et scottefyr og fyrer sig ud af problemerne :oops:

Venlig hilsen


Besvar