Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

gulvvarme problem..

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

gulvvarme problem..

Indlæg af thy » 18 feb 2013 23:24

supra thomas skrev:Det er denne som jeg har monteret. og det er korrekt at pilen skal vende ind mod retur, og ikke ud mod huset retur ikke????
trode du havde smidt den der væk...den er ikke til det du vil bruge den til...


der ud over hvilket trin kører pumpen i shunten på....
du mangler merre effekt i kedlen for at få det til at virke med den type shunt....den burde jo frede kedlen når retur går under 60 grader(det er faktisk også lidt skidt ved en stoker da den så lukker ned fordi den tror den er fint med... kan omgås ved højer kedeltemp 75 eller mere)

dit forbrug er desværre for højt til den lille bio med mindre den kan sættes mere op i effekt...
anden løsning... begræns mængden af gennem strømning til garagen... så der vil være mere power til huset..
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


supra thomas
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 234
Tilmeldt: 08 dec 2012 21:58
Modtaget likes: 1 gang

gulvvarme problem..

Indlæg af supra thomas » 19 feb 2013 16:02

jo denne er, da den blander varm med kold, hvor den anden blandede kold med varm. så denne er den rigtige, den findes jo i 2 modeller...

der er ingen pumpe ved shunten, har 3 cikulations pumper,

1 som sidder ved fyret (den står på autoadapt) så den juster sig ind efter forbruget i huset..
2 pumpen til gulvvarme i garage står på 2 ud af 3 trin
3 pumpen til gulvvarme på 1 sal står på 2 ud af 3 trin

da mit problem ligger i det vand som kommer fra garagen, kan jeg så sætte en kuglehane ind der hvor de 2 slanger er tilsluttet centralanlæget, da jeg jo i prinsippet har 25 grader i overskud på den linje, da den kun er sat til 40 grader i fremløb. og derved afhjælpe det kolde tilbageløb fra gulvvarmens retur?

Olaf13
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 254
Tilmeldt: 02 jan 2013 19:17
Mit fyr: Passat C4 droslet ned til C2
Areal: 400 m2
Brændsel: Indblæst piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Ringsted
Modtaget likes: 2 gange

gulvvarme problem..

Indlæg af Olaf13 » 19 feb 2013 18:39

Hvis du har en pumpe ved fyret så har du da også en pumpe i shunt kredsløbet eller virker shunten da ikke. :roll:
Ja og før du får tilstrækkeligt flow ud skal shunten jo lukke ved 60 C skal fyret jo nok op på 75 C.
Når gulvvarmen i gragen når op på 40 grader vil den lukke ned og ikke kalde på så meget varme (flow) og dermed mere flow til huset.
Du kan også prøve at sætte gulvvarmen i gragen ned til en blande temp. 30 C. som den hurtiger skulle kunne nå op på. Ja det vil også hjælpe med en hane på denne streng og så vil gragen bare tage længer tid med at komme op på blande temp.

Kigan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 512
Tilmeldt: 14 aug 2008 18:32
Mit fyr: BS+ 30kw
Areal: 114 / 110L VVB
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3700
Årligt forbrug: ca. 3,5 Tons
Geografisk sted: Bornholm

gulvvarme problem..

Indlæg af Kigan » 19 feb 2013 18:53

Hej .

kunne det måske være en ide at sætte pumpen ved fyret til max og sætte pumpen til gulvvarmen til trin 1, så ville der jo være mere flow ind til huset det ville jeg prøve men og det hjælper ved jeg ikke men det var da været at prøve..

Mvh
Kevin
Mvh
Kevin
Mit fyr http://stokercloud.dk/dev/kevinhansen.html
RTB Phoenix 30kw v16 114 m2

supra thomas
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 234
Tilmeldt: 08 dec 2012 21:58
Modtaget likes: 1 gang

gulvvarme problem..

Indlæg af supra thomas » 19 feb 2013 19:19

Olaf13 skrev:Hvis du har en pumpe ved fyret så har du da også en pumpe i shunt kredsløbet eller virker shunten da ikke. :roll:
Ja og før du får tilstrækkeligt flow ud skal shunten jo lukke ved 60 C skal fyret jo nok op på 75 C.
Når gulvvarmen i gragen når op på 40 grader vil den lukke ned og ikke kalde på så meget varme (flow) og dermed mere flow til huset.
Du kan også prøve at sætte gulvvarmen i gragen ned til en blande temp. 30 C. som den hurtiger skulle kunne nå op på. Ja det vil også hjælpe med en hane på denne streng og så vil gragen bare tage længer tid med at komme op på blande temp.

jep det har jeg så ;)

Vil prøve dine råd. for ved det er fra garagen som gør den lukker... så vil prøve at få monteret en kuglehane på de 2 slanger som går til min gulvvarme anlæg..


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

gulvvarme problem..

Indlæg af Bigfoot » 19 feb 2013 19:34

jeg gentager lige mig selv IGEN.... den shuntventil er forkert. Flowet igennem den er for lidt!!!!! Den ventil er til en gulvvarmeshunt, altså til at skoldsikre gulvet.
Den er ikke bygget til at flowet igennem den, skal svare til det som skal køre igennem et kedelanlæg.

Dit problem er jo klart at du mangler flow, så du både kan føde dit gulvvarme og dine radiatorer....

Jeg har selv forsøgt mig med den ventil i mit anlæg, og selvom jeg satte en pumpe med ind anlægget, så ville flowet stadig ikke komme højt nok op.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

gulvvarme problem..

Indlæg af Ugelvig » 19 feb 2013 19:41

En VTC ventil er en blandeventil op til 30 kW, hvis man skal tro ESBE selv...

http://www.esbe.se/se/produkter/?prodid=4032
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

supra thomas
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 234
Tilmeldt: 08 dec 2012 21:58
Modtaget likes: 1 gang

gulvvarme problem..

Indlæg af supra thomas » 19 feb 2013 19:46

Bigfoot skrev:jeg gentager lige mig selv IGEN.... den shuntventil er forkert. Flowet igennem den er for lidt!!!!! Den ventil er til en gulvvarmeshunt, altså til at skoldsikre gulvet.
Den er ikke bygget til at flowet igennem den, skal svare til det som skal køre igennem et kedelanlæg.

Dit problem er jo klart at du mangler flow, så du både kan føde dit gulvvarme og dine radiatorer....

Jeg har selv forsøgt mig med den ventil i mit anlæg, og selvom jeg satte en pumpe med ind anlægget, så ville flowet stadig ikke komme højt nok op.
prøv nu at se den ventil som er monteret nu. der findes 2 forskellige en VTA og en VTC ventil, og vta ventilen gøre lige præsis som du besriver hvor i mod en vtc ventil er beregnet som en blandeventil/kedel ventil...

supra thomas
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 234
Tilmeldt: 08 dec 2012 21:58
Modtaget likes: 1 gang

gulvvarme problem..

Indlæg af supra thomas » 19 feb 2013 19:47

Ugelvig skrev:En VTC ventil er en blandeventil op til 30 kW, hvis man skal tro ESBE selv...

http://www.esbe.se/se/produkter/?prodid=4032

lige mine ord ;) der er jo lavet 2 forskellige ventiler med hver deres formål...

pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Modtaget likes: 5 gange

gulvvarme problem..

Indlæg af pso » 19 feb 2013 23:26

Beton gulvet i din garage er sikkert støbt sammen med sokkel uden kant isolering. Desuden er det sikkert et tykt lag for at det kan bære dæktryk etc.
Sådan et gulv kan bruge rigtig meget varme da det fiser lige ud i fundament og ud oi jorden og det kan blive dyrt selv med piller.
Såfremt siolering er blevet våd på de 10 meter rør til garage kan det også suge meget varme.
Jeg tænker du kunne reducere varmemængden til garagen istedet for at ændre på shunt ventil. Så at garage shunt pumpen ikek kan trække så meget varmt vand fra fyrets fremløb.
Sæt et tyndt mellemstykke rør på fe.ks 10mm(du må præve dig frem med diameter) i fremløb, du kan også sætte en kuglehane, men det er svært at justere en kuglehane passende.
Det bedste er at ofre en rigtig strengreguleringshane som bruges til at forhindre at en opgang stjæler all varmen fra de andre opgangen.
Jeg har ikke nogen praktisk erfaring med det så jeg kan ikke sige dig precis hvilken hane du skal bruge men den her ligner noget af det rigtige
http://www.vvs-eksperten.dk/search/?search=406966004
Google viste også ar der er faktisk ar der er en til salg på dba


Besvar