gulvvarme problem..

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
supra thomas
Stoker VI
Stoker VI
11
Indlæg: 234
Tilmeldt: 08 dec 2012 21:58
Blevet takket: 1 gang

gulvvarme problem..

Indlæg af supra thomas »

har nu fået monteret en 60c blande shunt på mit bio 18 anlæg, i håb om at få gjort buk med mit varmetab når min gulvvarme i garagen starter, dog uden den helt store held. nu lukker den bare for alt cikulation til alt huset når gulvvarmen starter i garagen... er virkelig ved at få grå hår, kanj eg virkelig intet gøre så den ikke taber så meget varme når den starter op??? fremløb er jo varm nok. men da blandeventilen sidder på retur, skal der jo ikke meget cold vand til før den lukker.... søger virkelig hjælp til dette problem..

har tilføjet et billede hvor man kan se tilslutningen...

hvad jeg kender til, så ligger der flamingo - rivjern - gulvvarmerør ovenpå rivjern - beton i top..

fra garage til hus er der ca 10 meter, som er gravet ca 2 meter ned i jorden, der er 4 rør hver især isoleret med rørskåle og så er de lagt ind i et kloark rør..

Er det virkelig de 10 meter rør der gør jeg får så kold vand ind??
Vedhæftede filer
fyr.jpg

Olaf13
Stoker VII
Stoker VII
11
Indlæg: 254
Tilmeldt: 02 jan 2013 19:17
Mit fyr: Passat C4 droslet ned til C2
Areal: 400 m2
Brændsel: Indblæst piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Ringsted
Blevet takket: 2 gange

gulvvarme problem..

Indlæg af Olaf13 »

Hvis jeg forstår dig ret så har du ingen varme i huset når gulvvarmen i gragen starter!
Det er nok fordi pumpen i gulvarmen suger varme flowet fra fyret til sig vandet vil helst løbe denne vej og du får kun flow og varme i huset når gulvvarmen er kommet op i temperatur og lukker ned, det er et kendt problem når der er flere pumper i systemet. Jeg har det samme problem i mit hus. Du kan afbalancer systemmet med en kuglehane til gulvvarme systemet.
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

gulvvarme problem..

Indlæg af Ugelvig »

Problemet er, som jeg forstår det, at returtemperaturen falder meget, således shuntventilen ved fyret lukker i. Jeg kan bare ikke få det til at passe, at den lukker helt ned og dermed fjerner flowet rundt i centralvarmeanlægget. Klart den vil blande varmt vand i returen, men den vil vel ikke lukke helt i, når fyret er i gang?
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)
supra thomas
Stoker VI
Stoker VI
11
Indlæg: 234
Tilmeldt: 08 dec 2012 21:58
Blevet takket: 1 gang

gulvvarme problem..

Indlæg af supra thomas »

Ugelvig skrev:Problemet er, som jeg forstår det, at returtemperaturen falder meget, således shuntventilen ved fyret lukker i. Jeg kan bare ikke få det til at passe, at den lukker helt ned og dermed fjerner flowet rundt i centralvarmeanlægget. Klart den vil blande varmt vand i returen, men den vil vel ikke lukke helt i, når fyret er i gang?
jo den lukker helt ned for flowet i resten af huset. kan mærke der da retur fra huset bliver kold og radiatorer bliver kolde. ergo må den jo lukke for retur...

nu har den kørt snart 48 timer siden montering af ny esbe 312 blandeventil. og retur ligger stadig på 42 grader. så det virker mig lidt mærkeligt..
Olaf13 skrev:Hvis jeg forstår dig ret så har du ingen varme i huset når gulvvarmen i gragen starter!
Det er nok fordi pumpen i gulvarmen suger varme flowet fra fyret til sig vandet vil helst løbe denne vej og du får kun flow og varme i huset når gulvvarmen er kommet op i temperatur og lukker ned, det er et kendt problem når der er flere pumper i systemet. Jeg har det samme problem i mit hus. Du kan afbalancer systemmet med en kuglehane til gulvvarme systemet.
vil ikke sige den suger varmen ud af fyret, da den ikke falder ret meget, men derimod retur falder drakdisk da den får alt det kolde vand ind fra gulvvarmen, så nu har jeg prøvet at sætte flowet ned på gulvvarmen, så den kun er på 1 ltr.
supra thomas
Stoker VI
Stoker VI
11
Indlæg: 234
Tilmeldt: 08 dec 2012 21:58
Blevet takket: 1 gang

gulvvarme problem..

Indlæg af supra thomas »

Det er denne som jeg har monteret. og det er korrekt at pilen skal vende ind mod retur, og ikke ud mod huset retur ikke????
Vedhæftede filer
esbe-vtc312-tolt-szelep-60c.jpg

Olaf13
Stoker VII
Stoker VII
11
Indlæg: 254
Tilmeldt: 02 jan 2013 19:17
Mit fyr: Passat C4 droslet ned til C2
Areal: 400 m2
Brændsel: Indblæst piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Ringsted
Blevet takket: 2 gange

gulvvarme problem..

Indlæg af Olaf13 »

Den vender rigtig nok men har du en balancerings hane i blande sløjfen som på data bladet her??
http://na.heating.danfoss.com/PCMPDF/ES ... _may09.pdf
Læs info på data bladet derom.
supra thomas
Stoker VI
Stoker VI
11
Indlæg: 234
Tilmeldt: 08 dec 2012 21:58
Blevet takket: 1 gang

gulvvarme problem..

Indlæg af supra thomas »

nej har ingen hane på. det burde vel ikke være nødvendigt. kig evt i den anden tråd jeg har, der siger de jeg bare skal monter den... har ingen plads til det heller. har kun 22cm mellem hver rør...
Olaf13
Stoker VII
Stoker VII
11
Indlæg: 254
Tilmeldt: 02 jan 2013 19:17
Mit fyr: Passat C4 droslet ned til C2
Areal: 400 m2
Brændsel: Indblæst piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Ringsted
Blevet takket: 2 gange

gulvvarme problem..

Indlæg af Olaf13 »

Jammen data bladet sig jo at du får det problem du har nu, derfor hanen, men du kan jo også monter en tyndt rør eller indsnævert stykke af røret i blande sløjfen, det tage jo ikke mere plads.
Olaf13
Stoker VII
Stoker VII
11
Indlæg: 254
Tilmeldt: 02 jan 2013 19:17
Mit fyr: Passat C4 droslet ned til C2
Areal: 400 m2
Brændsel: Indblæst piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Ringsted
Blevet takket: 2 gange

gulvvarme problem..

Indlæg af Olaf13 »

Se hanen her den tager ikke plads kan også fåes til skruetræker justering.
http://www.billigvvs.dk/Ventiler-Stopha ... 07471.html
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

gulvvarme problem..

Indlæg af Bigfoot »

Den shunt dur ikke... har prøvet den.

flowet igennem den er for lille. Så når både dit gulvvarme og radiatorer kalder på vand, så ryger flowet igennem begge dele.

Ved mig begyndte vandet at rende den forkerte vej igennem vvb og sådan. Den er ellers ganske præcis og det hele, men den er kun beregnet til en gulvvarmesløjfe, ikke et helt kedelanlæg.

desværre. Men du skal igang med at ombygge rørene igen.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Besvar