Kan biomax 16 klare det

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
massey
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 51
Tilmeldt: 11 feb 2012 22:31
Mit fyr: BioMax 16
Areal: 130
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8963
Årligt forbrug: ca 4 tons
Geografisk sted: Auning, Djursland
Blevet takket: 1 gang

Kan biomax 16 klare det

Indlæg af massey »

Kan også varmt anbefale en biomax. Ved godt at folk herinde ikke kan lide den, men jeg har altså gode erfaringer med den. Nem at montere ( jeg gjorde det selv) og nem at bruge i det daglige. Der er ikke så mange "smarte" ting i styringen, men vil man have et fyr som bare kører så er en biomax et godt bud

nemocharley

Kan biomax 16 klare det

Indlæg af nemocharley »

Vølunds Pellex 100 jep - den ville jeg tage frem for Biomax og Scotte.

Ligeså med MGM og Atmos.

Du er stadig under 30.000 i anskaffelse.

Atmos er mere enkel og stærk. MGM er et sammenbygget fyr efter østrigsk forbillede, som tegner rigtig godt. Pellex 100 er et nyt produkt fra Nibe Group, med masser af tilkøbsmuligheder - og nu må tiden vise det, men jeg gætter på at driften er mere stabil end scotten.

Men scotten er billigere og den modulerer ned i et lavere kw-område (MGM comfort 15 er dog tæt på med 3-15kw).

Atmos tænder og slukker som et oliefyr - kw kan vistnok indstilles ml 4 og 14(21). Det samme gør Pellex, men med iltstyring kan den gå mellem 5 og 19kw.

Scottens helt store fordel er support og service set herfra. Alle de mange tilkøbsmuligheder lader jeg op til andre om at finde tiltrækkende.

Da jeg ikke ejer disse fyr (og sandsynligvis ikke kommer til det) må det være op til andre at gå mere i detaljen.
Senest rettet af nemocharley 17 feb 2013 23:26, rettet i alt 2 gange.
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Kan biomax 16 klare det

Indlæg af Tom_AT »

Helt fint I foreslår sådan en Vølund frem for Scotte og Biomax. Men hvorfor ? En begrundelse vil være fint at få med :)
levi

Kan biomax 16 klare det

Indlæg af levi »

nemocharley skrev:Vølunds Pellex 100 jep - den ville jeg tage frem for Biomax og Scotte.

Ligeså med MGM og Atmos.

Du er stadig under 30.000 i anskaffelse.

Atmos er mere enkel og stærk. MGM er et sammenbygget fyr efter østrigsk forbillede, som tegner rigtig godt. Pellex 100 er et nyt produkt fra Nibe Group, med masser af tilkøbsmuligheder - og nu må tiden vise det, men jeg gætter på at driften er mere stabil end scotten.

Men scotten er billigere og den modulerer ned i et lavere kw-område (MGM comfort 15 er dog tæt på med 3-15kw).

Atmos tænder og slukker som et oliefyr - kw kan vistnok indstilles ml 4 og 14(21). Det samme gør Pellex, men med iltstyring kan den gå mellem 5 og 19kw.

Scottens helt store fordel er support og service set herfra. Alle de mange tilkøbsmuligheder lader jeg op til andre om at finde tiltrækkende.

Da jeg ikke ejer disse fyr (og sandsynligvis ikke kommer til det) må det være op til andre at gå mere i detaljen.
Jeg har det noget ambivilent med dine indlæg efterhånden...

Du anbefaler/fremhæver anlæg uden at have nogen som helst indsigt i dem andet end hvad du har læst dig til, - du har ingen praktisk erfaring med pillefyr overhovedet :shock:

Der sidder folk herinde der har 5-15 års erfaring med pillefyr, - og du anbefaler andre anlæg end de anbefaler ud fra deres erfaring, - jeg syntes måske du skulle vente med at anbefale noget som helst før du selv har praktisk erfaring at dele ud af.... :shock:

Jeg mener ikke man kan anbefale et pillefyr - uanset hvad det hedder - før man har praktisk erfaring med det!
Senest rettet af levi 18 feb 2013 00:01, rettet i alt 1 gang.
nemocharley

Kan biomax 16 klare det

Indlæg af nemocharley »

Okay Søren. Fra nu af udtaler jeg mig kun om fyr, jeg har praktisk erfaring med.

levi

Kan biomax 16 klare det

Indlæg af levi »

nemocharley skrev:Okay Søren. Fra nu af udtaler jeg mig kun om fyr, jeg har praktisk erfaring med.
Du bestemmer skam selv hvad du vil Frans, - men du må give mig ret i at man ikke kan anbefale noget man ikke har praktisk erfaring med!

At ting ser fine ud på skrift, - er ikke ensbetydende med det er fint/bedre IRl....
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Kan biomax 16 klare det

Indlæg af Tom_AT »

levi skrev:
Du bestemmer skam selv hvad du vil nemocharley, - men du må give mig ret i at man ikke kan anbefale noget man ikke har praktisk erfaring med!

At ting ser fine ud på skrift, - er ikke ensbetydende med det er fint/bedre IRl....
Den er jo egentlig lidt svær, hvis man skal være helt firkantet.
For hvor mange brugere her på forum har førstehåndserfaring med Scotte, Biomax, Ekoheat, Baxi, Twinheat, Biowin, Passat osv..
Det er næppe mere end en håndfuld installatører der har en generel viden om de forskellige fyr. Men alligevel går snakken jo i de forskellige tråde :)

Selv har jeg kun erfaring med min egen Blacksmith Stoker samt lidt kendskab til en Scotte, KL2 og Baxi 2.5. Men alligevel vil jeg ikke være bleg for fx at anbefale en Scotte til folk herinde og kammerater. Der er jo et kæmpe netværk at trække på hvis nogen går galt, og altid muligt at få reservedele.

Men ellers er jeg da 100% enig med dig. Erfaring skal der til :wink:
levi

Kan biomax 16 klare det

Indlæg af levi »

Tom_AT skrev:
Den er jo egentlig lidt svær, hvis man skal være helt firkantet.
For hvor mange brugere her på forum har førstehåndserfaring med Scotte, Biomax, Ekoheat, Baxi, Twinheat, Biowin, Passat osv..
Det er næppe mere end en håndfuld installatører der har en generel viden om de forskellige fyr. Men alligevel går snakken jo i de forskellige tråde :)

Selv har jeg kun erfaring med min egen Blacksmith Stoker samt lidt kendskab til en Scotte, KL2 og Baxi 2.5. Men alligevel vil jeg ikke være bleg for fx at anbefale en Scotte til folk herinde og kammerater. Der er jo et kæmpe netværk at trække på hvis nogen går galt, og altid muligt at få reservedele.

Men ellers er jeg da 100% enig med dig. Erfaring skal der til :wink:
Jamen jeg er skam helt enig, - men jeg mangler argumenter fra nemo.. om hvorfor han anbefaler anlæg han ikke kender noget til ?

I min verden anbefaler man kun anlæg hvis man kender noget til dem - eller hvis man ved at der er et godt og solidt netværk omkring produktet - man anbefaler ikke kun udfra et salgsprospekt!

Man kan læse sig vind og skæv i salgsprospekter - men praktisk erfaring er i bund og grund det eneste vi kan bruge til noget her på SP!
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Kan biomax 16 klare det

Indlæg af Tom_AT »

levi skrev:
Jamen jeg er skam helt enig, - men jeg mangler argumenter fra nemo om hvorfor han anbefaler anlæg han ikke kender noget til ?

I min verden anbefaler man kun anlæg hvis man kender noget til dem - eller hvis man ved at der er et godt og solidt netværk omkring produktet - man anbefaler ikke kun udfra et salgsprospekt!

Man kan læse sig vind og skæv i salgsprospekter - men praktisk erfaring er i bund og grund det eneste vi kan bruge til noget her på SP!
Det samme som vi snakkede om i en tidligere tråd. Less talk, more action 8) Lige som med kvinder :P
levi

Kan biomax 16 klare det

Indlæg af levi »

Tom_AT skrev:
Det samme som vi snakkede om i en tidligere tråd. Less talk, more action 8) Lige som med kvinder :P
Jeg har opgivet de kvinder der - det er op af bakke hele tiden :oops:

Besvar