Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Uens piller = uens dosering fra ext. snegl

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Uens piller = uens dosering fra ext. snegl

Indlæg af pille bruger » 15 feb 2013 13:50

Uanset hvilken sneg du bruger, vil den docere uens når pillerne er så lange.
Du er på vej til at kaste mønter ud af vinduet og til ingen nytte.
Få nogle bedre piller, der er mere ens i længden.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


xkfc

Uens piller = uens dosering fra ext. snegl

Indlæg af xkfc » 15 feb 2013 14:58

pille bruger skrev:Uanset hvilken sneg du bruger, vil den docere uens når pillerne er så lange.
Du er på vej til at kaste mønter ud af vinduet og til ingen nytte.
Få nogle bedre piller, der er mere ens i længden.
Jeps, bedre piller må være lykken.
En rigtig stokersnegl, der kører vandret og som spiser over en meter er klart bedre, doceringsmæssig. Men der er også ulemper, når sneglen skal være vandret kommer tanken jo højt op, og min lille kone ville nok ærgre sig over at skulle løfte sækkene højere end nu.
En anden ting er at det kræver en meget kraftigere motor, den bruger meget mere strøm, og kræver sikkert et relæ.

Brugeravatar
motoz
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 124
Tilmeldt: 14 feb 2013 08:06
Mit fyr: BioComfort 30kW + termax 25cr
Geografisk sted: Ostrobothnia
Modtaget likes: 11 gange
Kontakt:

Uens piller = uens dosering fra ext. snegl

Indlæg af motoz » 15 feb 2013 15:00

I had problems with uneven feeding of pellet last winter. The problems almost completely went away by putting a 12mm copper pipe inside the feeding auger. Before trying this "fix" I thoroughly checked what the problem was all about by mounting a camera to watch the auger and streaming the picture to work so I could keep an eye on it all the time. And I probably would not have noticed there was uneven feeding without the oxygen sensor, it only showed up on the oxygen reading, no other noticable problems.

What happend was roughly this:
The feeding was nice and even for maybe 5-10 minutes. The spiral auger was mostly "floating" on top of the pellet in the auger-pipe, meaning about 1/3 of it was visible on the "up" side of the plastic auger pipe.

Then, the auger begun to slowly work it's way "downwards", and quite rapidly it disappeared from view, and went all the way to the "bottom" of the pipe, and after about a minute of so, it climed to the "top" of the pipe again and became visible. In the process of doing this "roundtrip" to the bottom, it transported much more pellet, which immediately showed up on the oxygen reading.
After this, since it just had transported much more than ususal, there was much less pellet int the auger, meaning that now it feeds much less than usual for a while.

Then it stabilized and returned to normal normal operation for a while, and the cycle begun all over again.
I then concluded that the root of the problem was that the spiral auger was too soft, ie. it could bend too easily, so I tried inserting a stiff copper pipe in it to prevent it from bending, and as I said the problem went away. The spiral never dips to the "bottom" of the pipe, and the fluctuations in the oxygen reading are much smaller.

Before trying this I tried varying the angle of the auger, all from below 30 degrees to over 50, my conclusion was that over 50 makes the problem much worse, below 45 does not help.
Senest rettet af motoz 15 feb 2013 15:02, rettet i alt 1 gang.
PellMon open source pellet logger at https://github.com/motoz/PellMon

xkfc

Uens piller = uens dosering fra ext. snegl

Indlæg af xkfc » 15 feb 2013 15:02

levi skrev:
Nu ved jeg ikke hvad du definerer en "rigtig" snegl udfra, - men jeg har jo solgt en del forskellige typer anlæg efterhånden - og jeg har også solgt anlæg med snegle som havde en fast indersnegl i - problemet med dem kontra scotte sneglen var at de simpelthen smadrede motor/gear når de blev for belastet. (Eller også begyndte de at køre baglæns)..

Derudover havde de det også med at smadre akslen der hvor sneglen var fastgjort til motor/gear...

Forøvrigt doserede de overhovedet ikke bedre - tværtimod - de doserede så meget i lavdrift at man nærmest ikke kunne stille ydelsen på sneglen langt nok ned (Hvilket resulterede i at bålet brændte ud)...

Jeg skal ikke udelukke man godt kan lave en anden type snegl, - men du får bare nogle andre problemstillinger istedet.

NBE har igennem årerne testet flere forskellige snegle, - flexsneglen som de kører med nu har altid vundet i det lange løb..

Der er absolut en grund til at det ENESTE der ikke er udskiftet/Optimeret på NBE anlæggene henover årene er flexsneglen - den holder bare :great:
Lyder lidt mærkeligt, jeg vil mene at hvis der doceres for mange piller at så bliver bålet større.

chopper
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 157
Tilmeldt: 28 apr 2011 21:31
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Uens piller = uens dosering fra ext. snegl

Indlæg af chopper » 15 feb 2013 15:10

Min snegl fylder perfekt ind efter hvad min ilt procent skal ligge på.


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Uens piller = uens dosering fra ext. snegl

Indlæg af Lintz » 15 feb 2013 16:54

Jeg har ingen problemer med min snegl. Den er lagt så langt ned at der kun er 7 - 8 cm mellen det sorte rør som er ovenpå brænder og udløbet fra ekstern snegl.
Den bliver fint fyldt og afvejningerne (jeg laver altid 3 stk.) ligger inden for 20 g.
Har kun brændt Barlinek af men de kan også varierer i lugt, udseende, smuld og pillelængde fra sending til sending.
Eneste ankepunkt er at når silo bliver under 1/3 fyldt kan jeg se at snegl døjer med at fylde røret helt op men når man bare ved det er det ingen problem.
Jeg har ikke eletrikerrør isat kun boret ca 20 huller i bunden af røret for at frasoterer smuld.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

CRHansen
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 324
Tilmeldt: 14 jan 2011 18:23
Mit fyr: Scotte 10kw med 6,76 chip
Areal: 110+40
Brændsel: 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Årligt forbrug: 3-4 ton
Geografisk sted: Lidt uden for Aabenraa
Givet likes: 3 gange

Uens piller = uens dosering fra ext. snegl

Indlæg af CRHansen » 15 feb 2013 18:11

Oki bare underligt at den så glader så meget under drift. Er der meget smuller i din silo???

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Uens piller = uens dosering fra ext. snegl

Indlæg af HR LUCCA » 16 feb 2013 10:14

Hvis dine piller er op til 70-80 mm er de ikke gode nok , det vil svar til en stor 4 hjulstrækker skulle køre rundt med dæk fra en fiat 500 :P

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Uens piller = uens dosering fra ext. snegl

Indlæg af triumph » 17 feb 2013 07:44

Der er da ingen tvivl om at piller med ensartet længde er at fortrække. Men ligegyldigt hvad, så kan man altså ikke garentere at man får ensartet kvalitet af piller.
Nu har jeg altså fyret med samme pillemærke i 3 år uden problemer. Pludseligt får jeg så piller med forskellig længde. Det samme skete da jeg før købte de dyre Statoil HP piller. 2 år med ensartet god kvalitet, så lort.
Og når man nu ikke kan garentere ensartet kvalitet, så ville det da være godt med en snegl der ikke var så følsom over for smuld og uens pillelængde.
Mon ikke problemet er at hvis man satte en fast snegl på ville det kræve et relæ, en elkasse til relæ. og en dyre snegl. Og så er fyret prismæsigt pludseligt ved og være tæt på f.eks MGM. Og hvis man laver en fast snegl som en option, ala touchskærm styringen. Så har man også erkendt at flexsnegl ikke er optimalt

nemocharley

Uens piller = uens dosering fra ext. snegl

Indlæg af nemocharley » 17 feb 2013 08:01

er det her problem gældende for alle fyr med extern flexsnegl eller er det specifikt for NBE?


Besvar