Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Køb af scotte (VVS nr)

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
lnilni
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 58
Tilmeldt: 27 jan 2013 07:34
Mit fyr: Woody 16kw
Areal: 194kvm+18m3 pool
Brændsel: Barkinek eco
Fremviser gerne i postnummer: 8722
Årligt forbrug: 8

Køb af scotte (VVS nr)

Indlæg af lnilni » 12 feb 2013 19:38

dannidines skrev:Hejsa,

Jeg er bekendt med investeringen af solfangeranlæg i ren kr/øre, så er der meget som taler imod et sådan anlæg ved etableringen af pillefyr..

Men lad mig kort skitsere min situation..

Pillefyr 16 kw scotte V10
Solfangeranlæg 90 vacuumrør 500L beholder
Solcelleanlæg 3 kw

Samlet investering på 70000 kr

Jeg har indledningsvis den grønne hat på og er vokset op i et lille grønt Greenpeace joggingsæt og er skolet til at passe på vor jord, så nu du advaret - jeg er farvet i mine holdninger og miljøskadet af min opvækst:-)

Jeg har forude. Ovenstående, en enorm komfort i mit solfangersetup - det laver alt varmt vand i ca 7-8 mdr om året og suppleret med varme på badeværelserne i perioden "sen forår - tidlig efterår" og p.t leverer det min. 500L 35-40 grader varmt vand (fyret skal stå for de resterende 20-25 grader)

Men ved et "lille anlæg" med 1 vacuum eller 2 plan samt VVB på 200 (300L) vil du for tja en 7-10000 (brugt) være godt kørende og have komforten ved ikke at skulle have fyret kørende om sommeren og have supplement til varmt vand i de kolde måneder..


På papiret kan det være en lang forrentning, men at fortryde for at gøre om er oftest dyrere og tager længere tid...

Håber du vælger det som er rigtigt for dig/jer, men jeg ville ikke undvære mit..

For lige at vende mit beløb (for alle 3 ting) så har jeg med et NBE pillefyr+solfanger samt et solcelle anlæg fra schmalfeldt et setup "mit alles" for mindre end andre køber fyr for alene:-)
Hej igen: Interesant setup, kunne være rigtigt spændene, men mit problem er fjernvarmen som jeg er tilsluttet, den koster ca 40.000kr at lukke.(stavnsbundet) så jeg påtænker at bruge fjernvarme i sommer månederne :wink:
Ellers er jeg med på den grønne-vogn
Mvh
Lars


lnilni
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 58
Tilmeldt: 27 jan 2013 07:34
Mit fyr: Woody 16kw
Areal: 194kvm+18m3 pool
Brændsel: Barkinek eco
Fremviser gerne i postnummer: 8722
Årligt forbrug: 8

Køb af scotte (VVS nr)

Indlæg af lnilni » 12 feb 2013 19:51

dannidines skrev:Hejsa,

Jeg er bekendt med investeringen af solfangeranlæg i ren kr/øre, så er der meget som taler imod et sådan anlæg ved etableringen af pillefyr..

Men lad mig kort skitsere min situation..

Pillefyr 16 kw scotte V10
Solfangeranlæg 90 vacuumrør 500L beholder
Solcelleanlæg 3 kw

Samlet investering på 70000 kr

Jeg har indledningsvis den grønne hat på og er vokset op i et lille grønt Greenpeace joggingsæt og er skolet til at passe på vor jord, så nu du advaret - jeg er farvet i mine holdninger og miljøskadet af min opvækst:-)

Jeg har forude. Ovenstående, en enorm komfort i mit solfangersetup - det laver alt varmt vand i ca 7-8 mdr om året og suppleret med varme på badeværelserne i perioden "sen forår - tidlig efterår" og p.t leverer det min. 500L 35-40 grader varmt vand (fyret skal stå for de resterende 20-25 grader)

Men ved et "lille anlæg" med 1 vacuum eller 2 plan samt VVB på 200 (300L) vil du for tja en 7-10000 (brugt) være godt kørende og have komforten ved ikke at skulle have fyret kørende om sommeren og have supplement til varmt vand i de kolde måneder..


På papiret kan det være en lang forrentning, men at fortryde for at gøre om er oftest dyrere og tager længere tid...

Håber du vælger det som er rigtigt for dig/jer, men jeg ville ikke undvære mit..

For lige at vende mit beløb (for alle 3 ting) så har jeg med et NBE pillefyr+solfanger samt et solcelle anlæg fra schmalfeldt et setup "mit alles" for mindre end andre køber fyr for alene:-)

nemocharley

Køb af scotte (VVS nr)

Indlæg af nemocharley » 12 feb 2013 19:55

Skulle du få lyst til solvarme sidenhen eller bare have lyst til at undersøge mulighederne lige nu - så tag en snak med Henrik Schack (q-pro), han bor ikke så langt fra dig og er aktiv her på forum.

Jeg er på Dannis hold :) - solcellerne er oppe, fyret kommer her til sommer, solvarmen næste sommer.

Udover den ekstra komfort ved solvarmen, så er der jo også det mindre slid på fyret...... - men de fordele giver fjernvarmen jo også....

40.000 var ellers noget af en øretæve, er det et barmarksværk?

lnilni
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 58
Tilmeldt: 27 jan 2013 07:34
Mit fyr: Woody 16kw
Areal: 194kvm+18m3 pool
Brændsel: Barkinek eco
Fremviser gerne i postnummer: 8722
Årligt forbrug: 8

Køb af scotte (VVS nr)

Indlæg af lnilni » 12 feb 2013 20:00

HR LUCCA skrev:Hvis du vil have et pillefyr vil jeg sige du skal droppe solvarmen , den tjenner sig aldrig hjem :wink: du skal kun vælge det hvis du er meget grøn icon_cheesygrin.gif , jeg er ejer af et pillefyr og bruger ca 100 kg piller =200 kr til varmt pr måned om sommeren , så hvis du skal bruge 25-30 tusinde på sol varme går der mange år indet det er betalt , inden du laver rummet så kontakt din skorstenfejer og hør hvad han forlanger til størelsen af rum og hvordan det skal brandsikkeres .
Hej Lucca
Du har en pointe, det lyder fornuftig :great: Jeg starter med pillefyret nu, så må vi se om jeg udbygger med solvarme om et par år.. Jeg kontakter lige skorstensfejeren inden opbygning af fyrrum.
Mvh
Lars

lnilni
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 58
Tilmeldt: 27 jan 2013 07:34
Mit fyr: Woody 16kw
Areal: 194kvm+18m3 pool
Brændsel: Barkinek eco
Fremviser gerne i postnummer: 8722
Årligt forbrug: 8

Køb af scotte (VVS nr)

Indlæg af lnilni » 12 feb 2013 20:06

nemocharley skrev:Skulle du få lyst til solvarme sidenhen eller bare have lyst til at undersøge mulighederne lige nu - så tag en snak med Henrik Schack (q-pro), han bor ikke så langt fra dig og er aktiv her på forum.

Jeg er på Dannis hold :) - solcellerne er oppe, fyret kommer her til sommer, solvarmen næste sommer.

Udover den ekstra komfort ved solvarmen, så er der jo også det mindre slid på fyret...... - men de fordele giver fjernvarmen jo også....

40.000 var ellers noget af en øretæve, er det et barmarksværk?
Hej Nemocharley
(Jeg bruger en iPad, jeg kan kun se dit brugernavn, beklager)

Nej mener ikke det er et "barmarksværk" bare et fjernvarme selskab med stor gæld + gamle gas turbiner + mega dårlig aftale med Dong som man ikke kan annullere :evil:


Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Køb af scotte (VVS nr)

Indlæg af HR LUCCA » 12 feb 2013 22:39

Nu når du skal have monteret fyret så er der en link her til ting som skal være i orden http://www.nordjysk-bioenergi.dk/files/ ... C2%A6g.pdf jeg snakker af erfaring :| jeg fik ingen trækstabilisator på med det resultat at fyret ikke kunne stilles rigtigt , så måtte selv efter montere en , så nu køre det som det skal :)

lnilni
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 58
Tilmeldt: 27 jan 2013 07:34
Mit fyr: Woody 16kw
Areal: 194kvm+18m3 pool
Brændsel: Barkinek eco
Fremviser gerne i postnummer: 8722
Årligt forbrug: 8

Køb af scotte (VVS nr)

Indlæg af lnilni » 13 feb 2013 07:17

HR LUCCA skrev:Nu når du skal have monteret fyret så er der en link her til ting som skal være i orden http://www.nordjysk-bioenergi.dk/files/ ... C2%A6g.pdf jeg snakker af erfaring :| jeg fik ingen trækstabilisator på med det resultat at fyret ikke kunne stilles rigtigt , så måtte selv efter montere en , så nu køre det som det skal :)
Hej Lucca, tak for linket+info omkring trækstabilisator, det skal jeg nok for brug for :lol:

dannidines

Køb af scotte (VVS nr)

Indlæg af dannidines » 13 feb 2013 07:43

40.000??????? Slap af en dummebøde, man burde anbefale tilflyttere IKKE at tilslutte sig såfremt huset ikke et på... Hold da ellers op!

Men hvad bekoster du så i fjernvarme til opvarmning af hytten?!

Mht trækstsbilisator, så har jeg kørt 3 år uden og har lige monteret inden denne vinter - ville ikke leve uden, så LUCCA har helt ret - før kunne jeg efter blæsevejr trække en hel kage af herden;-)

lnilni
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 58
Tilmeldt: 27 jan 2013 07:34
Mit fyr: Woody 16kw
Areal: 194kvm+18m3 pool
Brændsel: Barkinek eco
Fremviser gerne i postnummer: 8722
Årligt forbrug: 8

Køb af scotte (VVS nr)

Indlæg af lnilni » 15 feb 2013 14:55

dannidines skrev:40.000??????? Slap af en dummebøde, man burde anbefale tilflyttere IKKE at tilslutte sig såfremt huset ikke et på... Hold da ellers op!

Men hvad bekoster du så i fjernvarme til opvarmning af hytten?!

Mht trækstsbilisator, så har jeg kørt 3 år uden og har lige monteret inden denne vinter - ville ikke leve uden, så LUCCA har helt ret - før kunne jeg efter blæsevejr trække en hel kage af herden;-)
Jeg bruger pt ca. imellem 14-18MW (mild/hård vinter) + 10-15 m3 træ til mine 2 brændeovne..
Når det er rigtigt koldt laver jeg ikke andet inden at hente træ ind til brændeovne... :evil: (m/ trillebøre så jeg ligner "klokkeren fra notre dame")

Jeg håber at det bliver sidste vinter hvor jeg skal bruge brændeovne til primær opvarming af stuerne!! Næste år = kun for hyggens skyld


Besvar