Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvor ofte og hvor meget blæs/rens af 6.35

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Hvor ofte og hvor meget blæs/rens af 6.35

Indlæg af stokernut » 13 feb 2013 13:51

Har fået en "ny" styring og er så småt ved at få modet til at justerer lidt. Ham som satte styringen op og grundindstillede den, satte rens til hvert 10. minut.

Er det for ofte eller er det passende?
16Kw Scotte med 6.35 styring


Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Hvor ofte og hvor meget blæs/rens af 6.35

Indlæg af Flunk » 13 feb 2013 14:08

Passende, det kører jeg også med
Jeg kører 10 min 50% 7 sek
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

xkfc

Hvor ofte og hvor meget blæs/rens af 6.35

Indlæg af xkfc » 13 feb 2013 18:27

Det er ganske individuelt, det kommer an på pillerne og indstillingen af fyret, jeg har faktisk kørt måneder uden.

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Hvor ofte og hvor meget blæs/rens af 6.35

Indlæg af stokernut » 13 feb 2013 21:32

xkfc skrev:Det er ganske individuelt, det kommer an på pillerne og indstillingen af fyret, jeg har faktisk kørt måneder uden.
Du må du eller andre MEGET GERNE uddybe. Jeg er med på det kan være forskelligt, men er der en "udgangsindstilling".

Hvis du har kørt måneder uden, så lyder det jo helt vildt at jeg køre med rens/blæs hvert tiende minut????????????????????????
16Kw Scotte med 6.35 styring

xkfc

Hvor ofte og hvor meget blæs/rens af 6.35

Indlæg af xkfc » 14 feb 2013 12:48

stokernut skrev:
Du må du eller andre MEGET GERNE uddybe. Jeg er med på det kan være forskelligt, men er der en "udgangsindstilling".

Hvis du har kørt måneder uden, så lyder det jo helt vildt at jeg køre med rens/blæs hvert tiende minut????????????????????????
S,ågerne :D
Jeg har haft Stoker/ pillefyr i mange år, de første år anede jeg intet, piller i tanken, en avis i brænderen og så blev der ellers tændt om efteråret og slukket igen om foråret. En så ligegyldighed straffes, det gav nogle driftstop og da jeg ikke kendte nogen der kunne hjælpe var det smeden der fik det i gang igen. Det resulterede også i tilbagebrand, jeg valgte at ringe til TwinHeat og lade den lokale smed blive hjemme. "Jeg har aldrig set noget ligende" :oops: sagde den flinke mand. Jeg fik grundig instruktion, og interessen for at justere og afprøve steg i takt med at pilleforbruget faldt.
Siden dengang er jeg nød til at prøve alt, så renseblæs blev sat til nul, og der blev skruet op for luften. Det kørte faktisk udemærket, men dengang brugte jeg Barlinek piller, nu med Stampemøllen kan det ikke lade sig gøre, jeg har faktisk måtte installere kompressor rens for at blive tilfreds.
Mit krav til fyret er at det skal køre 100% stabilt i 14 dage mens jeg er på job, konen deler ikke min passion icon_cheesygrin.gif
Udgangsindstilling og manual er super, og fyret kan komme til at køre super godt den vej, men man kan også være heldig ved at lave forskellige forsøg, om ikke andet så giver forsøgende vished for at man er forkert på den icon_cheesygrin.gif
Men bajeren man fik under forsøget kan ingen tage fra en :great:


stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Hvor ofte og hvor meget blæs/rens af 6.35

Indlæg af stokernut » 14 feb 2013 15:31

Jamen det lyder velkendt, men jeg kunne dog godt tænke mig at nogen kunne komme med lidt flere input. Hvis jeg køre mer rens hvert 10. minut og du køre med måneder uden, så kan det jo ikke blive mere "forskelligt". Og så meget forskel er der vel næppe på pillerne.
16Kw Scotte med 6.35 styring

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9827
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Hvor ofte og hvor meget blæs/rens af 6.35

Indlæg af pille bruger » 14 feb 2013 15:41

stokernut skrev:Jamen det lyder velkendt, men jeg kunne dog godt tænke mig at nogen kunne komme med lidt flere input. Hvis jeg køre mer rens hvert 10. minut og du køre med måneder uden, så kan det jo ikke blive mere "forskelligt". Og så meget forskel er der vel næppe på pillerne.
Jo.
Der kan være kæmpe forskel på piller.
Selv fra samme sending.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

knaldhatte
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 281
Tilmeldt: 07 dec 2011 19:26
Mit fyr: Scotte mini 10kw
Areal: 170
Brændsel: German Pillets
Fremviser gerne i postnummer: 7000
Dagligt forbrug: !
Årligt forbrug: !
Geografisk sted: Fredericia

Hvor ofte og hvor meget blæs/rens af 6.35

Indlæg af knaldhatte » 14 feb 2013 17:37

xkfc skrev:
S,ågerne :D
Jeg har haft Stoker/ pillefyr i mange år, de første år anede jeg intet, piller i tanken, en avis i brænderen og så blev der ellers tændt om efteråret og slukket igen om foråret. En så ligegyldighed straffes, det gav nogle driftstop og da jeg ikke kendte nogen der kunne hjælpe var det smeden der fik det i gang igen. Det resulterede også i tilbagebrand, jeg valgte at ringe til TwinHeat og lade den lokale smed blive hjemme. "Jeg har aldrig set noget ligende" :oops: sagde den flinke mand. Jeg fik grundig instruktion, og interessen for at justere og afprøve steg i takt med at pilleforbruget faldt.
Siden dengang er jeg nød til at prøve alt, så renseblæs blev sat til nul, og der blev skruet op for luften. Det kørte faktisk udemærket, men dengang brugte jeg Barlinek piller, nu med Stampemøllen kan det ikke lade sig gøre, jeg har faktisk måtte installere kompressor rens for at blive tilfreds.
Mit krav til fyret er at det skal køre 100% stabilt i 14 dage mens jeg er på job, konen deler ikke min passion icon_cheesygrin.gif
Udgangsindstilling og manual er super, og fyret kan komme til at køre super godt den vej, men man kan også være heldig ved at lave forskellige forsøg, om ikke andet så giver forsøgende vished for at man er forkert på den icon_cheesygrin.gif
Men bajeren man fik under forsøget kan ingen tage fra en :great:
Enig.... Det eneste der dur er kompressor rens . Mit renser hver dag 2130 og tænder igen 2145. Folk går så meget op i kager der kommer, i løbet af ugen. Jeg tror jeg havde mit fyr i 10dage hvor jeg bare indså, at der skal kompressor rens på. Det jo spild af tid at bruge flere måneder på indstilling af rens, hvis det kan løses ved daglig stop og 8bar´s luft icon_cheesygrin.gif

Desuden så er herden jo HELT ren hver aften, og du får en ren herd at brænde på, + den fyrer også asken der skulle lægge under herden af sted. Det er Win Win :great:

Du kan jo nøjes med købe fittings til kompressor rens og selv købe en billig kompressor i bauhaus eller hvor du vil. Det ganske alm lyn kobling til luft fra fittings sættet. Den larmer bare lidt mere en alm kompressor, men et tænd sluk ur på kompressoren til 30kr så bestemmer du selv hvornår den skal larme :)

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Hvor ofte og hvor meget blæs/rens af 6.35

Indlæg af stokernut » 15 feb 2013 07:44

Ok ingen tør altså komme med et bud på fx:

"Uanset hvor gode pillerne er flere måneder mellem rens ALT for lang tid mellem rens"

eller:

"10 minutter mellem hver rens er TOTAL Overkill. Andre kan køre flere måneder"

Jeg tænker bare på, at hvis jeg kunne nøjes med rens hver time, så ville min forbrænding af piller måske være bedre. Kan kun forestille mig at 6 sekunders rens, med styrke på 50 % hver 10. minut giver et "boost" som forstyrre forbrændingen.

Mine piller virker noget bedre end dem jeg havde sidste år. Nå jeg kan jo bare prøve ay sætte rens op til hver halve time, men hvis 90 % køre med rens hver 10. minut, er der jo noget der taler for dette. Omvendt hvis 90 % køre med rens hver anden måned .......
16Kw Scotte med 6.35 styring

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9827
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Hvor ofte og hvor meget blæs/rens af 6.35

Indlæg af pille bruger » 15 feb 2013 08:45

stokernut skrev:Ok ingen tør altså komme med et bud på fx:

"Uanset hvor gode pillerne er flere måneder mellem rens ALT for lang tid mellem rens"

eller:

"10 minutter mellem hver rens er TOTAL Overkill. Andre kan køre flere måneder"

Jeg tænker bare på, at hvis jeg kunne nøjes med rens hver time, så ville min forbrænding af piller måske være bedre. Kan kun forestille mig at 6 sekunders rens, med styrke på 50 % hver 10. minut giver et "boost" som forstyrre forbrændingen.

Mine piller virker noget bedre end dem jeg havde sidste år. Nå jeg kan jo bare prøve ay sætte rens op til hver halve time, men hvis 90 % køre med rens hver 10. minut, er der jo noget der taler for dette. Omvendt hvis 90 % køre med rens hver anden måned .......
Hvis du har indstillet optimalt, og pillerne er perfekt, har du ikke brug for renseblæs.
Men det er de færreste der er så heldige at have sådan nogle piller.
Derfor er det sådan at blæseren skal indstilles så forbrændingen er ok,
og så skal renseblæse funktionen flytte asken ud af herden.
Dårlige piller skal derfor have mere renseblæs, end gode piller.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Besvar