Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Biomax 16

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
Besvar
Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Givet likes: 1 gang

Biomax 16

Indlæg af Kjeld P » 19 dec 2012 12:49

Flere oplysninger ville være godt...hvad trækker den? jeg tror i skal starte med at skrue ned for brændsel...jeg ved godt jeg har kørt ligeså højt, men jeg tror min snegl har været hæmmet af smuld...nu hælder jeg lidt solsikkeolie i og kører 1,8 i brændsel. Ryger jeres?
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.


UlrikkeJ
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 19 dec 2012 11:30

Biomax 16

Indlæg af UlrikkeJ » 19 dec 2012 13:03

Vores fyr trækker det varme vand og gulvvarme i hele huset som er 130 kvm. Vores fyr ryger ikke. Kedeltemp. står på ca 48 og røgtemp på ca. 50.

Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Givet likes: 1 gang

Biomax 16

Indlæg af Kjeld P » 19 dec 2012 15:22

Har i turbolatorer og rense-sæt i røgrørene?
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.

UlrikkeJ
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 19 dec 2012 11:30

Biomax 16

Indlæg af UlrikkeJ » 19 dec 2012 21:51

Vi har pillet turbolatorerne ud og har kun rensesættet i nu, og det er det blevet bedre af, men vores brændsel står til 3 og det synes vi er lidt højt.

Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Givet likes: 1 gang

Biomax 16

Indlæg af Kjeld P » 14 jan 2013 11:11

Hvordan går det...her er mine indstillinger...

Sneglemax 15
Brændsel 1,3
Luftmax 17
Luftmin 7
*Reduce 0
*Og netop reduce skal man passe på fordi den kan ikke holde ild med mindre end 7 i luft min, men når man har indstille luft min til 7 er det ingen garanti fordi luft reduce påvirker også luft min. Så hvis man har indstillet luftreduce til f.ex. 3 kan luft min ende på 4 og så oser den. Derfor er min luft reduce 0 og fyret kan ikke køre mindre effekt end med mine indstillinger er nu. Dvs sige ca 8kw, men den kan så modulere ned til næsten ingenting...et par kw så det er helt ok
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.


Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Givet likes: 1 gang

Biomax 16

Indlæg af Kjeld P » 15 feb 2013 08:41

SÅ...har jeg brugt de 2T jeg købte i november...me´n jeg har ca 500kg liggende fra forrige sæson og regner med de slår til Februar ud...godt og vel. Defter regner jeg med mine solceller og varmepumper vil indgå en smuk 'symbiose'...forudsat ´temperaturen er pænt over frysepunktet (4-5) ihvertfald om dagen. Det er vel ikke helt forkert at sige Dec,Jan, Feb er de koldeste mdr?

Jeg har lige regnet mit gennemsnitlige forbrug i de 3 kolde mdr. har været 22kg pr døgn...det er vel ikke så 'tosset'
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.

Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Givet likes: 1 gang

Biomax 16

Indlæg af Kjeld P » 09 maj 2013 11:23

Den laange vinter medførte at jeg kom op 3T piller...ØV, men det er nu heller ikke så galt. Fyret har været slukket en mdr nu og varmen kommer udelukkende fra de 2 varmpumper nu. De er indstillet til 21g og passer iøvrigt sig selv...hvor er det nemt icon_cheesygrin.gif . Jeg skal jo have brændt det strøm af jeg selv producerer...synes ellers det er så hyggeligt når pille-slugeren tygger piller.
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.

Enghoff
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 29 jun 2013 15:30

Biomax 16

Indlæg af Enghoff » 29 jun 2013 16:08

Hej forum
Så er jeg blevet den lykkelige ejer af et stk biomax 16 har læst jeres tråd og fundet mange int. ting lidt om mit anlæg.... bygget fyrum i lade har ca. 20 M rør isolerede med 3 cm rockuld ind til huset udvendig DB 44 skorsten
Har problemmer med at få RT op ligger på omkring de 80 grader uden nogen turbolatore sidder de der ikke kun for at få RT ned??? eller giver de også bedre varme til kedlen? mit anlæg køre lige nu ved godt det er svært at indstille på nuværende tidspunkt men skal køres ind jo... selv med de temp vi har nu køre det 100 % hele tiden har forsøgt med mere luft men uden held varmer kun brugsvand op og 4 kvm gulv så ikke noget forbrug indstilninger brændsel 1.7 sneglemax 10 % luftmaximum 19 % (forsøg) KT ca 57 grader Sat til 60 grader ... hvad skal jeg gøre for at få drift ydelsen ned...

Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Givet likes: 1 gang

Biomax 16

Indlæg af Kjeld P » 29 jun 2013 23:20

Tillykke med den.

Jeg tror den får for lidt brændsel...prøv at sætte sneglemax op til 15 og luft min til 7, luftmax til 17. Så skulle den køre så lavt som muligt. Jeg bruger ikke min om sommeren...selvom det ikke minder meget om sommer nu. Hvis jeg brugte min nu ville den gå i pause fordi jeg bruger for lidt og det bør din også. Kedel temperaturen vil stige hurtigere end den kan skrue ned...derfor har jeg slukket den og fyrer med varmepumpe nu.
Det er korrekt antaget med turbolatorene...
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.

Enghoff
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 29 jun 2013 15:30

Biomax 16

Indlæg af Enghoff » 29 jun 2013 23:54

Altså 1.7 i piller og 15 i sneglemax har my kun startet Den op for at justere den ind skal være væk på job de næste 2 mdr. Så hvis konen skal bruge den på et tidspunkt skulle den gerne virke!!! B-)


Besvar