Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

for høj temp?

Spørgsmål vedr. Bio18 samt det tilbehør der laves til Bio18 Brændere
kadett 76
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 212
Tilmeldt: 20 okt 2010 23:22
Mit fyr: DSU 10 med autotænding
Areal: 270 m2
Brændsel: alt der kan brænde, både fast og piller
Fremviser gerne i postnummer: 6760
Geografisk sted: jylland

for høj temp?

Indlæg af kadett 76 » 07 dec 2012 16:47

levi: hvor ser du at jeg klapper i hændrene over noget, jeg ssiger at noget kan gøres og bør gøres for at forbedre dens udnyttelse, istedet for bare at finde sig i ekstremt høj røgtemp da det "bare er en viadrus kedel" kan røgen sænkes 30 eller 50 grader er det da bestemt værd at gøre


Brugeravatar
bioservice
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28 mar 2011 21:47
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Årligt forbrug: 7-8000
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

for høj temp?

Indlæg af bioservice » 07 dec 2012 16:51

Der findes mange måder at sænke skorstenstemp på, bare pas på ikke at hindrer røgens frie udgang, det er fint med røgvendere men ikke røgstoppere...
MVH

Martin Andreasen
Nh Bioservice
tlf 2166 2288
www.nhbioservice.dk
info@nhbioservice.dk

Følg os også på facebook, her kan du bedømme din oplevelse med firmaet, eller følge os i vores arbejde.

levi

for høj temp?

Indlæg af levi » 07 dec 2012 16:55

kadett 76 skrev:levi: hvor ser du at jeg klapper i hændrene over noget, jeg ssiger at noget kan gøres og bør gøres for at forbedre dens udnyttelse, istedet for bare at finde sig i ekstremt høj røgtemp da det "bare er en viadrus kedel" kan røgen sænkes 30 eller 50 grader er det da bestemt værd at gøre

Med en røgtemp. på 195 grader, så er det jo stadig ikke godt nok at sænke den med sølle 30-50 grader, - den skal sænkes med 80-100 grader før det bliver godt!

Forøvrigt skal du også passe på at du ikke laver en røgbremse i såden en kedel, - en røgvender ja fint, - men pas på, - du kan også proppe så mange skamolfætre/kæder etc. i at det ødelægger hele funktionen på kedelen - med utallige røggaseksplosioner til følge!

Dinsen
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 392
Tilmeldt: 01 feb 2011 20:12
Mit fyr: BB 14 / Panasonic NE9MKE
Areal: 180m2 + 110l VVB
Brændsel: German pellets / El
Fremviser gerne i postnummer: 6560
Årligt forbrug: 4t i 12/13
Geografisk sted: Sønderjylland (6560)

for høj temp?

Indlæg af Dinsen » 07 dec 2012 16:58

Heeey det ser faktisk ud til at søren og martin er enige i noget ;)
Så kører Stokerbot S3S! Tjek min fyrdata Her!
Nu med 5,8 Kwp solceller på taget. Se min produktion Her!

pendec

for høj temp?

Indlæg af pendec » 07 dec 2012 20:16

bioservice skrev:Hej Pendec.

Hvad er dit årlige forbrug af træpiller...?
Hvor mange kg. piller bruger du i døgne i øjeblikket...?
den er nok kommet op på 28-32, så lidt under 2 sække(16kg)

årligt er jeg på ca. 7tons
levi skrev:Med en røgtemp. på 195 grader, så er det jo stadig ikke godt nok at sænke den med sølle 30-50 grader, - den skal sænkes med 80-100 grader før det bliver godt!
jeg syntes egentlig jeg har vundet en 10-20 grader idag, selvom det svinger, så ligger ydelse og RT max 20g lavere, men luftlem er jo nu heller ikke helt åben men nærmere 5-7mm i yderkanten, så den får ikke meget luft. men igen, jeg mistænker min skorstens ensretter i at lave oversug, så varme nok suges ud når der er 8mtr+/sek vind, da den jo drejer på næsten vindstille og laver et pænt sug. men lidt er også godt, så HVIS min aske var for grå, så er det på vej til at mørknes :)


Brugeravatar
bioservice
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28 mar 2011 21:47
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Årligt forbrug: 7-8000
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

for høj temp?

Indlæg af bioservice » 07 dec 2012 20:38

er det luftlem i blæseren du mener...?

pas på at du ikke lukker for meget for den, for derefter at skrue op for blæserydelsen, det er bedre den får det luft den skal have med så lavt et omdrejningsantal på blæseren som muligt... der er forskel på om 170 grader " står " i kedlen, eller om det bliver blæst igennem...
Det var derfor jeg spurgte til årsforbruget, da jeg var interesseret i at høre om du havde fornemmelsen at den blæser varmen direkte ud i skorstenen, men umiddelbart virker det da ikke til at være tilfældet... men du bør montere røgvendere og holde fyret rent, det giver en bedre økonomi..
MVH

Martin Andreasen
Nh Bioservice
tlf 2166 2288
www.nhbioservice.dk
info@nhbioservice.dk

Følg os også på facebook, her kan du bedømme din oplevelse med firmaet, eller følge os i vores arbejde.

pendec

for høj temp?

Indlæg af pendec » 14 feb 2013 21:35

jeg ville lige opdatere tråden med måske gode nyheder omkring min høje temp, som jeg havde.
efter dagens total støvsugning med ny aske suger fra H/N (virker rimlig ok) , så fik jeg selvf. skubbet lidt rundt inde i kedel og den røgvender som sidder i bunden over herd, fik jeg lige skubbet ind da jeg afsluttede og så oppefra, at der måske var lidt for åbent, så jeg lukkede nederste låge og derefter skubbede røgvender ind.

normalt sker det at røgvender så rykker ind i venstre side, som var der fra dag 1 da Jan Pihl var forbi og sætte den op, det snakkede vi så aldrig om. og har da aldrig troet det skulle påvirke noget. nå men alt den snak om røgvender så ser den ud til at ikke kunne tåle at være skubbet ind de sidste 2års tid.

nu er temp tilbage til normalt uden nogen som helst anden ændring end at røgvender lige fik et skub ind EFTER nederste låge blev lukket.

Billede

det er ihvertfald som dag 1, da jeg fik bio18 sat op, og den var nyrenset, det er så ca. 2 sæsoner siden jeg sidst så dette billed :great:

måske var nederste røgvender det store problem? kan flammer som kommer op i kanten virkelig gøre så stor forskel? nå, positivt er det lige nu.

ps: og røgmåler på røgrør udenfor matcher næsten +/- 10g nu :) før var der sgu 30-40g til forskel.

pendec

for høj temp?

Indlæg af pendec » 15 feb 2013 09:21

hmmm,
hva fan.... nu er den nede på 74ydelse og 130grader , aldrig set før på min bio, og røg er stadig helt gennemsigtig , og sammenlignes rørmåler med RT så er der +10 i forskel den siger 140g på røgrør.. virkelig skummelt når jeg de sidste måneder kørte med 180-220g ved 70-90% ydelse.. jeg skal vel glæde mig over den kan nå ned på 130grader :D

there's something rodden in the state of denmark

ras65ser
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 107
Tilmeldt: 26 jul 2011 08:52
Mit fyr: Bio18
Areal: 150
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9670
Dagligt forbrug: 10,3
Årligt forbrug: 4 ton

for høj temp?

Indlæg af ras65ser » 16 feb 2013 14:40

levi skrev:
Den kedel du har er alt andet end effektiv - så ja, - det er noget "skrammel" - men den skal dog nok holde langt mere end 4-5 år, - den holder sikkert 15-20 år uden problemer, - hvilket dine fugle vil være rigtig glade for :great:
Hvordan definer du skramel Jeg har en Bio 18 der køre nu på 3 fyrings sason.... Ingen problemer...Jo strøm afbrydelse manglende piller i beholder har også haft forstoppelse en 5-10 gange i nedfaldsrør... Ellers ik.
Har PT. i år brugt 3*896KG hva kedel ville jeg kunne tjene hjem på en overskulig fremtid...Hvis jeg skal skifte til en anden kedel???? uden problemer
Pris for for kedel 20 af de lange+ En tm 3007 styring 800,- (købt brugt) Total 20800,- for anlæg.

pendec

for høj temp?

Indlæg af pendec » 16 feb 2013 16:08

ras65ser skrev:Har PT. i år brugt 3*896KG hva kedel ville jeg kunne tjene hjem på en overskulig fremtid...Hvis jeg skal skifte til en anden kedel???? uden problemer
Pris for for kedel 20 af de lange+ En tm 3007 styring 800,- (købt brugt) Total 20800,- for anlæg.
har brugt 3.5*896 cirka siden sidst i okt. , jeg tror ikke, jeg kan købe ny og spare så meget at en ny vil være rentabel. selvom jeg tænkte det kort for nogle år siden. den nye styrings sw gjorde allerede forskel her, så jeg blev hængende. at RT kom derop og ringe hvor den har været, har jeg levet med og intet overforbrug eller skade sket :)

min kedel er så næsten 6år nu, så er dens levetid 10år, så venter jeg lige 4år mere og tænker på noget smartere der.
udover blæser overaskede mig lidt for nogle dage siden efter længere stop, så har jeg aldrig skiftet noget, dog fået anbefalet at skiftet kondensator vistnok men den kører stadig.

i løbet af idag, så jeg på camera at den lå mellem 123-128 (lige nu 137), så det går sgu rimlig ift. normalen nogle uger tilbage på 180-190 med samme ydelse.
ved 100% ydelse siger den 160, der var den ca. 240 de sidste måneder, så jeg har fået 80g ned ved at rette på røgvender ser det ud til. så ok den har nok ikke været det bedste lavet men når man ved det, så ser det godt ud igen.


Besvar