Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pillefyr i nyt hus efter 2020 krav?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
nemocharley

Pillefyr i nyt hus efter 2020 krav?

Indlæg af nemocharley » 14 feb 2013 21:20

Jeg vil stadigvæk mene at i et lavenergi hus med solceller på taget, så er varmepumpe vejen det mest oplagte. Men jo det er dyrt. Især hvis der skal smides lidt suppleringsvarmekilder oveni. Mener at huske at Rotex (luft/vand varmepumpe integreret med solvarme) koster 120.000. En god varmepumpe koster nok ikke under 50.000. Mit forslag med en bioovn smider 20.000 oveni, men giver en simpel og god mulighed for at holde strømforbuget i skak.

Hvis du vil ned i pris på alle fronter, så skal du have et træpillefyr - i den rette kw, eller et der er skrap til at tænde og slukke - helst med en buffertank (og så kan du med lidt ekstra indsats smide fangere på taget) - bum - done deal.

Jeg kan bruge min egen situation som eksempel. Jeg bor i et hus fra 1953, efterisoleret og 6+kw solceller på taget. Varmepumpe bliver for dyrt for mig, så jeg ser på stoker eller regulær pillebrænder til mit hus - og det er en udfordring med et forbrug på ca 16000kwh årligt, at finde den mest optimale combi.

Jeg er mere til enkle og stærke pillebrændere - men jeg vil altså have en buffertank til for at få lidt hold i de mange start/stop.

MGM og Scotte kan du også kigge på - her er modulationen langt bedre - men som sagt 6kw er dit max behov, hvis det er modulation der er din prioritet.


nemocharley

Pillefyr i nyt hus efter 2020 krav?

Indlæg af nemocharley » 14 feb 2013 21:24

eller hvad med en eller to luft/luft varme pumper og en pilleovn (til vand) - 15000x2 + ca 30.000.

har du undersøgt genveks?

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Pillefyr i nyt hus efter 2020 krav?

Indlæg af Ugelvig » 14 feb 2013 21:26

De to træpillefyr du snakker om Vølund og Atmos/Passat er lige vand på min mølle :)

Har selv en Atmos med Iwabo brænder, der er simpel og automatisk. Har for tiden 10 - 12 tændinger om dagen, uden problemer. Tænderen kører bare, har en "garanti" på over 50.000 tændinger pr. EL-tænder fra importøren (11 år :p ), så det tænker jeg ikke på.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

nemocharley

Pillefyr i nyt hus efter 2020 krav?

Indlæg af nemocharley » 14 feb 2013 21:30

Jeg hælder også til den type pillefyr - og vil lige nævne Varmebaronens Pellmax ub og Biosol fra Stockebro.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Pillefyr i nyt hus efter 2020 krav?

Indlæg af Ugelvig » 14 feb 2013 21:36

Biosolen har vi jo snakket om før ;)

Stadig et spændende produkt, der jo har VVB, EL-patron og solspiral indbygget. Så det er jo ligefrem. Træpillebrænderen tænder når der er behov...
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


nemocharley

Pillefyr i nyt hus efter 2020 krav?

Indlæg af nemocharley » 14 feb 2013 21:57

Ugelvig skrev:Biosolen har vi jo snakket om før ;)

Stadig et spændende produkt, der jo har VVB, EL-patron og solspiral indbygget. Så det er jo ligefrem. Træpillebrænderen tænder når der er behov...
Ja det har vi, men jeg ville bare lige nævne den igen - for 95000,- har du kedel, buffer og solvarme + brænder, silo og snegl plus det løse. Der kan sidde et dusin forskellige brændere på den kedel :)

Ja brænderne er bygget til at tænde og slukke vel ligesom en oliebrænder. Og det er en god idé at aflaste dem med buffertank og solvarme.

Priserne på de her pillefyr og brændere rangerer mellem 25000 og knap 40000.

Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Pillefyr i nyt hus efter 2020 krav?

Indlæg af martin_b » 14 feb 2013 22:55

Rasmus7700 skrev: Jeg er bare lidt forbeholdende overfor varmepumpe løsningen - jeg har ikke kunnet finde noget konkret svar på, hvor meget strøm den supplerende varmepatron egentligt vil optage årligt - som jeg forstår det, er denne nødvendig for at kunne garanterer varmt vand året rundt. En anden ting, er 10 års garanti på kompressoren, en renovering af denne koster også sikkert ca. 5-10.000 kr. Alt i alt, synes jeg løsningen bliver en smule dyr. Har googlet priser, og vil tro jeg ender på 100.000 for en god varmepumpe løsning.
Det er slet ikke nødvendigt med en supplerende varmepatron (el-patron) til sådan et hus som du er ved at bygge. Her i byen er der lige blevet bygget sådan et hus på ca. 200 m2, og det kan klares med en 8 kW jordvarmepumpe uden el-patron. Når bare der er gulvvarme overalt, så er det intet problem. Du kan jo nøjes med en fremløbstemperatur på omkring 30 grader, hvis du vil have et par og tyve grader i hytten.

Du kan få en god jordvarmepumpe til dit behov for laaaangt under 100.000,- kr. Men du har ret i, at kompressoren har begrænset levetid og at der vil komme løbende udgifter til den. Men tænk på alt det bøvl du slipper for, hvis du dropper tanken om et pillefyr.
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

nemocharley

Pillefyr i nyt hus efter 2020 krav?

Indlæg af nemocharley » 14 feb 2013 23:28

Pillebrændere holder iøvrigt heller ikke evigt.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Pillefyr i nyt hus efter 2020 krav?

Indlæg af Ugelvig » 15 feb 2013 07:26

martin_b skrev:Det er slet ikke nødvendigt med en supplerende varmepatron (el-patron) til sådan et hus som du er ved at bygge. Her i byen er der lige blevet bygget sådan et hus på ca. 200 m2, og det kan klares med en 8 kW jordvarmepumpe uden el-patron. Når bare der er gulvvarme overalt, så er det intet problem. Du kan jo nøjes med en fremløbstemperatur på omkring 30 grader, hvis du vil have et par og tyve grader i hytten.

Du kan få en god jordvarmepumpe til dit behov for laaaangt under 100.000,- kr. Men du har ret i, at kompressoren har begrænset levetid og at der vil komme løbende udgifter til den. Men tænk på alt det bøvl du slipper for, hvis du dropper tanken om et pillefyr.
Det er alt sammen godt nok. 70% af energi behovet er jo til varmt vand i 2020 husene, så kan det godt være, at du kan varme hytten op, til gengæld sparer du også på vandet, for det "varme" vand er koldt :great:

Men kan du finde en varmepumpe til væske, der er GARANTERET (produktionsgaranti gennem enten forsikring eller bankgaranti) en COP værdi på 5 set over hele året! Også efter 3 mdr. frost???

Den test, der lige er blevet lavet fra november 2012 og frem til udgangen af januar 2013 påviser en COP værdi på under 3 i 80 % af de testede anlæg... Undskyld, men det er fandme ikke godt nok! Det er en kWh pris på næsten 70 øre for varme :shock:

At der så kan være andre problemer med jordvarmeanlæg er en hel anden snak, årligt eftersyn, nedsat vækst i jorden, hvor slangerne ligger m.m.

Men du har ret, det er nemt og bekvemt (og pisse dyrt) :great:
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

nemocharley

Pillefyr i nyt hus efter 2020 krav?

Indlæg af nemocharley » 15 feb 2013 08:19

Anlægsomkostningerne ved jordvarme er jo lidt lavere når man bygger hus. Men for at få en høj cop, så skal der købes dyrt ind og evt. suppleres m. energifanger og solvarme. Anskaffer du en brændeovn oveni, ja så får du meget lave driftomkostninger. Men vi taler altså 150.000 (med alt det ovennævnte) plus i anskaffelse.

Et vennepar har købt jordvarme til 90.000 og en brændeovn til 17.000. De varmer 125m2 op for ca 8.000kwh årligt. Huset er fra 1933 og gennemgribende renoveret. De havde planer om at skulle på førstesalen og bygge værelser og bad, men pengene går til en vindmølle i første omgang. Men de har ikke fortrudt, da de sætter stor pris på komforten.

I et 2020 hus vil det tal naturligvis være lavere.


Besvar