Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pillefyr i nyt hus efter 2020 krav?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Rasmus7700
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 14 feb 2013 19:41

Pillefyr i nyt hus efter 2020 krav?

Indlæg af Rasmus7700 » 14 feb 2013 20:28

Hej Folkens.
Jeg er ny her på forum - håber på nogle gode svar :)

Jeg skal til at igang med at bygge en ny villa, som skal opføres efter BR2020 isoleringskravene, dvs. der skal bruges under 20kWh/m^2. Ingeniørens energi beregning viser, at der totalt skal anendes 11.800 kwh årligt til opvarmning af brugsvand og varme i huset.

Jeg går og overvejer hvilken varmekilde jeg skal få installeret i huset, der er mulighed for naturgas i området - men dette vil jeg helst undgå, da jeg så vil være bundet til dette i de næste mange år.

Huset bliver monteret med solceller, der ca. vil kunne producere 6500 kWh årligt.
Jeg regner med vores eget el-forbrug årligt ca. vil være 5000 kWh årligt, hvilket vil sige jeg har en overskudsproduktion på 1500 kWh årligt.

Jeg har selv tænkt på følgende løsninger:

1. Installer en varmepumpe, og lade den stå for alt varmen. Hvis denne har en gennemsnitligt COP faktor på 3 (lavt sat) vil dette betyder jeg skal bruge ca. 4000 kWh årligt i strøm, da jeg kun har 1500 til overs, vil jeg skulle ud og købe 2500 kWh, hvilket betyder en årlig udgift på ca. 5.200 kr. Investeringen til en luft/vand varmepumpe tror jeg vil ligge omkring 50-75.000 kr.

2. Installer et 6kW stokerfyr, som er selvrensende og med varmtvandsprioritering. Hvis jeg antager brændværdien for træpiller er ca. 4,9 kWh/kg vil ovenstående varmebehov resultere i jeg skal bruge ca. 2400 kg træpiller årligt, svarende til 4.800 kr. Dog vil jeg sikkert skulle bruge lidt mere, da stokerfyret ligger med en virkningsgrad på ca. 95%, samt eventuelle tab ved opstart/udbrænding.

3. Installere stokerfyret som ovenstående - og tilføje en 30 liters varmtvandsbeholder med EL-patron, som kan leverer gulvvarme på badeværelserne om sommeren, når stokeren ikke behøver køre. Dette vil resultere i minimale installationsomkostninger, ca. 30.000 til varmtvandsbeholder og stoker med magasin. EL-patronen vil kunne bruge den overskudsproduktion jeg har fra solcellerne.

Hvad siger i til det?
Mhh.
Rasmus


nemocharley

Pillefyr i nyt hus efter 2020 krav?

Indlæg af nemocharley » 14 feb 2013 20:47

Varmepumpe - enten luft/vand eller regulær jordvarme. - det ville jeg gøre i din situation. Måske en lille bioovn for hyggens skyld - et godt sted i huset.

Det 6kw pillefyr du taler om - kunne det være den lille version af Windhagers Variowin? Hvis det er, så er den jo ikke helt billig - slet ikke med løsning nr. 3 - Fordelen er at løsningen trækker på to forsk. brændsler, hvilket er godt hvis strømprisen bliver meget høj.

Lidt termisk solvarme?

Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

Pillefyr i nyt hus efter 2020 krav?

Indlæg af Skiveren » 14 feb 2013 20:50

Rasmus7700 skrev:Hej Folkens.
Jeg er ny her på forum - håber på nogle gode svar :)

Jeg skal til at igang med at bygge en ny villa, som skal opføres efter BR2020 isoleringskravene, dvs. der skal bruges under 20kWh/m^2. Ingeniørens energi beregning viser, at der totalt skal anendes 11.800 kwh årligt til opvarmning af brugsvand og varme i huset.

Jeg går og overvejer hvilken varmekilde jeg skal få installeret i huset, der er mulighed for naturgas i området - men dette vil jeg helst undgå, da jeg så vil være bundet til dette i de næste mange år.

Huset bliver monteret med solceller, der ca. vil kunne producere 6500 kWh årligt.
Jeg regner med vores eget el-forbrug årligt ca. vil være 5000 kWh årligt, hvilket vil sige jeg har en overskudsproduktion på 1500 kWh årligt.

Jeg har selv tænkt på følgende løsninger:

1. Installer en varmepumpe, og lade den stå for alt varmen. Hvis denne har en gennemsnitligt COP faktor på 3 (lavt sat) vil dette betyder jeg skal bruge ca. 4000 kWh årligt i strøm, da jeg kun har 1500 til overs, vil jeg skulle ud og købe 2500 kWh, hvilket betyder en årlig udgift på ca. 5.200 kr. Investeringen til en luft/vand varmepumpe tror jeg vil ligge omkring 50-75.000 kr.

2. Installer et 6kW stokerfyr, som er selvrensende og med varmtvandsprioritering. Hvis jeg antager brændværdien for træpiller er ca. 4,9 kWh/kg vil ovenstående varmebehov resultere i jeg skal bruge ca. 2400 kg træpiller årligt, svarende til 4.800 kr. Dog vil jeg sikkert skulle bruge lidt mere, da stokerfyret ligger med en virkningsgrad på ca. 95%, samt eventuelle tab ved opstart/udbrænding.

3. Installere stokerfyret som ovenstående - og tilføje en 30 liters varmtvandsbeholder med EL-patron, som kan leverer gulvvarme på badeværelserne om sommeren, når stokeren ikke behøver køre. Dette vil resultere i minimale installationsomkostninger, ca. 30.000 til varmtvandsbeholder og stoker med magasin. EL-patronen vil kunne bruge den overskudsproduktion jeg har fra solcellerne.

Hvad siger i til det?
Mhh.
Rasmus
Hejsa icon_cheesygrin.gif og velkommen til...
Jeg vil gå efter løsning nr 1, der er bare mere herligsværdi i at ikke skulle arbejde for varmen, vi kan jo ikke komme helt udenom at et stoker/pillefyr kræver arbejde og tilsyn... Hvordan er det, kan du ikke smide nogle flere solceller op, således at du kunne (næsten) blive selvforsynende ?
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø

Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Pillefyr i nyt hus efter 2020 krav?

Indlæg af martin_b » 14 feb 2013 20:51

Hvis det var mig, der stod og skulle til at bygge et hus som du beskriver det, så ville jeg klart vælge et jordvarmeanlæg. I lige netop sådan et hus, giver det rigtig god mening. Det kan godt være det vil være marginalt dyrere end et pillefyr/stoker, men så får du noget, der er totalt selvkørende og ikke skal renses og vedligeholdes (et selvrensende pillefyr er ikke 100% selvrensende, selv ikke de dyre fra Østrig). Etableringsomkostningerne er rigtig nok større med en varmepumpe, men den daglige komfort er bare uovertruffen.
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Pillefyr i nyt hus efter 2020 krav?

Indlæg af Ugelvig » 14 feb 2013 20:53

Jeg ville gå en helt anden vej... Nu vil jeg være kreativ... :)

At bruge EL til varme - Er som, at udføre havearbejde i smoking!!!

Jeg ville smide solfanger på taget også, til varmt vand om sommeren (når solen skinner). Dette vil gøre, at du ikke har et opvarmingsbehov om sommeren!

Så ville jeg installere en Rondo Air skorsten i stuen / køkken allrum, hvad der nu er størst volumemæssigt (kan give ventilation om sommeren, det får I brug for). Herefter ville jeg montere en vandbåret træpilleovn i rummet med skorstenen :wink: , der er tilkoblet centralvarmen i huset og den store VVB (akku) med solvarmespiral og EL-patron. På den måde har I hyggen (ild i pejsen), god udnyttelse af varmen/energien inde i huset, billig varme under 40 øre pr. kWh, mulighed for opvarmning af rum/vand efter behov og med forskellige kilder (EL, sol (EL/varme) og træpiller). Alt dette kan gøres 1/3 af prisen af, hvad en varmepumpe med god COP værdi kan fåes til.

Angående støv, aske og svineri inde, er mængden begrænset, når vi snakker under 2 tons træpiller om året.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


nemocharley

Pillefyr i nyt hus efter 2020 krav?

Indlæg af nemocharley » 14 feb 2013 21:00

Ugelvig skrev:Jeg ville gå en helt anden vej... Nu vil jeg være kreativ... :)

At bruge EL til varme - Er som, at udføre havearbejde i smoking!!!

Jeg ville smide solfanger på taget også, til varmt vand om sommeren (når solen skinner). Dette vil gøre, at du ikke har et opvarmingsbehov om sommeren!

Så ville jeg installere en Rondo Air skorsten i stuen / køkken allrum, hvad der nu er størst volumemæssigt (kan give ventilation om sommeren, det får I brug for). Herefter ville jeg montere en træpilleovn i stuen, der er tilkoblet centralvarmen i huset og den store VVB (akku) med solvarmespiral og EL-patron. På den måde har I hyggen (ild i pejsen), god udnyttelse af varmen/energien inde i huset, billig varme under 40 øre pr. kWh, mulighed for opvarmning af rum/vand efter behov og med forskellige kilder (EL, sol (EL/varme) og træpiller). Alt dette kan gøres 1/3 af prisen af, hvad en varmepumpe med god COP værdi kan fåes til.

Angående støv, aske og svineri inde, er mængden begrænset, når vi snakker under 2 tons træpiller om året.
Ja det kunne man - akkutank, bioovn eller pilleovn og solvarme - som dem her; http://vvfs.dk/pages.php?pid=27&cid=124

Men det er altså lettere med jordvarme..

Rasmus7700
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 14 feb 2013 19:41

Pillefyr i nyt hus efter 2020 krav?

Indlæg af Rasmus7700 » 14 feb 2013 21:05

Det pillefyr jeg taler om, kunne være en Vølund Pellux 100, eller en Passat Atmos (modulerende mellem 4-12kw), koster ca. 30.000 kroner med lidt tilbehør.

Jeg vil kunne smide lidt flere celler på taget, så jeg nok vil kunne komme op og producerer ca. 9.000 kWh årligt, hvilket også er max, dette vil gøre regnestykket lidt bedre.

Jeg er bare lidt forbeholdende overfor varmepumpe løsningen - jeg har ikke kunnet finde noget konkret svar på, hvor meget strøm den supplerende varmepatron egentligt vil optage årligt - som jeg forstår det, er denne nødvendig for at kunne garanterer varmt vand året rundt. En anden ting, er 10 års garanti på kompressoren, en renovering af denne koster også sikkert ca. 5-10.000 kr. Alt i alt, synes jeg løsningen bliver en smule dyr. Har googlet priser, og vil tro jeg ender på 100.000 for en god varmepumpe løsning.

Jeg tror heller ikke det vil være muligt for mig, at producere alt min strøm selv, både egetforbruget og forbruget til varmepumpen.

Er klar over, at der er mere vedligehold ved en pillebrænder - men spørgmålet er hvor meget, når vi snakker 2.500 kg årligt, og dens primære driftperioder vil være måske 4-6 måneder årligt?

Jeg overvejer også løsningen med at få nogle vacuum rør på taget sammen med solcellerne, til varmt vand om sommeren.
Last edited by 2 on Rasmus7700; edited 14 times in total

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Pillefyr i nyt hus efter 2020 krav?

Indlæg af Ugelvig » 14 feb 2013 21:07

Ja, men en jordvarmepumpe af god kvalitet koster altså over 100 klik, herefter kommer der gravearbejde m.m. Lovpligtig eftersyn af rør i jorden hvert år? Og lortet bruger stadig strøm...

Jeg får sådan nogle sjove udslag på kroppen, når snakken falder på varmepumper... Alt for mange af dem (+80%) kan slet ikke klare det de lover - desværre...
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Rasmus7700
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 14 feb 2013 19:41

Pillefyr i nyt hus efter 2020 krav?

Indlæg af Rasmus7700 » 14 feb 2013 21:08

Ugelvig skrev:Ja, men en jordvarmepumpe af god kvalitet koster altså over 100 klik, herefter kommer der gravearbejde m.m. Lovpligtig eftersyn af rør i jorden hvert år? Og lortet bruger stadig strøm...

Jeg får sådan nogle sjove udslag på kroppen, når snakken falder på varmepumper... Alt for mange af dem (+80%) kan slet ikke klare det de lover - desværre...
Jeg er fuldstændig enig i dette, også derfor jeg har mine betænkeligheder ved det - for det bruger stadig meget strøm...... Personligt mener jeg også det er overvurderet - derfor jeg søger nogle gode argumenter :)

Men, satser man så på et Stokerfyr, vil det være muligt at få denne til at kære optimalt, når varmeaftaget er relativt lavt? vil dette kræve nogle voldsomme akkumuleringstanke? :shock:

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Pillefyr i nyt hus efter 2020 krav?

Indlæg af Ugelvig » 14 feb 2013 21:16

Jeg syntes du skal kigge på en træpilleovn med vand, kunne være nogle a la disse: http://www.titanheating.dk/70_-pilleovne-med-vand.htm

Men idéen med solceller til strøm (husholdning, lidt varmt vand og evt. salg), solfanger til varmt vand (måske lidt varme i mellem perioderne?) og træpiller til at tage det sidste (varme eller varmt vand) er altså en løsning, der holder! Det kan IKKE gøres meget billigere.

Vores egen træpilleovn kan kører i ca. 14 dage uden rens. Det er ca. 100 kg. træpiller, altså 1/25 del, af det du skal bruge. Det tager maksimalt 10 min. Det er stadig lidt hyggeligt med "åben ild" i stuen ;)

Angående store akku. tanke for at få pillefyret til at køre, skal du vælge en model med automatisk tænding, så har du altid fuld effekt af fyret. Disse træpillefyr kører fint uden akku. Akku. tanken vil være for at opfange varmen fra solfangerne og skal dimensioneres ud fra det.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


Besvar