Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Raspberry pi til datasamling og evt. stokercloud?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Juel
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 202
Tilmeldt: 16 mar 2011 21:49
Mit fyr: Scotte m. woody chip.
Areal: 160
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4250
Geografisk sted: Omkring 4250 Fuglebjerg

Raspberry pi til datasamling og evt. stokercloud?

Indlæg af Juel » 29 jan 2013 10:13

Angående svingende kurver, så har det jo også meget at gøre med hvordan der bliver kaldt på varme fra huset af, hos mig kan gulvvarmestyringen slukke for shunt pumpen, hvilket hurtigt kan give ret store fremløbs temt svingninger, når den så åbner for f.eks. 2-3 kredse på en gang. Hvis jeg skal have en så flot og jævn driftkurve som JOH-Jesper, så skal jeg have et system, der kan forudsige hvornår og hvor meget min gulvvarme kalder på af varme.. Er lidt en umulighed ;)

Ang stokerkontrol og RPi så har jeg revision 1, så jeg tror jeg prøver at hoppe i data opsamlings metoded i stedet, og en v10 styring er helt ude af mit billede den er ALT for dyr i forhold til hvad man får ud af det :)


Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Raspberry pi til datasamling og evt. stokercloud?

Indlæg af lamborg » 29 jan 2013 10:26

Hej . Så lige dette indlæg på stokerforum.
Kopiet over :
Hello,
I have been running a homegrown datalogger on a raspberry pi for a while. Yesterday I put it up on github in case anyone find it useful.
It consists of a communication daemon implementing a dbus interface for clients and handling data logging to an rrd database, a command line client with tab completion for reading and writing setting values, and a small webserver that uses rrdtool to draw a pretty graph from the logged data.
The serial protocol mapping is done according to pc com 6.24 at http://www.nordjysk-bioenergi.dk/downlo ... ation.html but can easily be adapted to other versions (or implement all versions and do version checking)
The sources can be found at https://github.com/motoz/PellMon, all in python for easy hacking (actually this is my first python project so it's mostly about learning python
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Juel
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 202
Tilmeldt: 16 mar 2011 21:49
Mit fyr: Scotte m. woody chip.
Areal: 160
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4250
Geografisk sted: Omkring 4250 Fuglebjerg

Raspberry pi til datasamling og evt. stokercloud?

Indlæg af Juel » 29 jan 2013 11:06

Tak Claus :)

Det der ser godt nok spændende ud! :) Så er der to nørdeveje at gå, det er super fedt :) er så træt af det almindelige stokerkontrol nemlig..

knaldhatte
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 281
Tilmeldt: 07 dec 2011 19:26
Mit fyr: Scotte mini 10kw
Areal: 170
Brændsel: German Pillets
Fremviser gerne i postnummer: 7000
Dagligt forbrug: !
Årligt forbrug: !
Geografisk sted: Fredericia

Raspberry pi til datasamling og evt. stokercloud?

Indlæg af knaldhatte » 30 jan 2013 12:00

JOH skrev:Hej Peter

Ja, men jeg vil gøre det kort, for skal jeg beskrive det hele vil det blive et langt skriv.

Generelt tror jeg man kan sige det sådan, det som ikke kan lade sig gøre i dag er måske løst i morgen.
Der sker utroligt meget inden for RPi verden.
Jeg har bl.a. været igennem 3 versioner af Raspbian, og det er blevet bedre hver gang, gået fra 256 Mb til 512 Mb (stor forbedring).
Har observeret at Java / StokerKortrol processen har en tildens til at forbruge hukommelse stille og roligt.
Om det er Java ‘en eller SK tør jeg ikke sige helt præcis, men en løsning som virket for mig var at tømme ”buffers” og ”cached” en gang i timen via et cron job.

Så hvis man har lyst til at lære Raspberry Pi og Linux at kende kan jeg varmt anbefale at kaste sig ud i at installerer StokerKontrol, men vil man have noget der virker her og nu skal man nok vælge en NBE ver.10 styring i stedet.

Mvh. Jesper

Kører du ubuntu på den så ?

Selvom du ikke vil skrive en roman om det. Men hvis det er en så simpel ting som tømme ´´Cached´´ en gang i timen, kan du så uddybe hvordan man gør ?

Vil nemlig snart bestille en raspberry pi. Stoker kontrol og windows er 2 der ikke er gode venner. På en fresh installeret win 7 crasher programmet ca. 1 gang om ugen i gennemsnit. Det for ringe man giver så mange penge for et program, der ikke kan køre i windows uden crashe. Men nok om det, jeg vil på linux udgaven, tror det kan køre mere stabilt.

JOH
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 09 okt 2012 22:21
Mit fyr: Woody 10kW + Blackstar 20
Areal: 102
Brændsel: piller
Geografisk sted: Lejre

Raspberry pi til datasamling og evt. stokercloud?

Indlæg af JOH » 30 jan 2013 19:00

Hej,

Jeg vil nu vælge ”Raspbian” til min Raspberry Pi hvis jeg var dig. Det vil jeg gøre på baggrund af at du får den bedste support til dette system på de mange forummer som findes for RPi, samt den store mængde af software biblioteker som er til rådighed.
Vedr. om Ubuntu kan bruges på RPi, fandt jeg dette svar på nette:

To your specific question, the Raspberry PI runs a BCM2835 (ARM1176JZF-S) Broadcom CPU. This is armv6k architecture, which is not compatible with recent builds of Ubuntu, which are optimized for performance at the expense of compatibility with older chip designs like this Broadcom's.
The obvious choice is to run the armel architecture of Debian -- you will feel almost at home as if you were on Ubuntu.

Kilde: http://askubuntu.com/questions/212346/c ... run-ubuntu
Og ud fra dette ser det ikke ud som det kan lade sig gøre, men det kommer jo nok en dag.

Jeg kører på følgende version af Raspbian: 2012-12-16-wheezy-raspbian
Cron tabellen kan rettes med editoren ”Nano” således:
sudo nano /etc/crontab –e
Og så skal følgende linje indsættes:
0 * * * * root sync; echo 3 > /proc/sys/vm/drop_caches
Du kan med fordel også tilføje en ugentlig genstart at RPi’en ved at tilføje følgende:
0 21 * * 6 root reboot
Det skulle give en genstart hver lørdag, kl. 21:00 og min RPi kan gøre det på ca. 2 – 3 minutter, så det er ikke noget man mærker til.
Afslut ”Nano” med:
Ctrl-x, y <return> (Exit Nano and Save)
Du skal så også sætte “VNCserver” til at auto starte ved boot, samt autostarte StokerKontrol i LXDE (den grafiske brugerflade).
Det var den korte udgave og der kan være andre ting som driller under installationen (så er du advaret).
Mvh. Jesper


Brugeravatar
motoz
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 124
Tilmeldt: 14 feb 2013 08:06
Mit fyr: BioComfort 30kW + termax 25cr
Geografisk sted: Ostrobothnia
Modtaget likes: 11 gange
Kontakt:

Raspberry pi til datasamling og evt. stokercloud?

Indlæg af motoz » 14 feb 2013 08:40

Hello, I have a scottelogger project up at github, runs fine on a rasberry pi at home. I wrote a bit about it in this thread viewtopic.php?f=180&t=17007&start=20#p192978
PellMon open source pellet logger at https://github.com/motoz/PellMon

Brugeravatar
motoz
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 124
Tilmeldt: 14 feb 2013 08:06
Mit fyr: BioComfort 30kW + termax 25cr
Geografisk sted: Ostrobothnia
Modtaget likes: 11 gange
Kontakt:

Raspberry pi til datasamling og evt. stokercloud?

Indlæg af motoz » 14 feb 2013 13:16

Oh, just noticed Claus already mentioned my project in this thread. Anyway, if you like to try it out just ask if you need any help. (And please write in danish if you like)
PellMon open source pellet logger at https://github.com/motoz/PellMon

Juel
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 202
Tilmeldt: 16 mar 2011 21:49
Mit fyr: Scotte m. woody chip.
Areal: 160
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4250
Geografisk sted: Omkring 4250 Fuglebjerg

Raspberry pi til datasamling og evt. stokercloud?

Indlæg af Juel » 14 feb 2013 20:24

Hi Motoz :)

Yes i have seen your page, and I hope I can find some time for it this weekend :)
Thanks i might need some help, but time will show :)

Kind regards
Morten


Besvar