Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

BioWin eller BioTech?

Spørgsmål vedr. BioWin
Besvar
pendec

Re: BioWin eller BioTech?

Indlæg af pendec » 11 okt 2007 22:15

JesperW skrev:Hvis du har spørgsmål omkring BioWin, skal jeg da gerne forsøge at svare på dem, jeg har dog ikke haft mit anlæg så længe, men det kører bare derudaf.
Tak, indtil videre vil jeg høre om lidt om service på og om det er muligt selv at servicere det.. og forbruget er det virkelig så meget bedre ie. mindre.

Og så har jeg en lille smule tvivl omkring at lægge de 50k og hvis det kan svare sig for et hus på 180kvm, jeg bruger normalt ca. 25kg om dagen om vinteren, kører pt med halv blus, og forbruget er allerede omkring 15-17kg.

Så hvis gevinsten OGSÅ skal være en besparelse, så ved jeg ikke om jeg kan finde det grundlag, udover en enkel normal vedligehold, og et pænt firkantet design, som nok også fylder en del mindre.

Udtræk på skorsten skulle måske også ændres, det skal jeg lige undersøge nærmere.

På reference listen jeg har fundet er der en i området på lolland, så hvis jeg lyster kan jeg i det mindste se det i brug måske, hvis personen ikke har noget imod det.. (har ikke ringet endnu)

Og så tænker jeg stadig lidt på om jeg bare skal vælge den oprindelige løsning som jeg har fået tilbudt. Hvis jeg beslutter mig for et køb, som var omkring 20k (dog ikke særlig rengøringsvenligt, ie. bare en regulær rør rens + tømning/fejlning indvendig, som f.eks baxi løsninger.)


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: BioWin eller BioTech?

Indlæg af Ulrik » 11 okt 2007 23:24

Og så har jeg en lille smule tvivl omkring at lægge de 50k og hvis det kan svare sig for et hus på 180kvm, jeg bruger normalt ca. 25kg om dagen om vinteren, kører pt med halv blus, og forbruget er allerede omkring 15-17kg.
Det synes jeg faktisk ikke lyder helt tosset. Jeg bruger vel ca. det samme som dig og jeg har kun 155 m2
En investering på hverken 25 eller 50 k vil ALDRIG kunne tjene sig hjem igen, med mindre udgifterne til rep. af Eco Climax'en er for stor.
MvH Ulrik©

JesperW
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 37
Tilmeldt: 25 jul 2007 21:25
Mit fyr: BioWin 100 Exklusiv+160 l VVB
Areal: 153+23 kvm.ui fyrrum
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 4-6 tons

Re: BioWin eller BioTech?

Indlæg af JesperW » 12 okt 2007 07:26

Nu har jeg ikke haft anlægget så længe, men jeg har brugt 370 kg. siden den 6 oktober, og den varmer også en 150 liters vandvarmer op. Man skal nok ikke købe dette, hvis man regner med at det skal tjene sig hjem, hvis man har noget i forvejen der virker. Jeg købte dette, da vi skulle have skiftet dét der var da vi flyttede ind (og som vel kun havde en virkningsgrad på 45%), så selvfølgelig tjener det da lidt hjem her. Men det er ligeså meget købt ud fra den gode komfort, det skal kun tømmes for aske ved hvert 4. tons forbrug, og dette gøres ved at køre et magasin, i lille kuffertstørrelse, ud, og tømme det. Derudover skal det renses én gang årligt.

Brugeravatar
Fyrteknik
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 612
Tilmeldt: 31 dec 2006 10:55
Mit fyr: RTB

Re: BioWin eller BioTech?

Indlæg af Fyrteknik » 12 okt 2007 08:07

Hej


Hvor mange m2 opvarmer du ?

370 kg på 6 dage = 61,66. pr. dag
Jan Pihl
Indehaver af Fyrteknik
Certificeret RTB - Woody - Ekoheat - Denviro - Vølund - Gejs - Baxi forhandler.
Salg - service og reparation af alle stoker og pillefyr overalt i Danmark.

JesperW
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 37
Tilmeldt: 25 jul 2007 21:25
Mit fyr: BioWin 100 Exklusiv+160 l VVB
Areal: 153+23 kvm.ui fyrrum
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 4-6 tons

Re: BioWin eller BioTech?

Indlæg af JesperW » 12 okt 2007 08:10

Ups, der skulle have stået 6. september :oops: , iøvrigt drejer det sig om 153 kvm. + 23 kvm. fyrrum/værksted.


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: BioWin eller BioTech?

Indlæg af MichaelK » 20 okt 2007 04:01

Hej

Er ny bruger af et biowin exklusiv 100. Herligt fyr, passer sig selv. Det eneste jeg skal gøre er at fylde piller på og tømme
askebeholderen ca. 1 gang om året. Det eneste jeg kan finde på af negative ting er prisen.

Fyr med MES (Digital centralvarme styring), varmvandsbeholder 125l m. elpatron til om sommeren : 67.500,- inkl. moms
Dertil montering. Nomalt ca 3-4000 kr. I mit tilfælde 18.500 kr. da jeg skulle have nye cirkulationspumper og ny rørføring.
Og så lige et besøg af elektrikkeren for montering af MES, udendørs temperaturføler, og ny ledningsføring og gruppe på
eltavlen pris 6.500 kr. I alt ca. 92.500 kr. inkl. moms.

Besparelsen er dog ikke til at tage fejl af. Den gamle varmeregning lød på ca. 26.500 kr. + service af mit gamle oliefyr
fra sidst i 70'erne. Huset er bygget af min tipoldefar i 1891 og er på 250 kvm. i 3 plan, hvor ca. 2/3 er opvarmet

Huset er siden blevet hulmursisoleret, og det skulle give en besparelse på ca 25 % ifølge isoleringsfirmaet. Desuden
skulle der kunne spares eet ton piller om året med installationen af MES modulet.

Derfor lyder det nye regnestykke på 5 tons piller i 6mm. på 10.000 kr. + ca 1500 - 2000 i el. I alt ca 12.000 kr.
Besparelsen er derfor ca. 14.500 kr. eller ca. 55% Dermed bliver tilbagebetalings tiden (I 2007 kroner) ca 6 ½ år.

Alternativet var et jordvarme anlæg til 130.000 kr. med en årlig driftomkostning på ca 15.000 kr. og en tilbagebetalingstid
på ca. 11 år.

Har man i forvejen et pillefyr er dette nok en dyr løsning, men i mit tilfælde var omkostningerne vedr. skiftet fra olie til
træpiller en acceptabel løsning, der sagtens kan betale sig i det lange løb.


MVH.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

pendec

Re: BioWin eller BioTech?

Indlæg af pendec » 22 okt 2007 21:47

:cry: har nu fået tilbud på løsningen, da jeg ville så hvor jeg ville ende, og der var vistnok noget som jeg havde misforstået omkring den her løsning..
Som nr. 1 , havde jeg helt overset moms , så det var lige 54000 + 13500, så var der lige installationen.. det så ud til at vvs'r ikke bare skulle have 400+moms pr time, altså sådan cirka 1 dags arbejde (troede jeg) ialt 4000 + matrialer + kørsel.. der skulle betales ca. 8000 pr. dag + moms , ialt 2 dage (16000) og så en cirka 15000 i matrialer..så ialt ca. 100.000 skulle være den endelige pris, det var lige 40.000 mere, og det var sgu svært nok at finde en en gevinst og fornuft i at udskifte det 3 år gamle pillefyr, som jo alligevel kun er mere et spørgsmål om at kunne styre, end at det ikke virker.

Skulle løsningen skrabes ville det være 67500+ ca 6-8 timers (nedtagning + opstilling) så stadig 15k mere end jeg har budgetteret.
og så blev jeg lovet problemer som jeg har dem idag, da den så bare ville køre med 60+ grader ud altid, og sluk/tænd konstant, som jeg kender det fra min eco.

Så jeg er hoppet helt fra, da det simpelthen er alt for meget at investere, og luksus i den størrelse er nok noget jeg må spare sammen til over nogle flere somre..

Jeg fik dog talt med diverse ejere af dette, og de var fuldt ud tilfredse, og forbruget var mellem 6-8 paller á 960kg på et år. så det var da ellers ok, dog var størrelse, isolering og brugen meget som jeg selv har det, og jeg har brugt 8tons sidste år.

Surt!
Jeg må så stile efter den lille løsning alligevel hvis jeg ikke kan leve med Eco'ens problemer / vedligehold. som er den bio18 som jeg har fået tilbudt. "problemerne" er jo mere mig som ikke får indstillet den korrekt.

davidsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 07 dec 2007 20:27
Mit fyr: Biotech toplight
Areal: 270m2
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 3,5 ton
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: BioWin eller BioTech?

Indlæg af davidsen » 07 dec 2007 20:44

ang biotech har jeg et anlæg der har kørt i næsten 2 år på 8 mm piller og bruger 3 tons til 270 kvardratmeter og det er fuldautomatisk med pille påfyldning og rensning (tømmer aske 3 gange om året) og det er leveret af bioteknik der yder et års tilbagekøbsgaranti hvis ikke anlægget kører perfekt
Davidsen
Last edited by 1 on davidsen; edited 7 times in total
Indehaver af Bioteknik

JesperW
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 37
Tilmeldt: 25 jul 2007 21:25
Mit fyr: BioWin 100 Exklusiv+160 l VVB
Areal: 153+23 kvm.ui fyrrum
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 4-6 tons

Re: BioWin eller BioTech?

Indlæg af JesperW » 07 dec 2007 20:46

Så er det godt nok velisolerede 270 kvm.

davidsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 07 dec 2007 20:27
Mit fyr: Biotech toplight
Areal: 270m2
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 3,5 ton
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: BioWin eller BioTech?

Indlæg af davidsen » 07 dec 2007 20:49

ja men det er ikke bedre end alle andre jeg får bare kun den temperatur ind i huset som fyrets klimastyring siger og der er lige nu 34 grader og jeg har alligevel 23 grader i min stue
Indehaver af Bioteknik


Besvar