liv i hønsehuset

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
levi

liv i hønsehuset

Indlæg af levi »

Bagger skrev:Hvor spændende.

Tror sku også jeg vil have høns til foråret. Det ville også lige være noget for ungerne.
Det er ren Morten Korch, - pisse hyggeligt! :great:

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Har takket: 98 gange
Blevet takket: 46 gange

liv i hønsehuset

Indlæg af thoken »

levi skrev:
Det er ren Morten Korch, - pisse hyggeligt! :great:

Hej!
Ja, bare du husker ikke at koge baby hønsene! icon_cheesygrin.gif
mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html
levi

liv i hønsehuset

Indlæg af levi »

Sikke denne tråd har udviklet sig, - og sikke mange guldkorn der er kommet på bordet!

Fedt der er så mange der har høns :great:
levi

liv i hønsehuset

Indlæg af levi »

lille_smed skrev:hmm en pakke løsning .. hvorfor ikke bare bygge et selv

Wyandotter er ikke lige så rolige som Orpington. er mere flyvsk .. og dit hegn skal være noget højere .. flyver nemt over 1,20 hegn

hvis det er findes Orpington også som dværg
Det er noteret - hønsene skal være flotte, - men det er vigtigere de er rolige! :great:
Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

liv i hønsehuset

Indlæg af Skiveren »

kalasnikov skrev:
Høns fryser ikke om fødderne, de bruger allerhøjest lidt mere energi på at holde sig varme. Husk på at hønen er et meget lavtstående dyr, som ikke må sammenlignes med et pattedyr på nogen måder.
Mange (inkl. mig selv) oplever faktisk en stigning i æglægningen, hvis der kommer hvid sne på jorden. Dette skyldes at lysintensiteten er forøget fordi sneen virker som et spejl.
Træk derimod, kan være en direkte dræber for hønsene, da de kan blive så forkølet, at de dør!
Dette er dog kun et problem, hvis deres natlogi ikke er ordentligt tæt.

Summa summarum, ønsker man æg om vinteren, er det lys, og rigtigt foder der giver resultater.
Jeg giver mig ikke.... icon_cheesygrin.gif Jeg har kun min egen erfaring at høste fra... Og lidt fra mit job....
I det daglig arbejder jeg i et entreprenørfirma hvor vi udvikler og bygger nye kyllingehuse, hønseri til æglægning mm, vi samarbejder med Danhatch, Danpo, Rose poultry, Skov ventilation , Landmeco, Big dutchman osv. alle sammen ekspert i deres område omkring fjerkræ og dens optimale opvækst.... Og der er en grund til at gulvet skal være varmet op til 34 grader i et kyllingehus i de første 7-8 dage, og gulvene skal være tørre i et hønseri... Det jeg mener er at høns må ikke gå koldt og klamt, for så ligger de ingen æg... :wink:
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø

Brugeravatar
nasty
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 709
Tilmeldt: 15 aug 2011 16:05
Mit fyr: Woody mini 10kw BS 1610
Areal: 133
Brændsel: 8 mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9640
Dagligt forbrug: 18 kg
Årligt forbrug: 4,5 ton eller1800 m3
Geografisk sted: farsø egnen I Det Jyske land vester hornum
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 13 gange

liv i hønsehuset

Indlæg af nasty »

jeg tror sku at ungernens legehus bliver lavet om til hønsehus det står der jo bare så barer lige en gang net op så er den jo brugbar
Navnet er Allan
Nybagt woody mini 10 kw ejer med V7 styring og det er han glad for http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=allan1978
før den en Orange Fanta på fultid (problemer)
Før den naturgas
levi

liv i hønsehuset

Indlæg af levi »

nasty skrev:jeg tror sku at ungernens legehus bliver lavet om til hønsehus det står der jo bare så barer lige en gang net op så er den jo brugbar
Sådan - jo flere hønse ejere vi bliver jo bedre icon_cheesygrin.gif :great:
Brugeravatar
kalasnikov
Stoker III
Stoker III
14
Indlæg: 69
Tilmeldt: 17 feb 2010 01:14
Mit fyr: ScottePlus 6.85 på Opop 20 +fastbrændsel
Areal: 176
Brændsel: Træpiller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 9520
Dagligt forbrug: For meget!
Årligt forbrug: Alt for meget!
Geografisk sted: Et sted i Himmerland

liv i hønsehuset

Indlæg af kalasnikov »

Skiveren skrev: Jeg giver mig ikke.... icon_cheesygrin.gif Jeg har kun min egen erfaring at høste fra... Og lidt fra mit job....
I det daglig arbejder jeg i et entreprenørfirma hvor vi udvikler og bygger nye kyllingehuse, hønseri til æglægning mm, vi samarbejder med Danhatch, Danpo, Rose poultry, Skov ventilation , Landmeco, Big dutchman osv. alle sammen ekspert i deres område omkring fjerkræ og dens optimale opvækst.... Og der er en grund til at gulvet skal være varmet op til 34 grader i et kyllingehus i de første 7-8 dage, og gulvene skal være tørre i et hønseri... Det jeg mener er at høns må ikke gå koldt og klamt, for så ligger de ingen æg... :wink:
Her blander du 2 ting sammen. Kyllinge- og hønsehold, og tilmed i industrielproduktion. Det du beskriver er forhold der er optimeret til én ting, nemlig cool cash!

Grunden til at gulvene er opvarmet i et industrielt kyllingehus er, at kyllingerne her ikke har nogen mor til at give dem varme. I kyllingehuse, med flere tusinde kyllinger, er der ophængt varmelamper flere steder, men da kyllingerne ikke alle er lige livskraftige, vil flere ikke have energien til at kæmpe sig til en plads i varmen. Enkelte af disse "svage" kyllinger overlever, grundet at der er gulvvarme, hvor de end dejser om af udmattelse! Dette er for kyllingeproducenten, kroner og øre!

I vores hobby hønsehold, har kyllingerne som regel en hønemor, der drager fuld omsorg for sine kyllinger, og giver dem den varme, de behøver. Har man selv udruget sine kyllinger i en rugemaskine, skal kyllingerne i starten have varme fra en varmekilde, som helst skal give varmen over kyllingerne, da det er lig den varme de får fra deres mor, når de putter sig under hende. Jeg har endnu ikke set kyllinger varme sig oven på deres mor.

Grunden til at gulvene skal være tørre i hønseri, er for at minimere risikoen for sygdomssmitte fra dyr til dyr, og at udviklingen af bakterier og virus minimeres i tørre miljøer. Alligevel må producenterne regelmæssigt proppe antibiotika i hønsenes mad, da den store tæthed af dyr gør, at sygdomsfremkomster ofte forekommer.

Normalt varmeregulere hønseproducenter både med kulde og varme i deres hønsehold, for at nedbringe dyrenes energiforbrug, da de derved sparer foder, og får en slagtefed høne eller æglægger, hurtigere og billigere.

I vores hobbyhold skal dyrene også altid have adgang til tørre arealer, men deres natlogi, og et sted de kan støvbade er som regel rigeligt. Vi kan heldigvis tænke dyrevelfærd, og ikke profit! Og dyrevelfærd for høns er, at hver dag gå ude og lede efter føde i hegn og krat, hvor der iøvrigt er masser af godter for en høne.

Kyllinger skal have varme (og helst en mor til at varme dem)
Høns skal altid have adgang til et tørt areal, men ikke til varmekilder!
Høns kan sagtens gå ude hele året. Det gør de i naturen!
Høns lægger æg afhængig af lysmængden.
Høns fryser ikke om fødderne.
[url=http://scotte.merearbejdsmiljø.dk/scotte.html]/Kalasnikov[/url]
levi

liv i hønsehuset

Indlæg af levi »

kalasnikov skrev:
Her blander du 2 ting sammen. Kyllinge- og hønsehold, og tilmed i industrielproduktion. Det du beskriver er forhold der er optimeret til én ting, nemlig cool cash!

Grunden til at gulvene er opvarmet i et industrielt kyllingehus er, at kyllingerne her ikke har nogen mor til at give dem varme. I kyllingehuse, med flere tusinde kyllinger, er der ophængt varmelamper flere steder, men da kyllingerne ikke alle er lige livskraftige, vil flere ikke have energien til at kæmpe sig til en plads i varmen. Enkelte af disse "svage" kyllinger overlever, grundet at der er gulvvarme, hvor de end dejser om af udmattelse! Dette er for kyllingeproducenten, kroner og øre!

I vores hobby hønsehold, har kyllingerne som regel en hønemor, der drager fuld omsorg for sine kyllinger, og giver dem den varme, de behøver. Har man selv udruget sine kyllinger i en rugemaskine, skal kyllingerne i starten have varme fra en varmekilde, som helst skal give varmen over kyllingerne, da det er lig den varme de får fra deres mor, når de putter sig under hende. Jeg har endnu ikke set kyllinger varme sig oven på deres mor.

Grunden til at gulvene skal være tørre i hønseri, er for at minimere risikoen for sygdomssmitte fra dyr til dyr, og at udviklingen af bakterier og virus minimeres i tørre miljøer. Alligevel må producenterne regelmæssigt proppe antibiotika i hønsenes mad, da den store tæthed af dyr gør, at sygdomsfremkomster ofte forekommer.

Normalt varmeregulere hønseproducenter både med kulde og varme i deres hønsehold, for at nedbringe dyrenes energiforbrug, da de derved sparer foder, og får en slagtefed høne eller æglægger, hurtigere og billigere.

I vores hobbyhold skal dyrene også altid have adgang til tørre arealer, men deres natlogi, og et sted de kan støvbade er som regel rigeligt. Vi kan heldigvis tænke dyrevelfærd, og ikke profit! Og dyrevelfærd for høns er, at hver dag gå ude og lede efter føde i hegn og krat, hvor der iøvrigt er masser af godter for en høne.

Kyllinger skal have varme (og helst en mor til at varme dem)
Høns skal altid have adgang til et tørt areal, men ikke til varmekilder!
Høns kan sagtens gå ude hele året. Det gør de i naturen!
Høns lægger æg afhængig af lysmængden.
Høns fryser ikke om fødderne.
Godt og informativt indlæg :great:

Hvor gammel er en høne når den skal slagtes og spises ?
Brugeravatar
kalasnikov
Stoker III
Stoker III
14
Indlæg: 69
Tilmeldt: 17 feb 2010 01:14
Mit fyr: ScottePlus 6.85 på Opop 20 +fastbrændsel
Areal: 176
Brændsel: Træpiller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 9520
Dagligt forbrug: For meget!
Årligt forbrug: Alt for meget!
Geografisk sted: Et sted i Himmerland

liv i hønsehuset

Indlæg af kalasnikov »

levi skrev: Godt og informativt indlæg :great:

Hvor gammel er en høne når den skal slagtes og spises ?
Det kommer helt an på racen.
Mener at nogle af de "værste" fremavlede racer, har slagtevægt allerede efter 8 uger. Disse racer bliver så fede, at hvis de ikke slagtes i rette tid, kan deres ben ikke længere bære kroppens vægt new3 . Det er de kyllinger vi kan købe på dybfrost i supermarkederne.

Mere normale racer, som er dem der oftest holdes i hobbyen, har slagtevægt efter 6 - 8 måneder.
[url=http://scotte.merearbejdsmiljø.dk/scotte.html]/Kalasnikov[/url]

Besvar