Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Begrænsning af el tændinger ved VVB prioritering

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Benny
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 jun 2008 20:57
Mit fyr: Scotte Black Star 10 kW
Areal: 186
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6800
Dagligt forbrug: 10 kg
Årligt forbrug: 4,2
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 9 gange

Begrænsning af el tændinger ved VVB prioritering

Indlæg af Benny » 09 feb 2013 19:39

Hej igen

Det vil jeg prøve.. Har dog ikke haft problemer med ikke at have varme i huset..

Takker


Slettet 12854

Begrænsning af el tændinger ved VVB prioritering

Indlæg af Slettet 12854 » 09 feb 2013 19:44

Hvordan går det med antal tændninger ?

Jarnved
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 198
Tilmeldt: 15 apr 2012 17:33
Mit fyr: Scotte Blackstar 10KW
Areal: 165 m2
Brændsel: Træpiller,solceller 6kW
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 16
Årligt forbrug: 5,2 ton
Geografisk sted: Karrebæksminde/Klinteby
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Begrænsning af el tændinger ved VVB prioritering

Indlæg af Jarnved » 10 feb 2013 10:01

Benny skrev:Hej med jer.

Lidt for-historie:

Vi købte et Scotte Blackstar 10 kW fyr tilbage i starten af maj 2012 med tilhørende shunt, trækstabilisator og 3 vejs VVB prioritering. Styringen er ver. 6.74. Fyret kører skide godt. dog har jeg har nu skiftet varmelegeme nr 2 siden købet. Styringen siger 1194 tændinger :shock: .

Mine temp indstillinger:
Fyr: 58 grader,- difference over: 10 grader
VVB : 57 grader
Har fulgt fyret når den laver varmt vand ved 60 % effekt. Når VVB når setpunktet skifter 3 vejsventilen, fyret "går" i 10 % og huset skal aftage temperaturen. Dette når huset aldrig inden fyret slukker, for derefter 10-30 min senere at starte op igen.
Nu til mit ?
Hvordan løser jeg dette på den smarteste og mest økonomiske måde? Hæve kedeltemp ?,- min filosofi er blot at jo højere kedeltemp jo højere afkøling af kedel og anlæg, - og nej jeg døjer ikke med kondens så vidt jeg kan se.
Findes der evt et menupunkt hvor man kan forlænge drifttiden i 10 % inden fyret slukker.

Håber i kan hjælpe med en fornuftig løsning :great:
Hej Benny
Har næsten samme opsætning som dig og samme m2, min er dog:
Kedeltemp 60gr
Over 15gr.
VVB 55
VVB under 50

Har monteret min VVP ventil med unioner på alle 3 sider og overvejer stærkt til næste kolde sæson at lave et T-stykke til at skifte med og køre uden VVP.
VVP er faktisk kun rentabel når man samtidig kører med tidsstyring efter min mening.
Du skal ikke hænge med hovedet hvis du står i lort til halsen!

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Begrænsning af el tændinger ved VVB prioritering

Indlæg af HR LUCCA » 10 feb 2013 14:08

Jeg havde heller ikke problemer med at jeg ikke havde varme i huset , men jeg havde en masse stop og start lige som du har , de er helt væk efter jeg har ændret på indstilligen af pumpen , da den stod på auto havde jeg mellem 70 og 80 på en uge nu har jeg ingen , så et eller andet har det og sige , det er ikke sikkert at andre har problemer med det , men jeg havde :|

Benny
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 jun 2008 20:57
Mit fyr: Scotte Black Star 10 kW
Areal: 186
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6800
Dagligt forbrug: 10 kg
Årligt forbrug: 4,2
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 9 gange

Begrænsning af el tændinger ved VVB prioritering

Indlæg af Benny » 10 feb 2013 19:40

Hej med jer og tak for hjælpen indtil nu.
I de sidste dage er tændingerne faldet drastisk efter jeg ændrede difference over kedeltemp til 15 grader. Der må stadig være en tid eller noget logik gemt i styringen den må være over kedel temp + difference. De sidste par gange jeg har fulgt fyret ved afslutning af VV når den ca 2-4 grader over kedeltemp + diff, men kedlen når ikke at slukke før huset har aftaget så meget varme at den når under igen (ca 10 min) Når jeg har kørt lidt med dette vil jeg prøve at ændre fra autoadapt til "2 streger" på pumpen. Kan dog ikke helt forstå hvad det skulle gøre?

Go aften derude


pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Modtaget likes: 5 gange

Begrænsning af el tændinger ved VVB prioritering

Indlæg af pso » 10 feb 2013 20:17

Enig med Taagman tabet kan du se bort fra.
Min Woody står også til 15% over og går ikke i stå.
Kedel = 55 grader
VVB = 58 grader
diff over 15 grader.
VVB under 7 grader
Hvad står din VVB under til?
Har du stillet den for med lille margin vil den kører ofte og i kort tid, så når radiatorer ikke at køle af og kan ikke aftage effekten.
Stiller du større margin for VVB og evt større VVB temperatur såfremt vand bliver for lavt.
Derved kører den længere tid på VB og radiator køler af og åbner termostat så de kan aftage varmen fra den højere kedel temperatur.
Jeg har f.eks en 150 L VVB og min kører VVB i 15-45 minutter af gangen og så har radiator termostater åbnet og kan aftage varmen.
Det var naturligvis før jeg koblede akkutank på (solfangere mm)

knaldhatte
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 281
Tilmeldt: 07 dec 2011 19:26
Mit fyr: Scotte mini 10kw
Areal: 170
Brændsel: German Pillets
Fremviser gerne i postnummer: 7000
Dagligt forbrug: !
Årligt forbrug: !
Geografisk sted: Fredericia

Begrænsning af el tændinger ved VVB prioritering

Indlæg af knaldhatte » 12 feb 2013 12:22

Jeg har haft præcis samme problem med 3 vejs ventil at den ikke kan finde ud af overgangen....

Jeg prøvede alle indstillinger fik det til køre nogenlunde, uden stop osv. Dog fik jeg store udsving i ydelsen. Efter endt VVB prio smed huset så meget koldt vand i kedlen, den kom ned på 45-50 grader. Jeg har også 160L VVB så det tager lidt tid før det er varmt, huset står jo uden varme imens.

Jeg løste problemet ved monter en bypass med kugleventil før 3 vejs ventilen over til fremløb til hus. Derved virker min 3 vejs ventil nu som 2 vejs... Jeg har pæne grafer ved overgangen nu, jo fordi det bare er en 2 vejs ventil den fungere som nu.. Fordelen ved det er jeg har kugle ventil på min bypass. Så når vi kommer til óvergangs perioden´ hvor fyret skal køre 2 timer om morgen og et par om aften, Så lukker jeg by pass foran 3vejs ventil, Når så fyret starter for lave varmt vand og er færdig og huset ikke kalder på varme. Så fyrer cirkulations pumpen resten af varmen fra fyret ud i huset / gulvvarmen. Derved ingen spildt varme efter endt varm vands prio. Jeg skal så inden nogle måneder monter termostat til cirkulations pumpen så den slukker ved 50 grader (nok 40 grader når det bliver sommer så alt varmen komme i gulvet :) .

Det smarte ved 3 vejs ventilen er jo også når først det sommer, så skal fyret ikke smide varme i din gulvvarme eller radiator hvis en skulle være tændt. alt går direkte til VVB. Men styringen kunne godt laves så den kunne køre lidt bedre med 3vejs.

Christian_IA
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 09 jan 2013 08:06
Mit fyr: Scotte 16 kW på BS20 semi
Areal: 196
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8930
Geografisk sted: Randers NØ

Begrænsning af el tændinger ved VVB prioritering

Indlæg af Christian_IA » 12 feb 2013 13:49

knaldhatte skrev:Jeg har haft præcis samme problem med 3 vejs ventil at den ikke kan finde ud af overgangen....
snip en masse guldkorn....
Det lyder som om at du har et super setup der.
Jeg oplever det samme når den slår over på VVB, kedeltemperaturen stiger næsten op til max temp mens den varmer VVB op, og når den slår tilbage så kommer alt det kolde vand fra huset ind i kedlen og så ryger kedeltemperaturen ned....
En variabel 3-vejs VVB ventil eller tempfølerstyret shunt til VVB ville nok være noget bedre....
--
Christian.....
Nu med Scotte 16 kW på BS20 semi:-)

Christian_IA
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 09 jan 2013 08:06
Mit fyr: Scotte 16 kW på BS20 semi
Areal: 196
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8930
Geografisk sted: Randers NØ

Begrænsning af el tændinger ved VVB prioritering

Indlæg af Christian_IA » 12 feb 2013 13:51

pso skrev:Enig med Taagman tabet kan du se bort fra.
Min Woody står også til 15% over og går ikke i stå.
Kedel = 55 grader
VVB = 58 grader
diff over 15 grader.
VVB under 7 grader
Med de tal, hvorfor så egentlig ikke bare cirkulere ALT vandet gennem VVB så du aldrig kommer under og så en sommershunt ?
Eller er jeg helt galt på den ?
--
Christian.....
Nu med Scotte 16 kW på BS20 semi:-)

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Begrænsning af el tændinger ved VVB prioritering

Indlæg af HR LUCCA » 12 feb 2013 19:33

Der er en genial løsning til jeres VVB her http://www.mhes.dk/Fyr_med_VVBx.pdf jeg har selv tænkt og lave den til sommer :D lånt fra HMES


Besvar