Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Udgravning af kælder rum, pris og anbefaling af nogen

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Modtaget likes: 5 gange

Udgravning af kælder rum, pris og anbefaling af nogen

Indlæg af pso » 10 feb 2013 09:45

Hej

Svigersønnen har lige købt et hus med fuld kælder+ 2 etager (tio familie). Vi vil gerne lave værelse i et kælderrum til barnebarnet på 18 år.
Da der kun er 1.8m under bjælken og 1,95m under resten af loftet skal gulvet sænkes og vi vil også gerne lave gulvvarme. Der skal fliser på.
Vi vil gerne 60 cm ned og så ligge 40 cm på igen. Rummet er 4*5 meter.
Det gamle gulv er et tynd klaplag på 10 cm murbrokker og grus, derunder rent ler. Vi har prøvegravet og konstateret at fundament kun går 15 cm ned under nuværende gulv. så der skal først understøbes i sektioner af ? meter. Når man har understøbt et stykke skal man så ikke fylde beton i hullet indenfor op til grave niveau som modhold til det nye stykke sokkel.
Alt skal ud og ind igennem kældervinduet via et bånd.
Vi kan godt selv lave det nye gulv etc, men har simpelhen ikke fysik til gravearbejdet, f.eks får sønnen medicin som gør at han har store muskelsmerter ved hård fysisk anstrengelse . Svigersønnen og jeg er for gamle har ikek fysisk arbejde til daglig.

Nogen ide om hvad det vil tage af timer for professionelle og hvad det vil koste.
Vi kan evt ligge jorden i bunke uden for og så selv fjerne den til sommer, her kan jeg komme til med bobcat.


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Udgravning af kælder rum, pris og anbefaling af nogen

Indlæg af MichaelK » 10 feb 2013 10:17

Uha uha, det lyder som en styg (og dyr) omgang :cry:

Det er jo ikke bare ydervæggene, der skal understøbes. Det skal ALLE væggene :shock:
Hvor mange meter vil det dreje sig om? Det er det tal prisen bliver beregnet efter.
Mit bud vil være 3000,- pr. meter. Hvilket kan være lavt sat? En hurtig søgning på
Google, afsløre priser der ligger derfra og op :shock:

Jeg kan kun anbefale dig, at indhente tilbud fra nogle håndværkere. Det vil typisk
være entreprenører, eller murefirmaer, der påtager sig den slags opgaver.

Vær også opmærksom på evt. kloakering i kælderen. Den skal højst sandsynligt
sænkes, hvilket også er med til at fordyre projektet.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Slettet 12854

Udgravning af kælder rum, pris og anbefaling af nogen

Indlæg af Slettet 12854 » 10 feb 2013 10:42

Er det lovligt eller kan det godkendes at denne kælder benyttes til beboelse...?

Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 15 gange

Udgravning af kælder rum, pris og anbefaling af nogen

Indlæg af Bjarne B. » 10 feb 2013 11:54

Hvis han er 18.år, vil det være billigere at leje et værelse ude i byen til ham. Det andet er enten meget dyrt eller et helv... arbejde.

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Udgravning af kælder rum, pris og anbefaling af nogen

Indlæg af Havmand » 10 feb 2013 12:06

Her har jeg viden :great:

Min kælder på 70 kvm. Var der kun 195 cm til loftet før, og ikke isoleret i gulv...

Nu har jeg knapt 3 meter, Gulvvarme i 20 cm beton og 150 mm isolering i gulv...
Fundamentet er understøbt indefra en meter af gangen - de indvendige mure er muret op, også lidt af gangen...

De nye fundament blev 1,5 meter højere...

Jeg har brugt et år i kælderen - fuldtid, men så er der også lagt fliser, pudset vægge ect.
Materialer omkring 45.000 herunder også falden værdi af transportbånd - købte et 6 meter til projektet)

Inden jeg gik i gang, vendte jeg sagen med en entreprenør, der skulle have omkring 500.000 for at støbe fundamentet.
Så skulle jeg selv banke gulv op, fjerne materiale, og lave alt efter de havde støbt.

Jeg kan tilføje at traileren har kørt 100 m3 grus væk :lol:
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog


Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Udgravning af kælder rum, pris og anbefaling af nogen

Indlæg af Landlyst » 10 feb 2013 13:42

Mit også ret kvalificerede gæt er også at Michael ligger for lavt... Især så langt øst på....
Mit gæt der ovre ved jer siger ikke under 150.000kr.... Men der er rigtigt mange ting som man skal tage højde for ved den slags operationer.... Den første er om det er muligt for evt. kloakrør/dræn.... Næste er grundvand? Er det mulig for de ting så er det til at gøre, men er der grundvand, så ka det blive nødvendigt med sugespidser for at kunne arbejde og så skal der samtidigt etableres et godt dræn så der ikke ender med fugt i kælderen...

Men metoden er ret simpel.... grav en meter fri og spring 2-3meter over.... Den nye sokkel skal så langt ned at et evt dræn IKKE kommer under underkant sokkel!

Men når nu ik i selv har fysikken til det og skal finde en håndværker, så skal i for guds skyld se jer godt for, find en som HAR DOKUMENTERET erfaring med sådan en opgave, han ka nok være lidt (måske meget) dyre i et tilbud men en klamphugger som laver noget lort og går konkurs ka efterlade jer med et hus med sætninger og ligende og så ender det med at blive meget dyre end det der oprindeligt var dyrere....

levi

Udgravning af kælder rum, pris og anbefaling af nogen

Indlæg af levi » 10 feb 2013 13:58

pso skrev:Hej

Svigersønnen har lige købt et hus med fuld kælder+ 2 etager (tio familie). Vi vil gerne lave værelse i et kælderrum til barnebarnet på 18 år.
Da der kun er 1.8m under bjælken og 1,95m under resten af loftet skal gulvet sænkes og vi vil også gerne lave gulvvarme. Der skal fliser på.
Vi vil gerne 60 cm ned og så ligge 40 cm på igen. Rummet er 4*5 meter.
Det gamle gulv er et tynd klaplag på 10 cm murbrokker og grus, derunder rent ler. Vi har prøvegravet og konstateret at fundament kun går 15 cm ned under nuværende gulv. så der skal først understøbes i sektioner af ? meter. Når man har understøbt et stykke skal man så ikke fylde beton i hullet indenfor op til grave niveau som modhold til det nye stykke sokkel.
Alt skal ud og ind igennem kældervinduet via et bånd.
Vi kan godt selv lave det nye gulv etc, men har simpelhen ikke fysik til gravearbejdet, f.eks får sønnen medicin som gør at han har store muskelsmerter ved hård fysisk anstrengelse . Svigersønnen og jeg er for gamle har ikek fysisk arbejde til daglig.

Nogen ide om hvad det vil tage af timer for professionelle og hvad det vil koste.
Vi kan evt ligge jorden i bunke uden for og så selv fjerne den til sommer, her kan jeg komme til med bobcat.
Selvom isolering er en god ting, - så ville jeg nok i dette tilfælde spare lidt på den konto - så bliver projektet pludselig langt mere overskueligt - og langt billigere...

Hvis du nu nøjes med 100-150 mm flamingo i gulvet, - så skal du slet ikke så langt ned - og slipper derfor at gøre noget ved soklen...

Jeg ved godt det ikke er helt optimalt, - og heller ikke efter forskrifterne, - men nogengange er det simpelthen ikke økonomisk muligt at opfylde alle regler....

Hvis det skal laves helt korrekt vil jeg skyde på du skal have et budget på 10-15 kg pr. m2.... :oops:

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Udgravning af kælder rum, pris og anbefaling af nogen

Indlæg af Landlyst » 10 feb 2013 14:10

levi skrev:
Selvom isolering er en god ting, - så ville jeg nok i dette tilfælde spare lidt på den konto - så bliver projektet pludselig langt mere overskueligt - og langt billigere...

Hvis du nu nøjes med 100-150 mm flamingo i gulvet, - så skal du slet ikke så langt ned - og slipper derfor at gøre noget ved soklen...

Jeg ved godt det ikke er helt optimalt, - og heller ikke efter forskrifterne, - men nogengange er det simpelthen ikke økonomisk muligt at opfylde alle regler....

Hvis det skal laves helt korrekt vil jeg skyde på du skal have et budget på 10-15 kg pr. m2.... :oops:

LEVI new5 De slipper IKKE for at gøre noget ved soklen!! Du graver satme ikke fri til underkant sokke hele vejen rundt!!! (undskyld mit franske...) Den eksisterende sokkel er 15cm under gulv nu, så skal du jo under soklen bare for at ligge 100mm i.... :shock:

levi

Udgravning af kælder rum, pris og anbefaling af nogen

Indlæg af levi » 10 feb 2013 14:11

Landlyst skrev:

LEVI new5 De slipper IKKE for at gøre noget ved soklen!! Du graver satme ikke fri til underkant sokke hele vejen rundt!!! (undskyld mit franske...) Den eksisterende sokkel er 15cm under gulv nu, så skal du jo under soklen bare for at ligge 100mm i.... :shock:
Sorry - den detalje havde jeg overset - :oops:

Godt du er vågen landlyst :great:

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Udgravning af kælder rum, pris og anbefaling af nogen

Indlæg af Landlyst » 10 feb 2013 14:21

levi skrev:
Sorry - den detalje havde jeg overset - :oops:

Godt du er vågen landlyst :great:
Hehe Ja har bare set mange underlige løsninger som er gået i lårt.... :shock: Der for er der nogle ting som springer i mine øjne... icon_cheesygrin.gif Der findes kun EN løsning og det er den RIGTIGE.... :great:


Besvar