Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Biomax 16 eller scotte 16

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
bioservice
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28 mar 2011 21:47
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Årligt forbrug: 7-8000
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

Biomax 16 eller scotte 16

Indlæg af bioservice » 07 feb 2013 17:36

fornuftigt indspark fra en der hverken har scotte eller biomax.... super...

det tager 20 min at rengøren en scotte, og ligeledes en biomax, min oplevelse er at man bliver lige snavset... jeg har renset rigtig mange af hver.... scotten skal have afmonteret hærden engang imellem, det skal biomaxen også, same same but diffrent....
MVH

Martin Andreasen
Nh Bioservice
tlf 2166 2288
www.nhbioservice.dk
info@nhbioservice.dk

Følg os også på facebook, her kan du bedømme din oplevelse med firmaet, eller følge os i vores arbejde.


Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Biomax 16 eller scotte 16

Indlæg af Ollii » 07 feb 2013 17:38

bioservice skrev:fornuftigt indspark fra en der hverken har scotte eller biomax.... super...

det tager 20 min at rengøren en scotte, og ligeledes en biomax, min oplevelse er at man bliver lige snavset... jeg har renset rigtig mange af hver.... scotten skal have afmonteret hærden engang imellem, det skal biomaxen også, same same but diffrent....
Hvis det er mig du hentyder til har jeg vist lidt erfarring med scotte.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

Brugeravatar
bioservice
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28 mar 2011 21:47
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Årligt forbrug: 7-8000
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

Biomax 16 eller scotte 16

Indlæg af bioservice » 07 feb 2013 17:42

Så bare du havde en KSM.... det var mere ment som et indspark til at rigtig mange brugere assistere hinanden på tværs af mærker...
MVH

Martin Andreasen
Nh Bioservice
tlf 2166 2288
www.nhbioservice.dk
info@nhbioservice.dk

Følg os også på facebook, her kan du bedømme din oplevelse med firmaet, eller følge os i vores arbejde.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Biomax 16 eller scotte 16

Indlæg af pille bruger » 07 feb 2013 17:47

bent skrev:sådan en scotte med simirens den sviner måske ikke hvis den står inde i huset og man skal have rensen ud ?. :)
Nej, ikke normalt.
Men hvis du øver dig kan du lægge et aske lag ud over fingrene.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

levi

Biomax 16 eller scotte 16

Indlæg af levi » 07 feb 2013 20:26

bioservice skrev:Sikke noget sludder...
Der er fint hjælp til Biomax, det er lige så nemt at skaffe reservedele.

Visuelt er den ikke så pæn som Scotten, men den er så mere simpel i konstruktionen, og derved er der mindre der kan gå i stykker...

biomax har ikke vandret snegl, det har scotte og ekoheat
biomax har ikke lysføler, det har scotte og ekoheat

Men det er et spørgsmål om smag og behag, nogle er til datteren, andre til moderen.... begge kedler er fine kedler, og skal nok tjene dig vel i mange år...
1 - Ja det er nemt nok at skaffe reservedele til en Biomax, - men de koster 2-4 gange så meget som til f.eks en Scotte.

2 - Visuelt er biomax ikke lige så pæn som en scotte - helt korrekt icon_cheesygrin.gif

3 - Biomax har ikke intern snegl, - nej, - og derfor kommer den aldrig op i niveau med Scotte.

4 - Nej Biomax har ikke lysføler til at registrere ild som Scotte har, - nej og det er også derfor man skal manipulere den i røgtemp. for at få den igang... - Det er langt mere effektivt at styre et anlæg vha. ild end vha. røgtemp. - det har man gjort på oliefyr i snart 100 år, - og det har vist sig at være den eneste rigtige måde!

5 - Om man vælger Biomax eller Scotte har ikke noget med smag og behag at gøre, - det har noget at gøre med at der er folk der kun kigger på den rå indkøbspris, - og udfra det vælger anlæg - hvis man kigger på anlæggenes opbygning og kvalitet så tror jeg nok både du og jeg ved hvem der vinder den kamp icon_cheesygrin.gif


Brugeravatar
bioservice
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28 mar 2011 21:47
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Årligt forbrug: 7-8000
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

Biomax 16 eller scotte 16

Indlæg af bioservice » 07 feb 2013 20:52

1 - Hvorfor er det at de er dyrere i reservedele.... det forstår jeg ikke, der er mange steder at handle, bla. nettet... mener da også en styring til en scotte koster kroner.. same same... hvis det skal hanles ved forhandleren.

2 - Står stadig til trone, Scotten ER visuelt pænere end en biomax..

3 - Niveauet afhænger vel ikke af en vandret snegl, det har vel noget med brugervenlighed, komfort, tilgængelighed, udnyttelsesevne og holdbarhed at gøre...

4 - Lysføler, O2 måler eller røgtemp føler, det er vist et spørgsmål om smag, de udfører egentlig kun den opgave det er at finde ud af om der er ild.... det kan alle tre dele udemærket, det er ikke et kvalitetsstempel...

5 - Hold nu op Søren, Scotten har en frygtelig masse tillægsfunktioner der gør den super nørdet, den kan en masse og har en masse tilbehør, den er pæn i en baggang og så er den kvalitetsmæssig i orden, derfor også dyrere....
Biomaxen er også kvalitetsmæssig i orden, den har en fín udnyttelsesgrad, og den opfylder folks drømme om varme i radiatorene, der kan ikke købes så mange gismoer til, den er enkel i konstruktionen.... det er faktisk en ting mange kunder vil have...

Begge kedler fylder et behov, og har en plads på markedet.
MVH

Martin Andreasen
Nh Bioservice
tlf 2166 2288
www.nhbioservice.dk
info@nhbioservice.dk

Følg os også på facebook, her kan du bedømme din oplevelse med firmaet, eller følge os i vores arbejde.

levi

Biomax 16 eller scotte 16

Indlæg af levi » 07 feb 2013 21:16

bioservice skrev:1 - Hvorfor er det at de er dyrere i reservedele.... det forstår jeg ikke, der er mange steder at handle, bla. nettet... mener da også en styring til en scotte koster kroner.. same same... hvis det skal hanles ved forhandleren.

2 - Står stadig til trone, Scotten ER visuelt pænere end en biomax..

3 - Niveauet afhænger vel ikke af en vandret snegl, det har vel noget med brugervenlighed, komfort, tilgængelighed, udnyttelsesevne og holdbarhed at gøre...

4 - Lysføler, O2 måler eller røgtemp føler, det er vist et spørgsmål om smag, de udfører egentlig kun den opgave det er at finde ud af om der er ild.... det kan alle tre dele udemærket, det er ikke et kvalitetsstempel...

5 - Hold nu op Søren, Scotten har en frygtelig masse tillægsfunktioner der gør den super nørdet, den kan en masse og har en masse tilbehør, den er pæn i en baggang og så er den kvalitetsmæssig i orden, derfor også dyrere....
Biomaxen er også kvalitetsmæssig i orden, den har en fín udnyttelsesgrad, og den opfylder folks drømme om varme i radiatorene, der kan ikke købes så mange gismoer til, den er enkel i konstruktionen.... det er faktisk en ting mange kunder vil have...

Begge kedler fylder et behov, og har en plads på markedet.
Jeg siger skam ikke der ikke er plads til begge kedler på markedet, - det er der!

Men der er ingen tvivl om hvilket produkt der er bedst, - både på papiret og i virkeligheden!

Du har ret i at Biomax er meget simpel, - og du har også ret i at det er der kunder der gerne vil have - men jeg tror nu nok at 80 procent af dem der vælger en Biomax kontra en Scotte gør det udelukkende på indkøbsprisen.

Brugeravatar
bioservice
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28 mar 2011 21:47
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Årligt forbrug: 7-8000
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

Biomax 16 eller scotte 16

Indlæg af bioservice » 07 feb 2013 21:21

Hvis prisen ikke var afgørende, så var der nok ikke så mange REMA1000 forretninger på gadehjørnerne..

God aften Søren.... ;-)
MVH

Martin Andreasen
Nh Bioservice
tlf 2166 2288
www.nhbioservice.dk
info@nhbioservice.dk

Følg os også på facebook, her kan du bedømme din oplevelse med firmaet, eller følge os i vores arbejde.

levi

Biomax 16 eller scotte 16

Indlæg af levi » 07 feb 2013 21:26

bioservice skrev:

3 - Niveauet afhænger vel ikke af en vandret snegl, det har vel noget med brugervenlighed, komfort, tilgængelighed, udnyttelsesevne og holdbarhed at gøre...

4 - Lysføler, O2 måler eller røgtemp føler, det er vist et spørgsmål om smag, de udfører egentlig kun den opgave det er at finde ud af om der er ild.... det kan alle tre dele udemærket, det er ikke et kvalitetsstempel...
3A - Jo det har da helt klart noget med udnyttelsen at gøre, - den interne snegl sørger jo netop for en ensartet dosering hvorfor virkningsgraden netop bliver bedre.

4A - Ulempen ved at måle på røgtemp. er hvis kedlen eller skorstenen er kold under en opstart, - så er der ikke træk igennem kedlen, - og man bliver derfor nødt til at sætte MIN. Røgtemp. ned for at få gang i anlægget, - gør man ikke dette risikerer man 2 ting.

1 - Røggaseksplosion.
2 - Fejloptænding og muligvis fyldt smelteslange/Herd/kedel (Altså fyldt med piller)...

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Biomax 16 eller scotte 16

Indlæg af Ulrik » 07 feb 2013 21:38

Vi skal da vist lige have genopfrisket reglerne d'herrer!
Specifikt denne vil i begge kunne få glæde af at læse lidt på: rules.php#rule2d
MvH Ulrik©


Besvar