Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vølund tømmeanlæg - øst eller vest, hvis syd ikke går

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
dannidines

Vølund tømmeanlæg - øst eller vest, hvis syd ikke går

Indlæg af dannidines » 06 feb 2013 17:53

Hej Ernst,

Har din bog;-) og den bliver der bladret flittigt i p.t., men da det er et tømmeanlæg, så er jeg ikke sikker på der er "bedste setup" at fordele fangere på hver side iht styringen simpelthen trækker væsken tilbage fra fangerne når temp er opnået... Ved montering af omskifterventil, så vil den kreds som er lukket om aftenen vel ikke kunne tømmes?! Og rørføringen mellem fangerne, der vil væsken "blive fanget," da fremløb går fra øverst udgang fanger 1, til nederst indgang fanger 2 = væsken mellem fangerne kan ikke trækkes tilbage...

Majland, hans plan er at supplere bundtemp i VVB i forår/efterår fra 4-5 grader til det fangerne nu kan yde og så lade fanger stå for varmt vand fra sen forår/tidlig sommer til sen sommer/tidlig efterår, så tænker begge fangere er mest optimalt samlet på een flade iht højere temp dog over kortere periode over døgn...


Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Vølund tømmeanlæg - øst eller vest, hvis syd ikke går

Indlæg af majland » 07 feb 2013 12:01

dannidines skrev:hans plan er at supplere bundtemp i VVB i forår/efterår fra 4-5 grader til det fangerne nu kan yde og så lade fanger stå for varmt vand fra sen forår/tidlig sommer til sen sommer/tidlig efterår, så tænker begge fangere er mest optimalt samlet på een flade iht højere temp dog over kortere periode over døgn...
Ja det tror jeg også mere på end ved at skille dem på hver sin tagflade (Så kan han vel altid smide 2 mere på den anden hvis han vil have mere varme ned :-) )
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Vølund tømmeanlæg - øst eller vest, hvis syd ikke går

Indlæg af Ernst Drastrup » 07 feb 2013 17:17

Ja, - med plane fangere og et tømmeanlæg, så må jeg også give Dannidines ret.

Så hellere montere en fanger mere, for at kompensere, hvis de andre ikke giver nok.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


Besvar