Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Benekov og sodringe

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Besvar
levi

Re: Benekov og sodringe

Indlæg af levi » 05 dec 2007 11:27

Hej Muldvarp.

Sikke da noget pjat - problemet er vel at der loves noget, og produkter sælges pga. disse løfter - som så viser sig ikke at være korrekte.

Når løfterne så gentagne gange viser sig at være forkerte, og ydermere at kedlerne slet ikke er lavet i det materiale som lovet - så er det vel normalt at kunder undres og reagerer derudfra - eller hvad ?

Der var på et tidspunkt en Benekov ejer som havde købt en benekov, hvor der faldt flager af inde i brandkammeret - kunden henvendte sig til benekov, som oplyste ham om at sådan reagerede Corten stål - og at det var helt normalt.

Da man så fandt ud af at kedlen alligevel ikke var lavet i Corten stål, så undres jeg lidt over den historie - ligesom kunden også gjorde - desværre fik kunden aldrig et svar på den tiltale.....

Pludselig blev der lavet om i proceduren garantimæssigt, hvilket i for sig er fint nok, problemet er bare at mange har købt netop benekov pga. dens uovertrufne egenskaber pga. det meget unikke materialevalg i disse produkter - når det viser sig det så ikke er sandt, så har man da hos benekov lidt af et forklaringsproblem - oder ?

Jeg kan ikke se hvem der vil benekov til livs - men jeg kan se mange som gerne vil have korrekte oplysninger, og ikke købe er unikt produkt - som viser sig slet ikke at være så unikt igen.

Hvem er du egentlig Muldvarp - en bestillingsvare ? - Du er jo øjensynligt gået direkte efter netop denne tråd.....


Mr. X
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 270
Tilmeldt: 03 jan 2007 10:47
Mit fyr: PL27 Silver, nyeste software
Areal: 210
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: ca 8-10 to
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Benekov og sodringe

Indlæg af Mr. X » 05 dec 2007 11:59

Muldvarp - at tilmelde sig i dag, og komme med første indlæg præcist om at der er nogen der vil Liagro til livs stinker virkelig !

Langt langt de fleste Benekov-brugere har rost Liagro/Karsten's serviceniveau og produkt. Men nu hvor dagligdagen har indfundet sig med produktet, er det tid at se på de små skavanker der også er. Og - her er sodringen en uacceptabel detalje. Vi afventer at dette løses af Liagro - i første omgang med et stykke værktøj der vil gøre rensningen lettere. Man kan da kun med rette forvente at der IKKE kommer driftsstop på et fyr af den prisklasse, når man fyrer med et produkt som træpiller. Så jeg forventer absolut at Liagro/Benekov kommer med en permanent løsning på problemet, som vi så kan skifte over til for en billig penge !

mvh
Allan

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Benekov og sodringe

Indlæg af Klaus » 05 dec 2007 17:13

Problemet med korten stål syntes jeg blev løst på en rimelig måde = 8års garanti, det er vist de eneste med en sådan garanti på en pladejernskedel !?
Problemet med sodringen kan jeg kun se der er et problem for den der har købt en R15 da de blev lovet noget nær, kun påfyldning x antal gange, asketømning x antal gange og et ryk i håndtaget ;)
De andre modeller inc. min egen er jo kun solgt og markedesført som en stoker og der må naturligvis påregnes løbene vedligehold og rengøring, 15 min pr måned for mit vedkommede inc. fjernelse af en minimal sodring. Har haft driftstop første og eneste gang pga den !
Men et værktøj til fjernelse af sodringen vil da være velkomment da der som sagt ikke er meget plads hvis man har tornado i !

søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: Benekov og sodringe

Indlæg af søren ø » 05 dec 2007 21:34

Tak skæbne da for en drejning denne tråd pludselig har taget.

Jeg sidder lidt med en følelse af at der igen skal gåes efter manden hellere end bolden, og at emnet pludselig ikke omhandler sodringe, men stål og falske profiler. Hvad sker der for jer, har vinterdepressionen sat tidligt ind i år, eller :?: :?: Nogle burde måske ikke kaste med de store sten, når man nu selv har indfundet sig i glashuset.

Hvis alle har så store problemer med den sodring, kan jeg ikke forstå at nogle få kan køre uden den generer. Det er måske muligt den ikke generer alle, men den er der og så skal der brokkes. Det ligner lidt en umulig situation hvis folk kun kan brokke sig for brokkeriets skyld. Hvad bliver det næste; mit fyr sender røg op ad skorstenen, nu skal der fyldes brændsel på igen etc. Har nogle af de hårdest ramte overvejet at fjerne den tornado, som er monteret på KORN modellen. Så kan man jo nemt tilbringe både 2 og 3 timer dagligt på at rense sin tilstoppede herd og måske det brænder bedre uden tornado. Jeg tog min ud fra start med træpiller, og har kun en milimeter tynd antydning af en "sodring" Desuden kan jeg ikke forstå at det gang på gang fremhæves at det nok er klodens dyreste fyr man har investeret i, så dyrt har det vel heller ikke været?
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

Mr. X
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 270
Tilmeldt: 03 jan 2007 10:47
Mit fyr: PL27 Silver, nyeste software
Areal: 210
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: ca 8-10 to
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Benekov og sodringe

Indlæg af Mr. X » 06 dec 2007 05:39

Søren,
Jeg vil nu mene du selv giver sagen et twist i den gale retning med dine kommentarer :)

Jeg mener aldeles ikke det er brokkeri for brokkeriets skyld. Jeg har IKKE tornado, og min PL27-er mener jeg absolut stadig burde køre helt og aldeles problemfrit med træpiller. Det gør den sådan set også - PÅNÆR den sodring, der 1 gang har givet driftstop, og som nu betyder jeg skal være vaks ved havelågen og hele tiden høre efter sneglen. Det vil jeg stadig mene ikke burde være meningen. Min sodring skal virkelig HUGGES af med skruetrækker og hammer.

Allan


levi

Re: Benekov og sodringe

Indlæg af levi » 06 dec 2007 12:36

Hej Søren - jeg syntes nu også det er dig der tager en forkert drejning.

Faktum er at uanset hvilken forhandler der er tale om, så skal man stå inde for det man har solgt et produkt på.

Hvis man overroser sit produkt, for at sælge det frem for et andet - og det så viser sig ikke at holde helt stik alligevel, så har man da vel et forklaringsproblem - eller rettere et ansvar for at tingene bliver bragt i orden - eller ?

Der er ingen der vil nogen til livs, og vi er sikkert alle allerede træt af julen, uden det påvirker vores virke - men vi ønsker vel ikke rosendal lign. tilstande igen, hvor anlæg sælges med den ene historie efter den anden - som viser sig ikke at holde stik i virkeligheden.

Det er korrekt at kunder kan være krævende, og deres ønsker tit overskrider et produkts egenskaber - men i disse tilfælde vi fremhæver, er der jo desideret fejlinformeret fra forhandlerens side.

For at være helt 100 procent ærlig, har jeg altid anset Benekov for at være et seriøst foretagende, og har altid haft en vis respekt for den indsats man gør for at gøre produkter bedre (Bla. via DTI) - men jeg må også indrømme at jeg altid har været fortørnet over den måde hvorpå andre tilsvarende produkter tilsvines når der skal handles - og nok derfor er jeg så aktiv herinde som jeg er - det er ikke for at sælge, men for at de rigtige oplysninger kommer på bordet inden man vælger sin stoker.

F.eks. dengang vi beviste at ståltypen ikke er speciel i benekov - det havde vi aldrig fundet ud af, hvis jeg ikke havde udfordret Carsten til at udlevere de samme dokumenter som jeg blev udfordret til at udlevere.

Efterhånden må man vel konkludere at til korn er der ikke lavet nogen produkter med specielle egenskaber inden for holdbarhed som der ellers loves.

Jeg syntes absolut at benekov ligger i den tunge ende prismæssigt inde for stokere, og jeg mener derfor også at denne tråd absolut er relevant - og jeg forstår også hvorfor folk de vil have fuld valuta for deres penge, når nu de har valgt som de har - ud fra de kriterier som blev lovet ved handlen.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Benekov og sodringe

Indlæg af thy » 06 dec 2007 15:34

levi skrev:Hej Søren - jeg syntes nu også det er dig der tager en forkert drejning.

Faktum er at uanset hvilken forhandler der er tale om, så skal man stå inde for det man har solgt et produkt på.

Hvis man overroser sit produkt, for at sælge det frem for et andet - og det så viser sig ikke at holde helt stik alligevel, så har man da vel et forklaringsproblem - eller rettere et ansvar for at tingene bliver bragt i orden - eller ?

Der er ingen der vil nogen til livs, og vi er sikkert alle allerede træt af julen, uden det påvirker vores virke - men vi ønsker vel ikke rosendal lign. tilstande igen, hvor anlæg sælges med den ene historie efter den anden - som viser sig ikke at holde stik i virkeligheden.

Det er korrekt at kunder kan være krævende, og deres ønsker tit overskrider et produkts egenskaber - men i disse tilfælde vi fremhæver, er der jo desideret fejlinformeret fra forhandlerens side.

For at være helt 100 procent ærlig, har jeg altid anset Benekov for at være et seriøst foretagende, og har altid haft en vis respekt for den indsats man gør for at gøre produkter bedre (Bla. via DTI) - men jeg må også indrømme at jeg altid har været fortørnet over den måde hvorpå andre tilsvarende produkter tilsvines når der skal handles - og nok derfor er jeg så aktiv herinde som jeg er - det er ikke for at sælge, men for at de rigtige oplysninger kommer på bordet inden man vælger sin stoker.

F.eks. dengang vi beviste at ståltypen ikke er speciel i benekov - det havde vi aldrig fundet ud af, hvis jeg ikke havde udfordret Carsten til at udlevere de samme dokumenter som jeg blev udfordret til at udlevere.

Efterhånden må man vel konkludere at til korn er der ikke lavet nogen produkter med specielle egenskaber inden for holdbarhed som der ellers loves.

Jeg syntes absolut at benekov ligger i den tunge ende prismæssigt inde for stokere, og jeg mener derfor også at denne tråd absolut er relevant - og jeg forstår også hvorfor folk de vil have fuld valuta for deres penge, når nu de har valgt som de har - ud fra de kriterier som blev lovet ved handlen.

Ja man betaler jo noget for at få et godkendt fyr.... :great: så er man da sikker på man kan få sit anlæg godkendt også efter de nye regler :great:
levi hvilke modeller er godkendt af dem du sælger... får man at vide de er godkendt :great:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

levi

Re: Benekov og sodringe

Indlæg af levi » 06 dec 2007 16:09

Vi har ikke nogen kedler som ikke er godkendt - de fleste er godkendt hos TUV i Tyskland.

Der er som tidligere skrevet 1 kedel som udgår pr. 31/12-2007 - og det er viadrus støbejernskedlen - det er det ENESTE produkt vi har som ikke kan komme til at overholde de nye regler på området - og det tager vi naturligvis koncekvensen af ved at udsluse produktet.

Vi får for det meste producenterne til selv at godkende anlæggene, og da næsten alle vores anlæg er importeret fra udlandet er TUV det mest nærliggende sted at teste, og godkende :0)

En test på TUV vil jeg mene er langt bedre end på DTI - men det er jo smag og behag (Derudover koster en test sjovt nok kun det halve i udlandet -tankevækkende.....)....

Der følger naturligvis en godkendelse med hver enkelt produkt - hvis man ikke har fået det med kan man altid rekvirere dette dokument ved høflig henvendelse til den afdeling produktet er købt i.

Du får det til at lyde som om vi misleder vores kunder vedr. typegodkendelser, men nævn blot 1 eksempel på at et af vores anlæg ikke er godkendt iht. gældende regler, så skal jeg straks modbevise sagen.

levi

Re: Benekov og sodringe

Indlæg af levi » 06 dec 2007 16:26

Det er totalt ulogisk at du skriver at man betaler ekstra for en godkendelse som er lovbefalet ? - Alle stokere skal have den samme godkendelse EN 303-5 Klasse 3.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Benekov og sodringe

Indlæg af thy » 06 dec 2007 16:39

levi skrev:Det er totalt ulogisk at du skriver at man betaler ekstra for en godkendelse som er lovbefalet ? - Alle stokere skal have den samme godkendelse EN 303-5 Klasse 3.
jeg tænkte på en afprøvning ved dti... det er den liste jeg tænkte på...
hvis de er bedre i tuv.... hvor for klager du så over testen ved dti det er da den test JEG tror mest på... men jeg ved nok ikke bedre end dig...

så vidt jeg har hørt udregner de anderledes i tuv...og ikke regner tabet til rummet med hvor fyret står... derfor højer virkningsgrad ved tuv..(eller er jeg helt galt på den :shock: )
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


Besvar