Woddy + akkutank

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Brugeravatar
Bach
Stoker V
Stoker V
15
Indlæg: 150
Tilmeldt: 27 aug 2008 20:42
Mit fyr: Alcon fastbrændsel
Areal: 330 kvm
Brændsel: Fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Geografisk sted: Genner, 6230 Rødekro

Woddy + akkutank

Indlæg af Bach »

Er der nogen der har erfaringer med at koble et modulerende pillefyr på en akkutank?

Set venligst bort fra alt omkring virkningsgrader, tab og lignende - det er kun reel erfaring jeg taler om.

Er styringen forberedt til at kunne håndtere en T1 (toptemp.) og en T2 (bundtemp.) som går ind i styringen?

Jeg har en styringe version 6.5xx et eller andet.

Jeg er nødt til at få en tank på fyret, så jeg kan udnytte det i det varme forår og det næsten kolde efterår - tanken er eneste løsning der er brugbar.
Mvh Bjørn.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Woddy + akkutank

Indlæg af Ugelvig »

Er der ikke auto tænding på sådan en Woody? Burde den så ikke tænd/slukke efter behov?

Men en akku. på et træpillefyr, burde ikke være et problem.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Woddy + akkutank

Indlæg af pille bruger »

Bach skrev:Er der nogen der har erfaringer med at koble et modulerende pillefyr på en akkutank?

Set venligst bort fra alt omkring virkningsgrader, tab og lignende - det er kun reel erfaring jeg taler om.

Er styringen forberedt til at kunne håndtere en T1 (toptemp.) og en T2 (bundtemp.) som går ind i styringen?

Jeg har en styringe version 6.5xx et eller andet.

Jeg er nødt til at få en tank på fyret, så jeg kan udnytte det i det varme forår og det næsten kolde efterår - tanken er eneste løsning der er brugbar.
Der er flere føler indgange der kan bruges til formålet.
Giv en bedre beskrivelse af anlæg, så kan jeg sige hvilke indgange der er til formålet.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
pso
Stoker XIV
Stoker XIV
12
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Blevet takket: 5 gange

Woddy + akkutank

Indlæg af pso »

Da woody er modulerne ned til 10-15% kan du faktisk komme langt uden akkutank. Men til det du spørg om.
Jeg har lige koblet en 800L akkutank med solfanger spiral sammen med min 10KW woody.
Jeg gør det så primært for at kunne gemme en dags solvarme og få elbackup til frostsikring i vinterferien.
Men lige nu er solkredsen ikke i drift og så ligner det jo det du ønsker.
I mit system styrer woody styringen kun woody og shuntpumpe.
Cirkulationspumpe og alle akkufølere samt VVB motorventil skal styres af suncomfort styring (samme HW men et andet program)
Lige nu er cirkulationspumpe altid tændt og woody styrer VVB motorventil som normalt.
Jeg har koblet Woody fremløb og husfremløb sammen på samme studs på øverste side studs da topstuds bruges til Elpatron.
Woody retur er så ca 1/4 længere nede. Hus retur sidder på en skærmet studs næsten i bunden af akku, den indvendige skærm forhindre opblanding i tanken
Woody kører udelukkende på kedeltemperatur og varmer toppen af akkutank op til samme temperatur.
Når woody retur fra akkutank stiger til kedeltemperatur skruer woody ned for effekten. Så det virker fint.
Fidusen ved at de to fremløb er koblet direkte sammen er når woody skal varme VVB, det kræver en højere kedeltemperatur.
Sad de to fremløb hver for sig skulle woody først øge temperatur i akkutank, men ved at de er koblet sammen kan det varmere vand løbe direkte til VVB og temperatur i AKKUtank ændre sig stort set ikke.
Varmen fra woody kan også løbe direkte ud i radiator anlæg når du starter woody op med kold akku. Så varmes akku først op når radiatorne begynder at lukke ned for forbruget.
Efter at woody er slukket hentes varmen fra akkutank. Det virker som om woody fyr havde 300 liter i kedel istedet for de 40 liter den har.
Så skal det være helt simpelt mener jeg du slet ikke behøver en følere i akkutank men blot kan køre woody på ur og kedeltemperatur.
Ønsker du at hele akkutank skal varmes op af woody skal woody retur bare sidde i bunden af akku ligesom hus retur, evt koblet sammen uden for akku for at minimere cirkulation og opblanding i akkutank ved koldstart.
Du kan også sætte en hane på studsen ind i Akku så du kan lukke den af vinteren og undgå varmetab fra den.
MEN HUSK
Akkutank skal have sin egen sikkerhedsventil med det rigtige tryk og du skal have en passende stor ekspansionsbeholder,begge direkte på akku uden haner.
Du skal regne med min 6-10% ekspansionsbeholder afhængig af hvor højt op du vil køre akkutank temperatur.
xkfc

Woddy + akkutank

Indlæg af xkfc »

Bach skrev:Er der nogen der har erfaringer med at koble et modulerende pillefyr på en akkutank?

Set venligst bort fra alt omkring virkningsgrader, tab og lignende - det er kun reel erfaring jeg taler om.

Er styringen forberedt til at kunne håndtere en T1 (toptemp.) og en T2 (bundtemp.) som går ind i styringen?

Jeg har en styringe version 6.5xx et eller andet.

Jeg er nødt til at få en tank på fyret, så jeg kan udnytte det i det varme forår og det næsten kolde efterår - tanken er eneste løsning der er brugbar.
Det er noget sludder, det er intet mindre end tåbeligt at koble en accutank på, jeg har varmt badevand i to VVB for 2-3kg piller i døgnet, og 3 langhårede tøser til at trække vandet ud igen. ingen problem.
Hvis du ser bort fra tab og virkningsgrad kan du jo bare grave et par solide radiatorer ned i haven, så kan du holde fyret på 100% hele året.
Jeg mener ikke der findes styringer med 3 decimaler, så det må være 6.5X, og nej der er ikke programeret noget i chippen der gør at du kan styre top og bund, den ene føler (T4) kan styre VVB. T1 som du refererer til er kedeltemperatur, T2 er røgtemperatur, T3 er returtemperatur T5 er udetemperatur, T2-3-5 gør ikke andet end at måle og kan placeres hvor man har lyst, men du vil kunne styre tanken med føleren til det varme vand, men så mangler du den, men det er jo ikke sikkert at det betyder noget i dit setup.
Men det er tovligt, lidt som at hænge en tons tung trailer bag bilen for at køre langsommere, slip dog speederen :great:

Aerobatic
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 116
Tilmeldt: 05 apr 2012 00:13
Mit fyr: Scotte 10 kw. på BS 1016 kedel
Areal: 138 + 60 garage
Brændsel: RW Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8963
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Auning
Blevet takket: 1 gang

Woddy + akkutank

Indlæg af Aerobatic »

Ser ud til at jeg har næsten samme setup som pso, se diagram her: viewtopic.php?f=51&t=14166 , eneste difference i forhold til diagrammet er at jeg har 3 returrør med haner på akkutanken, så man vælge hvor meget af tanken som skal lade op. Har dog ikke den store erfaring endnu da anlægget er ny installeret og startet op for 2 dage siden.

Bruger en ladepumpe til at lade akku tanken og styrer det efter kedeltemperatur. Min plan til sommer er at bruge VVB temp. føler i akkutank for start/stop af Scotte og dermed få lang færre start/stop samt kører en højre ydelse når der lades på tanken.
Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Woddy + akkutank

Indlæg af TaagMan »

Har du brændefyr eller solvarme på den akku tank?
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html
Aerobatic
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 116
Tilmeldt: 05 apr 2012 00:13
Mit fyr: Scotte 10 kw. på BS 1016 kedel
Areal: 138 + 60 garage
Brændsel: RW Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8963
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Auning
Blevet takket: 1 gang

Woddy + akkutank

Indlæg af Aerobatic »

TaagMan skrev:Har du brændefyr eller solvarme på den akku tank?
Der er solspiral i tanken og regner med at sætte en fanger på når der bliver tid, er igang med en større renovation/ombygning af huset, så der er andre ting som har højere prioritet lige nu.

En anden grund til akkutanken er kaloriferen i garagen.
Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Woddy + akkutank

Indlæg af TaagMan »

Aerobatic skrev:Der er solspiral i tanken og regner med at sætte en fanger på når der bliver tid, er igang med en større renovation/ombygning af huset, så der er andre ting som har højere prioritet lige nu.

En anden grund til akkutanken er kaloriferen i garagen.
Interessant. Jeg tror ikke der er så mange der har sådan et anlæg. Hvordan er hus og fyr koblet på den akku tank? Det må være svært at få det koblet sammen så det kan blive rigtig effektivt uden at splitte lagdelingen ad.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html
Aerobatic
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 116
Tilmeldt: 05 apr 2012 00:13
Mit fyr: Scotte 10 kw. på BS 1016 kedel
Areal: 138 + 60 garage
Brændsel: RW Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8963
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Auning
Blevet takket: 1 gang

Woddy + akkutank

Indlæg af Aerobatic »

TaagMan skrev:
Interessant. Jeg tror ikke der er så mange der har sådan et anlæg. Hvordan er hus og fyr koblet på den akku tank? Det må være svært at få det koblet sammen så det kan blive rigtig effektivt uden at splitte lagdelingen ad.
Nej tror heller ikke der er mange som har det setup, men det skulle prøves. :-) Det er koblet som diagrammet med de forskelle at jeg har 3 retur med kuglehaner på akku for at kunne vælge hvor meget af den som skal lades op af fyret og at kaloriferen er midlertidig sat op inde i huset da jeg ikke er færdig med at støbe gulve. VVB er heller ikke sat op, det klarer oliefyret endnu. :-) Når der en dag kommer solfanger på forventer jeg kun at lade 1/3 måske 2/3 af tanken op om sommeren, for at have så koldt vand som muligt til solspiralen. Hvordan det går med lagdelingen må tiden vise :-)

Besvar