Vølund tømmeanlæg - øst eller vest, hvis syd ikke går

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
dannidines

Vølund tømmeanlæg - øst eller vest, hvis syd ikke går

Indlæg af dannidines »

Hej Forum,

Min makker har fået et sådan Vølund tømmeanlæg med 2 paneler og en VVB på 250 L beholder med indbygget styring & pumpestation..

Han købte det, da han længe har ville have solfangere, og få fik han et kanon tilbud, da en fra vejen solgte sit hus og havde sådan et som ikke havde været monteret.. Men så langt, så godt:-)

VVB skal stå i bryggers ved gasfyret og såfremt fangerne skal vende syd, så skal de sidde på tilbygningen som er vinkelret på Hovedhuset, dog med lavere tagryg og 2 x skotrende... Problemet er, at der er loft til kip i hele hytten, og da loftet et højere i bryggerset og den stue som er mellem tilbygningen, så tror jeg ikke anlægget kan trække væsken ned fra fangerne, da laveste punkt på fangerne vil ligge lavere end kobberrøret (retur) og det vil stige i retningen fra fanger mod VVB = væsken kan ikke løbe retur i ekspansionsbeholderen.... (Dette pga. Loft til kip)

Mit spørgsmål går derfor på, hvor stort tab vil der være ved at montere fangerne på Hovedhuset enten øst eller vest?! Ved at gøre dette vil installationen være lige til, da loftet i bryggers er lige op til kip, så frem & retur kan smides lige op/ned til fanger..

Mit bud er øst og med 2 x fanger til 250 L = intet problem, nogen input?!

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
17
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 11 gange

Vølund tømmeanlæg - øst eller vest, hvis syd ikke går

Indlæg af majland »

Ifølge energimidts skema så er det hip som hap om man vender det stik øst eller vest. Men får en års ydelse på ca 81% af optimal sydlig placering
http://www.energimidt.dk/Privat/Solcell ... aa-tag.pdf

Så er spørgsmålet bare hvornår man har mest glæde af det varme vand...

Selvom solen står op i øst kan den alligevel ikke nå at varme noget af betydning inden en typisk families morgenbadning. Derfor vil jeg montere mod vest da der så er kortest tid fra produktion til der skal bruges varmt vand (aftenens opvask og næste morgens bad)

Men har man derimod brug for varmt vand midt på dagen så er der god ide i at få det mod øst
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe
nemocharley

Vølund tømmeanlæg - øst eller vest, hvis syd ikke går

Indlæg af nemocharley »

Jeg tør komme med et ufaglært svar baseret på to samtaler jeg har haft med to forskellige fagfolk (en fra Passat og Niels Lyck) .

Tabet er mellem 15-20% ift. 100% sydvendte fangere. Dette gælder for vakuumrør - ved flade fangere er tabet større (hvor meget ved jeg ikke - men jeg vil ikke bruge andet end vakuumrør i ikke optimale opsætningsforhold), da de runde rør jo som bekendt fanger solen anderledes. Jeg har forgæves ledt efter forsknings-litteratur på dette.

De andre regler over 40 graders hældning, skyggefrit etc. gælder måske i endnu højere grad ved en øst/vest placering. Min faders gamle arbejdskammerat har netop sine rør i øst/vest (næsten stik - 45 graders hældning) han har 60 rør på hver side af taget - istedet for 80-100 på den sydvendte gavl. Og hans anlæg virker, den lille atmos kører næsten ikke i 6mdr af året.

Jeg vedlægger denne side fra Niels Lycks firma, som har lidt tal på sig: http://vvfs.dk/pages.php?pid=47&cid=70

giv lige et praj hvis linket ikke virker
dannidines

Vølund tømmeanlæg - øst eller vest, hvis syd ikke går

Indlæg af dannidines »

God morgen,
tak for linket... Har kigget lidt på det og faldt over dette afsnit

"Solfangerne i et brugsvandsanlæg kan altså have en meget lav hældning, og (i modsætning til hvad mange tror) vende, næsten som det skal være. Jeg havde f.eks. for ikke så længe siden en kunde, der i årevis havde været tilfreds med sit brugsvandsanlæg, hvor en relativt lille solfanger lå på et vestvendt tag med 15° hældning."

Hvilket bringer mig tilbage til øst/vest vendt løsning med 2 fanger (4m2) til 250L VVB (brugsvand) umiddelbart ikke er umuligt.. Dog skal man overveje for hvad tid på døgnet man ønsker vandet varmest:
Øst: middagstid-aften
Vest: eftermiddag-næste morgen


Men teori er een ting og en VVS installatørs hjemmeside er fin, men brugererfaringer er en anden ting... Nogen som har et øst/vest vendt anlæg som har lyst til at dele sine erfaringer?
Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
17
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 11 gange

Vølund tømmeanlæg - øst eller vest, hvis syd ikke går

Indlæg af majland »

dannidines skrev:God morgen,

Men teori er een ting og en VVS installatørs hjemmeside er fin, men brugererfaringer er en anden ting... Nogen som har et øst/vest vendt anlæg som har lyst til at dele sine erfaringer?
Niels Lyck er ikke bare "en vvs installatør" - han er solvarme entusiast med mange års erfaring :-)
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Har takket: 98 gange
Blevet takket: 46 gange

Vølund tømmeanlæg - øst eller vest, hvis syd ikke går

Indlæg af thoken »

Hej.
Niels Lyck er "nørden" indenfor for solvarme :great:
Ligesom Ernst drastrup :great:

Mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html
nemocharley

Vølund tømmeanlæg - øst eller vest, hvis syd ikke går

Indlæg af nemocharley »

Ja det er han :)

Og Danni gør ret i at fastholde sin efterlysning af konkrete brugererfaringer, da opsætningen er usædvanlig. Jeg kan biddrage med at flade solfangere arbejder bedre end vakuumrør ved lave hældningsgrader - vakuumrør skal helst ikke under 40 grader.

Måske Ernst har nogle erfaringer - jeg skal mødes med ham i morgen, og vil spørge ham der.
dannidines

Vølund tømmeanlæg - øst eller vest, hvis syd ikke går

Indlæg af dannidines »

Hehe, tjek... Hermed beriget:-) Niels Lyck er "The shit" indenfor solvarme:-)

Men som sagt, tror selv på en øst/vest løsning i min makkers tilfælde, men tænkte bare en med eget anlæg kunne give sine oplevelser F.eks. Hvor tidligt på dagen er fanger varm nok og hvilke måneder producerer den i.. Mere så jeg kan sammenligne med mit/andres anlæg:-)

Min motivation for det er, at inden han monterer det, så kan jeg som forumbruger (er han ikke) komme med guldkorn fra guruerne herinde iht mest optimal løsning for ham:-)
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Vølund tømmeanlæg - øst eller vest, hvis syd ikke går

Indlæg af Ernst Drastrup »

Fangerne modtager sol i meget længere tid, når du lægger én på hver side af taget.
Du vil jo modtage sol fra før kl. 5,00 morgen til efter kl. 19, 00 aften.
Jeg har lavet flere anlæg med vaccumrør med 45 rør på øst og 45 rør på vest siden. Det er nemt at montere idet man kører ud gennem den ene sektion på vej ud, og smutter gennem taget over til den anden sektion på vej hjem.
Det virker helt fantastisk.

Dog er det beset med Vaccumrør, idet ved plane fangere, da vil der gå en del tabt, når væsken skal køre igennem
begge sektioner. Det sker jo ikke ved vaccumrør. Da manifolden er godt isoleret.

Ved plane fangere, får man mest ud af det med en omskifterventil og to fremløbsfølere til at styre solvarmepumpen.
02-09-03 Vacum f. + combitank og masseovn.JPG
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
17
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 11 gange

Vølund tømmeanlæg - øst eller vest, hvis syd ikke går

Indlæg af majland »

Det samlede energi udbytte ved at dele det på øst/vest eller have det hele på samme tagflade bliver vel det samme ?

Men ved at have de plane fangere på samme side vil man kunne hive vandet hjem ved en højere temperatur med de 2 fangere i serie på en tagflade istedet for at fordele dem på øst og vest. Samtidig så sparer man lidt strøm til pumpen da anlægget så kører i kortere tidsrum for at hente energien ned.

Selv med 10m2 plane fangere på samme sydvendte tagflade er det svært for mig i forår og efterårsmåneder at hive megen varme ned ved tilstrækkeligt høje temperaturerer til at det batter noget (også selvom jeg bare bruger det til at hæve returen i bunden af tanken fra ~25-30 grader)

http://majland.org/blog/?p=411

Billede

Men også enig i at det med rør ikke er det store problem i at få temperaturen høj nok og at manifolden jo normalt er så godt isoleret at der ikke er det store varmetab fra den.

Skulle jeg sætte et nyt anlæg op idag ville det også blive med rør. Men som OP'er makker - så fik jeg forhandlet en pris på et brugt ikke monteret anlæg jeg ikke kunne sige nej til :-)
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

Besvar