Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Atmos DC 50 S

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
ASL
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 40
Tilmeldt: 11 mar 2011 21:57
Mit fyr: Scotte 16 kw ver.6.68 + Atmos DC50
Areal: 350
Brændsel: piller og fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 7700
Årligt forbrug: 6 ton+ brænde 30 km3
Geografisk sted: Thisted

Atmos DC 50 S

Indlæg af ASL » 05 feb 2013 17:38

Hej!

Jeg har idag en Vigas 25 KW (primær) til at køre sammen med en Scotte pillebrænder 16 KW (sekundær), på den samme skorsten.

25 KW er dog lige i underkanten i den hårde vintertid. Vigas,en er også snart 10 år gammel!!.

Jeg har derfor planer om at købe en Atmos DC 50 S. Men i brochuren til Atmosen står der, at der ikke bør være andre enheder tilsluttet den skorsten, hvor Atmos kedlen tilkobles!!! Anbefalet skorstenstræk er endvidere 25 pa!

Kan det have nogen betydning for eksempelvis underforbrændingen at Atmos,en og Scotten i perioder kører på samme skorsten???

Hvad sker der hvis der i perioder ikke er den anbefalede skorstenstræk på 25 pa??

v.h. Askov


lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

Atmos DC 50 S

Indlæg af lille_smed » 05 feb 2013 17:52

hej det betyder intet . jeg har en scotte sat på sammen med min atmos 25 .. det eneste jeg kan se der kan ske er at du kan for over tryk i skorstenen .. og der kan komme rør ud fra blæseren i pille fyret .. det har jeg ikke oplevet

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Atmos DC 50 S

Indlæg af EKP » 05 feb 2013 19:22

ASL skrev:Hej!

Jeg har idag en Vigas 25 KW (primær) til at køre sammen med en Scotte pillebrænder 16 KW (sekundær), på den samme skorsten.

25 KW er dog lige i underkanten i den hårde vintertid. Vigas,en er også snart 10 år gammel!!.

Jeg har derfor planer om at købe en Atmos DC 50 S. Men i brochuren til Atmosen står der, at der ikke bør være andre enheder tilsluttet den skorsten, hvor Atmos kedlen tilkobles!!! Anbefalet skorstenstræk er endvidere 25 pa!

Kan det have nogen betydning for eksempelvis underforbrændingen at Atmos,en og Scotten i perioder kører på samme skorsten???

Hvad sker der hvis der i perioder ikke er den anbefalede skorstenstræk på 25 pa??

v.h. Askov
Jeg er ikke helt enig med lille smed. Hans kedel er kun på 25 kw. - altså halv så stor som den du spørger til. Det er skorstenen der afgører hvilke problemer der kan opstå og du har ikke rigtig oplyst noget om din (lysning, højde mv.). DC50'eren er dobbelt så stor og hvis du kigger på isokerns hjemmeside så anbefaler de en Ø22,5 skorsten. Jeg har selv opsat en Ø22,5 men har ingen anelse om hvor meget man kan gå under, før der opstår problemer (det afhænger naturligvis også af højden osv.). Der er dog ingen tvivl om at den anbefalede størrelse lysning på ATMOS'en er for stor til Scotten hvis du ønsker optimal drift. Jeg har døjet lidt med kondensering i skorstenen og har måtte skrue op for ydelsen af pillefyret.

Hvis din eksisterende skorsten er mindre end Ø22,5 så vil du på et eller andet tidspunkt opleve de problemer som lille smed beskriver. Hvis du har en alt for lille lysning så risikerer du at du aldrig får en optimal drift af det nye fastbrændselsfyr. Så du kan altså godt koble dem på samme skortsten men det er bestemt ikke optimalt. Hvor store problemer du vil opleve bliver lidt gætteri.

V.h. Emil

Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 15 gange

Atmos DC 50 S

Indlæg af Bjarne B. » 05 feb 2013 21:33

Jeg har en 40kw fastbrændselskedel og en 16kw scotte på samme skorsten. Jeg har to træk regulatorer på. En i selve skorstenen og en ekstra på røgrøret til scotten. Jeg ved godt, at vores kedler ikke er de samme, og derfor ikke kan sammenlignes helt, men jeg tror ikke, du vil få problemer med det.

ASL
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 40
Tilmeldt: 11 mar 2011 21:57
Mit fyr: Scotte 16 kw ver.6.68 + Atmos DC50
Areal: 350
Brændsel: piller og fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 7700
Årligt forbrug: 6 ton+ brænde 30 km3
Geografisk sted: Thisted

Atmos DC 50 S

Indlæg af ASL » 06 feb 2013 18:46

Hej!

Min skorsten er ca. 8 m. med en lysning på 150 mm. Det samme som dimensionen på røgrørene fra atmos dc 50 s!!!

v.h. Askov


EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Atmos DC 50 S

Indlæg af EKP » 06 feb 2013 21:29

ASL skrev:Hej!

Min skorsten er ca. 8 m. med en lysning på 150 mm. Det samme som dimensionen på røgrørene fra atmos dc 50 s!!!

v.h. Askov

Så får du nok ingen problemer med pillefyret men jeg vurderer den er lidt lille i lysningen til din DC50. Det er meget muligt du ikke får problemer i praksis men du følger ikke vejledningerne som angivet på side 3:

http://www.schiedel.dk/fileadmin/data/d ... edning.pdf

Den siger Ø22,5 for 40-55Kw. når der fyres med brænde.

V.h. Emil


Besvar