Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

energifanger forstudie

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

energifanger forstudie

Indlæg af Ernst Drastrup » 04 feb 2013 17:26

Såvidt jeg kan se, så er der alt for langt mellem rørene på de, 0,6 mm. tykke jernplade.

Der optages også energi på pladerne i mellem rørene.

Husk varmeledningsevnen for jern er kun 56
for Aluminium er den på 175.
Men på kobber er den på 320.

Afstanden mellem rørene vil være mere passende, hvis det var en 1mm. tyk kobberplade de sad på.

Klimaskærmen vil kunne give meget mere energi fra sig, hvis den blev ændret til i retning af en sunstrips solfanger.
Der er kun 14 cm. mellem rørene på aluminiumsplader.
Så der vil virkelig kunne hentes meget mere energi.

Ellers et meget spændende projekt.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Modtaget likes: 6 gange

energifanger forstudie

Indlæg af no100 » 05 feb 2013 00:43

Hej Ernst
Du har rat og det er lidt snyd at jeg ikke har skiftet billedet, jeg syndes bare det er så godt at men kan se frosten der hvor vintersolen ikke rammer
Hvis du vil se version to skal du over på stokerforum stophierEmbarrassed08HL.gif .Den er af aluminium og kobber, og der er rettet de ting jeg lærte af version 1.
I dag ved jeg en del mere og version 3. bliver anderledes når jeg får tid til at lave den.
Energifangeren har samme størrelse som en ispind når den køre som energifanger og når den bliver sol påvirket har den samme størrelse som den solfanger som N.K. Knussen brugte til sin sonwell brønd.
Anlæg 1 bygede jeg i 2007 som forstudie til anlæg 2 for at vide noget om energifanger og også om VP. som jeg kun havde teoretisk viden om.
Anlæg 2 begynde jeg på i 2008 og det er ikke helt færdigt, til næste år ville det stå færdigt som jeg havde tænkt det i 2008, men nu har jeg mere viden og så han det være at det først er helt færdigt i 2014.
Nogle vil nok mene at jeg er lang tid om at komme i mål, til dem han jeg hun sige, jeg læste i to år på emnet og side relateret emner inden jeg lavede anlæg 1.
I 2010 offentliggjorde N.K. Knudsen sine resultater på engeniøren. Det var jeg glad for, for ind til da så det ud til at jeg var den eneste der mente at jordvarme kunde gøres bedre på en anden måde. :great:
No100.

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

energifanger forstudie

Indlæg af Ernst Drastrup » 05 feb 2013 10:47

Stor tak til no 100 for god indfo vedr. klimaskærm.

Ja, - al den eksperimentering tager sin tid.
Det ved jeg alt om.
Det er skønt at høre, det går den rigtige vej.
Held og lykke med dit gode og store projekt.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Modtaget likes: 6 gange

energifanger forstudie

Indlæg af no100 » 08 feb 2013 15:26

Hej Ernst
Jeg syntes det var fint med dit input og derfor vil jeg gerne give dig lidt mere viden om energifanger. En vp. kræver et stort flow i væsken, 33 l.- 50l./min = 2 -3 m3 / T. hvor solfanger til varmt vand køre med 0,7 – 0,2 l. / min. alt efter typen af anlæg.

Der for kan man ikke bruge sunstrips solfanger modellen, til gengæld er batec solfanger modellen god, der skal bare rigtigt mange parallelt forbundet rør til så stort en mængde vand.

Min energifanger har 10 gange det areal rørene har alene, er det for meget absorber, nej.

Ved 3 + grader og tvangskøling med vp. er der under 10% der ikke er i minusgrader, det er betinget af at vp. køre lang drift perioder, ca. 4 t. drift og 4 t. pause.

Hvis jeg i stedet for kørte 1 t. drift og 1 t. pause vil der kun komme frost på 50 % af absorber og Cop. vil stige med 0,1 til gengæld vil det tidsrum hvor vp. køre uden at være op på optimalt ydelse. Det vokser fra 15 min. i døgnet til 1 time og slitagen stige med 75 %. (koldstart)

Energifangeren yder godt 1 Kw. pr. grads forskel ind / udløb og kobler selv ind, alt efter temperaturen i varmelagret og ude temperaturen. For tiden ser det sådan ud, ca. en ½ t. efter vp. er startet starter energifangeren og køre ca. 1 t. efter vp. Er stoppet.

Og så et spørgsmål som du Ernst måske kan hjælpe med. Alle der har problemer med deres brine/jordslange snakker om solfanger men Energifangeren giver store mængder kondens vand. Vil det ikke være et stort problem i solfanger, har du viden om solfanger der har taget skade af kondens. sweat.gif

N.K. Knudsen. Solfanger blev tæret på 15 år. Er det ikke alt for kort levetid?

No100.

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

energifanger forstudie

Indlæg af Ernst Drastrup » 08 feb 2013 16:01

Da jeg nævnte sunstrips, var jeg godt klar over, at der skal store mængder væske pumpes igennem dit system.
Men jeg nævnede det fordi, du havde så stor afstand mellem rørene på selve fangeren.
Ved sunstrips er der kun 14 cm. fra midtrør til midtrør.
Jeg syntes du havde alt for meget plade i forhold til rør.
Varmekalorierne kan slet ikke kravle så langt, og slet ikke i den tynde 0,6 mm. stålplade,
havde det været en 1 - eller endnu bedre med en 2 mm. tyk kobberplade, kunne jeg bedre acceptere det.

Jeg kan udmærket følge dig i, at dine fangere skal kobles paralel, for at få flow nok igennem.

Men husk, - flow gennem rør, aldrig over 2 sekund meter, så vil rørene "slides" op indvendigt, fordi der opstår turbolæns indvendigt.

En anden god ting kunne være, at smøre lidt varmepasta på pladen, så rørene får en lidt bedre termisk kontank til pladen.

Andre presser pladerne lidt i "kabelbøjlefacon", for at opnå bedre kontakt.

Meget interessant projekt.

Nej, - jeg har kun oplevet én sunstrip solfanger gå i stykker.
Den var frostsprængt fordi manden havde "fortyndet" væsken gennem længere tid, så det frøs til is ved selv 3 - 4 graders frost.
Og jeg har set rigtig mange, der har kørt med store dugproblemer.
Store dugproblemer er nogle steder blevet afhjulpet med, at "ventilere" selve solfangeren med et par store huller gennem bagpladen.

Held og lykke med dit gode og store projekt.
Det skal nok blive godt.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


Besvar