Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pilleovn m. gris og oliefyr som backup?

Alt om pilleovn og træpilleovn
Ecoteck, Calimax, MCZ osv
Brugeravatar
WoodyHugo
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 528
Tilmeldt: 30 jan 2013 17:03
Mit fyr: Woody/scotte 10 kw BS20 v6.69
Areal: 150m2(115 opvarmet)
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Årligt forbrug: 3150 kg
Geografisk sted: Østhimmerland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Pilleovn m. gris og oliefyr som backup?

Indlæg af WoodyHugo » 04 feb 2013 22:02

nemocharley skrev:
jeg har lige skiftet en pakning på det, brænderen er begyndt at hyle sært i slut og startfase.... jeg har ikke lyst til at bruge flere penge på fyret. Det er egentlig derfor jeg ser på hvilket pillefyr, der kan gå lige ind i det beskedne forhold. Eller en pilleovn, som kan sikre os varme næste vinter. Jeg tør ikke vente en sæson mere - desværre.

Den overordnede tanke var;

1) med pillefyret er det en ny varmekilde - de næste 20-25 år.
2) med pilleovnen er det en primær varmekilde, som skal have en backup - i form af oliefyret og sidenhen en luft/vand varmepumpe.

Men du har da ret i, at der jo kommer nye og spændende fyr på markedet (jeg holder øje efter bedste evne). Indtil videre har Biotech Toplight mange fordele, den gamle Biowin 100 det samme (men den er altså en tand for dyr) - jeg ser på selvstændighed (kvalitet, driftsikkerhed, selvrensende etc), mine fysiske forhold (rummet er meget lille og skorstenen står dårligt til de fleste fyr), pillemagasin og lidt andre ting.
Du kan jo bare købe en ny oliebrænder koster jo kun omkring de 2000 K ........jeg skiftede til biobrændsel for ca 23 år siden og har skiftet anlæg 3 gange , sidst var i 2012 og det har tjent sig hjem for hvert nyt anlæg, så det med at du regner med at "pillefyret er en ny varmekilde i 20-25 år" den holder ikke ,men mindre du gerne vil have et uøkonomisk anlæg.....som du har nu !!........ bare min mening


nemocharley

Pilleovn m. gris og oliefyr som backup?

Indlæg af nemocharley » 04 feb 2013 22:17

WoodyHugo det er jeg ikke helt sikker på jeg kan følge. Måske jeg ikke helt forstår det du skriver. Siger du at en investering i en Biotech (70000dkr) vil være en dårlig en af slagsen, hvis jeg regner med at det skal kunne køre fornuftigt i 20 år?

Til 70.000 er det min forventning at det netop kan gøre det. Selvfølgelig er der nogle ting der skal skiftes, men de tre paller piller om året skulle gerne gælde fyrets levetid ud. Ligeså med den høje virkningsgrad.

Den forventning har jeg ikke til en pilleovn selvom, den aflastes af en varmepumpe.

Besvar