Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Service på Varmepumpe?

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
nemocharley

Service på Varmepumpe?

Indlæg af nemocharley » 02 feb 2013 17:05

Kjeld P skrev:Der er kun lovpligtig eftersyn på varmepumper med over 1L kølemiddel....

Edit; Undskyld...i snakker om jordvarme...det er noget andet :-)
æh nej jeg snakkede både om jordvarme og luft/vand varmepumpe -

men under en liter kølemiddel sætter det ikke en begrænsning på pumpens kapacitet?


Dinsen
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 392
Tilmeldt: 01 feb 2011 20:12
Mit fyr: BB 14 / Panasonic NE9MKE
Areal: 180m2 + 110l VVB
Brændsel: German pellets / El
Fremviser gerne i postnummer: 6560
Årligt forbrug: 4t i 12/13
Geografisk sted: Sønderjylland (6560)

Service på Varmepumpe?

Indlæg af Dinsen » 02 feb 2013 18:18

Kjeld P skrev:Der er kun lovpligtig eftersyn på varmepumper med over 1L kølemiddel....

Edit; Undskyld...i snakker om jordvarme...det er noget andet :-)
Kølemiddel bliver målt i kg ikke L.

Alt jordvarme skal ha service en gang i året for at tjekke slanger for utæthed, For varmepumper/køleanlæg gælder det for anlæg over 1kg fyldning.
Så kører Stokerbot S3S! Tjek min fyrdata Her!
Nu med 5,8 Kwp solceller på taget. Se min produktion Her!

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Service på Varmepumpe?

Indlæg af lamborg » 02 feb 2013 18:20

Ja man skal passe på salgsgas og vælge ud fra hvad det passer til ens varmebehov derfor tror jeg faktisk og man får en god vejledning på forum som dette da ma hører fra alm mennesker og ikke bare dygtige sælgere. Hvis du havde et godt isoleret hus og med guldvarme vile jeg ikke et sek tøve med at anbefale jordvarme. Det sviner ikke og det passer sig selv. Men det er lidt dyrt at etabelere også i forhold til selv pillefyr i den dyre ende. Man kan få dyre pille fyr men jeg er ikke sikker på at kvaliteten er så meget bedre at det kan svare sig at give 20-30000 kr ekstra. Fyringsøkonomien er den samme så det skal hentes ind i reperationer og det er jeg ikke sikker på man kan over fyrets levetid. OK man skal skiftet nogle ting ud på det ene som man måske ikke gør så tit på det andet men hvis man sætter en levetid på 10 år så ham man altså også 2-3000 kr at købe stumper forom året inden vinden vender :-)
Og nej det er ikke lovpligtig hvis man kører med biologisk nedbrydelig kølemiddel.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

nemocharley

Service på Varmepumpe?

Indlæg af nemocharley » 02 feb 2013 18:46

I forhold til scotten som vel ligger omkring 25000, så er der knap 50000 op til Biotech Toplight - så knap tre scotter til en biotech. Det er træls at det er så dyrt. For mig tæller det meget at fyret er meget nemt og kører ligeså stabilt som mit gamle oliefyr - jeg har set fyret i drift ved en mand i nabolandsbyen, hans Biotech har kørt uden nogen som helst form for drift forstyrrelse siden sommeren 2008, hvor det blev sat op. Han tømmer askeskuffen ca 2 gange årligt (for hver knap 3 tons), og der kommer en lastbil og blæser piller ind to gange om året.

I mit tilfælde skal jeg selv hive 3 paller piller på, og kun tømme askeskuffen en gang om året. Så mon ikke det går? :)

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Service på Varmepumpe?

Indlæg af Landlyst » 02 feb 2013 19:49

nemocharley skrev:
ah tak for det. Men kunne jeg ikke blæse noget papirsmuld el. lign. mellem trægulv og kælderloft?

Jojo bare du holder dig fra flamingoen.... :great: :great:


nemocharley

Service på Varmepumpe?

Indlæg af nemocharley » 02 feb 2013 20:24

will do :) - Hvad sker der egentlig hvis man klæber flamingo op?

Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Givet likes: 26 gange
Modtaget likes: 44 gange
Kontakt:

Service på Varmepumpe?

Indlæg af H.S » 02 feb 2013 20:49

Læs mere
www.kmo.dk
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190

nemocharley

Service på Varmepumpe?

Indlæg af nemocharley » 03 feb 2013 07:42

Har ikke tygget det hele igennem - der er meget at læse. Kunne ikke umiddelbart se noget om anlæg med mindre end 1kg kølevæske.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Service på Varmepumpe?

Indlæg af Landlyst » 03 feb 2013 07:52

nemocharley skrev:will do :) - Hvad sker der egentlig hvis man klæber flamingo op?
Ikke en skid andet end du bedre ka holde varmen.... Lige ind til der evt går ild i huset, så dør du af dampene fra det... Dampenen/røgen fra flamingo er pisse giftig.... :(

Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Modtaget likes: 6 gange

Service på Varmepumpe?

Indlæg af no100 » 03 feb 2013 22:54

Hej
Det er ikke nogen hemmelighed at V.P. anlæg skat have årlig eftersyn. det er kun hvis man handler privat eller med useriøse sælger at man ikke får den oplysning,

Her er At-vejledning om køleanlæg og varmepumper. Og den skulle gerne dægge lov teksten.
5.1. Eftersyn af køleanlæg
Et køleanlæg med fyldning større end 1 kg kølemiddel skal efterses mindst en gang om året. Eftersynet skal foretages af en person, som opfylder kvalifikationskravene til at udføre kontrolopgaver på den pågældende anlægstype.

Det årlige eftersyn omfatter en gennemgang af køleanlægget og dets sikkerhedsudstyr. Eftersynet foretages for at kontrollere, om anlægget stadig er i overensstemmelse med gældende regler om konstruktion og indretning. Gennemgangen sker også for at sikre, at køleanlægget ikke udgør personfare ved utilsigtet brug.

Køleanlæg med en kølemiddelfyldning større end 1 kg, men ikke over 2,5 kg, skal som minimum have en årlig kontrol af sikkerhedsudstyret. Det skal ske efter leverandørens anvisninger og af personer/montører, som i kraft af deres faglige uddannelse er kvalificeret til at forestå kontrollen af denne type anlæg.

Køleanlæg med en kølemiddelfyldning større end 2,5 kg skal have et årligt eftersyn af en kølemontør eller et kølefirma, som opfylder kravene til at forestå kontrollen af den pågældende anlægstype.

Lamborg@ hvad er det du har beskrevet?
Og nej det er ikke lovpligtig hvis man kører med biologisk nedbrydeligt kølemiddel. Drogar-Mark-02(LBG).gif

Er det brinen i jordslangen du skriver om, det er ikke et kølemidl men et transportmedium for varme.
Eller er det Kølemiddelet i kompressoren, det er en gas og den kan i det lukkede kredsløb både være gas og flydende, når den er flydende er det højt tryk der gør at den er flydende.
No100.


Besvar