Uanset fabrikat og historik, gode som dårlige, vil nye som kommende pillefyrere være bekymret over om sikkerheden nu også er på plads - og flere tilfælde også med god grund.
Det er herligt, at vi har et forum, hvor problemer med anlæg kan afhjælpes og kritiske kommentarer til producenter af tvivlsomme anlæg og deres dårlige forretningsmoral ikke holdes tilbage.
Men hvad enten der er tale om et ringe produkt, en montørs manglende viden og erfaring ved opstilling og indregulering eller en "gør-det-selv" m/k der har gabt over for meget, vil disse hændelser skabe eksponering og ikke gå ubemærket hen.
Det er helt sikkert at biobrændselsområdet har fået politikernes fokus - ikke mindst i lyset af de seneste dages hændelser.
Hvad kan vi biofyrere så forvente os i fremtiden?
- Krav til at biobrændselsanlæg alene må opstilles og indreguleres af autoriserede installatører.
- Krav til årligt eftersyn, rensning og indregulering foretaget af teknisk ekspert
- Krav til opgivelse af brændselstype og årligt forbrug(forsyningssikkerhedsafgift)
Og nu kommer det mest bekymrende - Det er ikke en lov, der skal vedtages af Folketinget. Det er den allerede.
Klima-, Energi- og Bygningsminister Martin Lidegaard kan udarbejde en lovbekendtgørelse for mindre biobrændselsfyrede anlæg med afsæt i en alleredet i folketinget vedtaget lov.
Der er, sikkert i ubemærkethed for mange, i juni 2012 vedtaget https://www.retsinformation.dk/Forms/r0 ... 2572&exp=1LBK nr 636 af 19/06/2012 Gældende "Bekendtgørelse af lov om fremme af energibesparelser i bygninger".
Klima-, Energi- og Bygningsminister Martin Lidegaard og andre politikere kan, set lyset af nærmest klondyke tilstande på biobrændselsområdet, ikke sidde forbrugerens sikkerhed og retssikkerhed overhørig og ikke mindst i lyset af politikernes ønske om en "Grøn omstilling".
Selvom der pt. ikke er nogen bekendtgørelse på vej, har jeg mine bange anelser.
For dem der ikke har mod på at læse hele loven har jeg sakset kapitel 7.
Kapitel 7
Kontrol, eftersyn og vedligeholdelse af tekniske anlæg
§ 16. Klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte regler om
1) eftersyn, kontrolmåling, justering, rensning, drift og forbedring af tekniske anlæg og
2) rådgivning om drift, vedligeholdelse, effektivitet, udskiftning og forbedring af tekniske anlæg.
Stk. 2. Tekniske anlæg, jf. stk. 1, omfatter kedelanlæg, varmevekslere og varmeanlæg uanset brændselsform, ventilations- og klimaanlæg samt andre energiforbrugende anlæg, der anvendes i forbindelse med bygninger.
§ 17. Klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte regler om, at det inden ibrugtagning af tekniske anlæg skal kontrolleres, om anlægget opfylder de energimæssige krav i bygningsreglementet.
Stk. 2. Regler fastsat efter stk. 1 finder anvendelse såvel for installation af tekniske anlæg i nybyggeri som for installation eller udskiftning af anlæg i eksisterende bebyggelse.
Stk. 3. Klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte regler om, at ejeren eller den tekniske ekspert, der har foretaget kontrollen af et teknisk anlæg, skal oplyse den stedlige bygningsmyndighed om resultatet af kontrollen.
§ 18. Eftersyn og kontrolmåling af tekniske anlæg, jf. § 16, stk. 1, samt kontrol inden ibrugtagning af tekniske anlæg, jf. § 17, stk. 1, må kun udføres af en teknisk ekspert, der er godkendt efter regler fastsat i medfør af § 24 til at udføre eftersyn af den pågældende type anlæg, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte regler om, at en teknisk ekspert, der er godkendt til at udføre eftersyn af kedel- og varmeanlæg, men besøger en bygning som led i sit arbejde som skorstensfejer, skal oplyse ejeren om pligten til at få foretaget et eftersyn, hvis dette ikke allerede er foretaget eller planlagt foretaget. Klima-, energi- og bygningsministeren kan herunder fastsætte regler om, at skorstensfejeren har ret til at fremsætte tilbud til ejeren om at foretage eftersynet.