Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Lovpligtig indregulering og eftersyn på vej?

Spørgsmål og diskussion om godkendelser af fyringsanlæg, samt ændringer og opsætning af nye/ gamle anlæg
Forumregler
Det er tilladt at sige sin mening.
Men husk at selv når bølgerne går højt, skal vi stadig tale pænt til hinanden.
Tgun
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 59
Tilmeldt: 14 jan 2007 10:22
Mit fyr: BlackStar 10 KW Semirens
Areal: 180 m² + 30 m² udhus
Brændsel: 8 mm træpiller
Geografisk sted: Sorø

Lovpligtig indregulering og eftersyn på vej?

Indlæg af Tgun » 02 feb 2013 09:20

De seneste dages ophedet debatter, her i forummet og i den skrivende dagspresse omkring nogle brugeres uheldige oplevelser med Ekoheat pillefyr, vil uden tvivl stille producenter og pillefyrer i et dårligt lys.
Uanset fabrikat og historik, gode som dårlige, vil nye som kommende pillefyrere være bekymret over om sikkerheden nu også er på plads - og flere tilfælde også med god grund.
Det er herligt, at vi har et forum, hvor problemer med anlæg kan afhjælpes og kritiske kommentarer til producenter af tvivlsomme anlæg og deres dårlige forretningsmoral ikke holdes tilbage.
Men hvad enten der er tale om et ringe produkt, en montørs manglende viden og erfaring ved opstilling og indregulering eller en "gør-det-selv" m/k der har gabt over for meget, vil disse hændelser skabe eksponering og ikke gå ubemærket hen.
Det er helt sikkert at biobrændselsområdet har fået politikernes fokus - ikke mindst i lyset af de seneste dages hændelser.
Hvad kan vi biofyrere så forvente os i fremtiden?
  • Krav til at biobrændselsanlæg alene må opstilles og indreguleres af autoriserede installatører.
  • Krav til årligt eftersyn, rensning og indregulering foretaget af teknisk ekspert
  • Krav til opgivelse af brændselstype og årligt forbrug(forsyningssikkerhedsafgift)
Ja, listen er formentlig ikke komplet.
Og nu kommer det mest bekymrende - Det er ikke en lov, der skal vedtages af Folketinget. Det er den allerede.
Klima-, Energi- og Bygningsminister Martin Lidegaard kan udarbejde en lovbekendtgørelse for mindre biobrændselsfyrede anlæg med afsæt i en alleredet i folketinget vedtaget lov.
Der er, sikkert i ubemærkethed for mange, i juni 2012 vedtaget https://www.retsinformation.dk/Forms/r0 ... 2572&exp=1LBK nr 636 af 19/06/2012 Gældende "Bekendtgørelse af lov om fremme af energibesparelser i bygninger".
Klima-, Energi- og Bygningsminister Martin Lidegaard og andre politikere kan, set lyset af nærmest klondyke tilstande på biobrændselsområdet, ikke sidde forbrugerens sikkerhed og retssikkerhed overhørig og ikke mindst i lyset af politikernes ønske om en "Grøn omstilling".
Selvom der pt. ikke er nogen bekendtgørelse på vej, har jeg mine bange anelser.
For dem der ikke har mod på at læse hele loven har jeg sakset kapitel 7.

Kapitel 7

Kontrol, eftersyn og vedligeholdelse af tekniske anlæg

§ 16. Klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte regler om

1) eftersyn, kontrolmåling, justering, rensning, drift og forbedring af tekniske anlæg og

2) rådgivning om drift, vedligeholdelse, effektivitet, udskiftning og forbedring af tekniske anlæg.

Stk. 2. Tekniske anlæg, jf. stk. 1, omfatter kedelanlæg, varmevekslere og varmeanlæg uanset brændselsform, ventilations- og klimaanlæg samt andre energiforbrugende anlæg, der anvendes i forbindelse med bygninger.

§ 17. Klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte regler om, at det inden ibrugtagning af tekniske anlæg skal kontrolleres, om anlægget opfylder de energimæssige krav i bygningsreglementet.

Stk. 2. Regler fastsat efter stk. 1 finder anvendelse såvel for installation af tekniske anlæg i nybyggeri som for installation eller udskiftning af anlæg i eksisterende bebyggelse.

Stk. 3. Klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte regler om, at ejeren eller den tekniske ekspert, der har foretaget kontrollen af et teknisk anlæg, skal oplyse den stedlige bygningsmyndighed om resultatet af kontrollen.

§ 18. Eftersyn og kontrolmåling af tekniske anlæg, jf. § 16, stk. 1, samt kontrol inden ibrugtagning af tekniske anlæg, jf. § 17, stk. 1, må kun udføres af en teknisk ekspert, der er godkendt efter regler fastsat i medfør af § 24 til at udføre eftersyn af den pågældende type anlæg, jf. dog stk. 2.

Stk. 2. Klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte regler om, at en teknisk ekspert, der er godkendt til at udføre eftersyn af kedel- og varmeanlæg, men besøger en bygning som led i sit arbejde som skorstensfejer, skal oplyse ejeren om pligten til at få foretaget et eftersyn, hvis dette ikke allerede er foretaget eller planlagt foretaget. Klima-, energi- og bygningsministeren kan herunder fastsætte regler om, at skorstensfejeren har ret til at fremsætte tilbud til ejeren om at foretage eftersynet.
Last edited by 1 on Tgun; edited 2 times in total
_____________________
Torben G.
Eks. Servicemontør


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Lovpligtig indregulering og eftersyn på vej?

Indlæg af Lintz » 02 feb 2013 09:59

Intressant indlæg "Tgun". Jeg vil dog tillade mig at omskrive den vedtagne lov til alm dansk.

"Her har jeg - Martin Lidegaard - en mulighed for at profilerer mig selv, samt at pålægge danskerne med endu en udgift/afgift"
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

calle

Lovpligtig indregulering og eftersyn på vej?

Indlæg af calle » 02 feb 2013 10:53

Tror ikke det vil komme så vidt, at fyret skal indreguleres for fremmed regning. Så skal man jo have en håndværker ud, hver gang man skifter til andre træpiller. Men det kan da godt være, at man skærper sikkerhedskravene til pillefyrets opbygning.

Venlig hilsen

Tgun
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 59
Tilmeldt: 14 jan 2007 10:22
Mit fyr: BlackStar 10 KW Semirens
Areal: 180 m² + 30 m² udhus
Brændsel: 8 mm træpiller
Geografisk sted: Sorø

Lovpligtig indregulering og eftersyn på vej?

Indlæg af Tgun » 02 feb 2013 11:16

calle skrev:Tror ikke det vil komme så vidt, at fyret skal indreguleres for fremmed regning. Så skal man jo have en håndværker ud, hver gang man skifter til andre træpiller. Men det kan da godt være, at man skærper sikkerhedskravene til pillefyrets opbygning.

Venlig hilsen
Det kunne et lovkrav om iltstyring nok råde bod på.
_____________________
Torben G.
Eks. Servicemontør

PeterMA
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 03 mar 2011 14:08
Mit fyr: Woody 10KW - Black Start 1016 semirens
Areal: 192kvm
Brændsel: blandet
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Dagligt forbrug: 20kg
Årligt forbrug: 4 Tons
Geografisk sted: Slagslunde
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 1 gang

Lovpligtig indregulering og eftersyn på vej?

Indlæg af PeterMA » 02 feb 2013 11:22

Jo men det fungere jo fx ikke på nbe brændere under30kw. Har vVæret fremme Mange gange :(
---
Med Venlig Hilsen

Peter M. Andersen.

Solceller - > http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 9&end=TRUE


Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Lovpligtig indregulering og eftersyn på vej?

Indlæg af Flammen » 02 feb 2013 11:40

PeterMA skrev:Jo men det fungere jo fx ikke på nbe brændere under30kw. Har vVæret fremme Mange gange :(
arh, de passer altså ikke. mit kan nemt køre med iltstyringen aktiv, men jeg har deaktiveret det, fordi jeg derved kan opnå et mere stabil iltoverskud i netop min kedel

Tgun
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 59
Tilmeldt: 14 jan 2007 10:22
Mit fyr: BlackStar 10 KW Semirens
Areal: 180 m² + 30 m² udhus
Brændsel: 8 mm træpiller
Geografisk sted: Sorø

Lovpligtig indregulering og eftersyn på vej?

Indlæg af Tgun » 02 feb 2013 11:47

PeterMA skrev:Jo men det fungere jo fx ikke på nbe brændere under30kw. Har vVæret fremme Mange gange :(
Når det ikke virker i dag, har det sikkert noget med udbud og efterspørgsel at gøre.
Hvis der bliver et lovkrav om iltstyring, skal NBE nok sørge for at få det til at fungere på brændere under 30kW.
NBE vil jo nok ikke lade dette lukrative marked falde på sådan en lille detalje.
_____________________
Torben G.
Eks. Servicemontør

PeterMA
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 03 mar 2011 14:08
Mit fyr: Woody 10KW - Black Start 1016 semirens
Areal: 192kvm
Brændsel: blandet
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Dagligt forbrug: 20kg
Årligt forbrug: 4 Tons
Geografisk sted: Slagslunde
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 1 gang

Lovpligtig indregulering og eftersyn på vej?

Indlæg af PeterMA » 02 feb 2013 12:14

Det er da helt sikkert nogle der kan få det til at fungere som det er idag. Men der er da ingen garanti. Selv Levi anbefalet det ikke til under 30kw brændere. Men vi kan sagtens blive enige om at hvis de det bliver en lovkrav. Så skal nbe nok få det til at fungere:)
---
Med Venlig Hilsen

Peter M. Andersen.

Solceller - > http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 9&end=TRUE

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Lovpligtig indregulering og eftersyn på vej?

Indlæg af Hjemme teori » 02 feb 2013 12:48

Jeg har en 30kW og har egentligt fravalgt det fordi jeg har læst lidt forskelligt om hvor vidt det virker. Men siger i det virker på min kedel, for så skal jeg da have det på snarest.
Mvh. Sophus

remme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 3 gange

Lovpligtig indregulering og eftersyn på vej?

Indlæg af remme » 04 feb 2013 11:58

Krav om bedre brugsanvisninger på softwaren og evt iltstyring kunne godt være ønskeligt. Og også anvisning på opsætning da heller ikke alle sælgere/deres smede har styr på den del desværre :(
Taler desværre af bitter erfaring.
Men en generel ordning som ved oliefyr er måske nok at skyde over målet, medmindre det er beskæftigelsespolitikken og mængden af afgifter/udgifter man søger at øge.


Besvar