Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

minishunt problemer

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

minishunt problemer

Indlæg af abn » 01 feb 2013 20:42

Så fik jeg prøvet at skylle gulvvarmeslangerne igennem. Havde en vandslange koblet til ude fra vandhanen og så en fra retur og ud i vasken og så blev der sendt varm vand igennem så jeg var sikker på at jeg fik det hele vejen igennem.
Resultat: INGENTING.
Efter jeg så satte det hele sammen igen og lukkede luft ud og startede pumpen igen, kunne jeg se på returen at der ind imellem kom luftbobler forbi og hen til pumpen, så konklussionen må være at pumpen laver fin cirkulation i gulvet, men den vil ikke blande varmt vand i det.................hmmm................ Mærkeligt.
Andre gode råd....?
Inden jeg piller den fra og laver det som Ernst har beskrevet i en anden tråd om gulvvarme icon_cheesygrin.gif
Mvh Anders


vigasproblemer
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 21 mar 2011 12:30
Mit fyr: vigas og bekkasin
Areal: 125
Brændsel: affaldstræ + løvtræ
Fremviser gerne i postnummer: 6771
Geografisk sted: Plougstrup ved jernvedlund
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

minishunt problemer

Indlæg af vigasproblemer » 01 feb 2013 21:50

hej anders.
Den termostat ventil der er i enden, hvor du har taget termostaten af, kan du ikke skrue den lille møtrik af, den hvor stiften er i, når du har skruet den af vil du kunne se ventilen, den skal arbejde ind ug ud er den ude, kommer der ikke vand op til dig, så er den helt åben, du slukker alle pumper fatter om ventilenden med en spids tang en klud over og du skubber ventilen i bund, drej den et per gange, er den lidt utæt når den er helt åben, så drej den et par gange mens du trækker i den. så er ventilen klar så tager du den lille møtrik og kontroller at den lille stift kan gå helt ud og helt ind, der kunne sagtens side noget kalk eller ligende.
det der lyder mærkeligt er at du skriver der er flow igennem.
Venligst H.P.Dall

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

minishunt problemer

Indlæg af abn » 01 feb 2013 22:36

vigasproblemer skrev:hej anders.
Den termostat ventil der er i enden, hvor du har taget termostaten af, kan du ikke skrue den lille møtrik af, den hvor stiften er i, når du har skruet den af vil du kunne se ventilen, den skal arbejde ind ug ud er den ude, kommer der ikke vand op til dig, så er den helt åben, du slukker alle pumper fatter om ventilenden med en spids tang en klud over og du skubber ventilen i bund, drej den et per gange, er den lidt utæt når den er helt åben, så drej den et par gange mens du trækker i den. så er ventilen klar så tager du den lille møtrik og kontroller at den lille stift kan gå helt ud og helt ind, der kunne sagtens side noget kalk eller ligende.
det der lyder mærkeligt er at du skriver der er flow igennem.
Venligst H.P.Dall
Stiften fungerer fint. Den kan skubbes i bund og kommer selv ud igen. Ingen utætheder der. Da jeg skilte det af prøvede jeg at åbne for både fremløb og returløb og der kommer vand lige med det samme. Så vandet kan godt komme forbi ventilen. En af gangene hvor jeg rodede med det skruede jeg proppen af enden, altså i højere side. Og så åbnede jeg for en hane af gangen. Også for at tjekke at der ikke var en kugle hane som stod lukket. Og der kom vand ud for hver gang jeg åbnede for en hane.
Mvh Anders

mekanikeren
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 71
Tilmeldt: 12 apr 2012 23:16
Mit fyr: Värmebaronen Viking Bio
Areal: 154
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9610
Geografisk sted: Haverslev

minishunt problemer

Indlæg af mekanikeren » 02 feb 2013 12:43

Hejsa
Jeg har lige haft lign. problem med mit Wavin gulvvarme. Her var det gummipakningen på enden af termostaten, som var gået løs, så der ikke kom nok flow igennem når den lukkede op.
Fik ny termostat indmad sat på, og vupti - så var der varme på igen.
Mvh Mekanikeren

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

minishunt problemer

Indlæg af abn » 02 feb 2013 18:25

mekanikeren skrev:Hejsa
Jeg har lige haft lign. problem med mit Wavin gulvvarme. Her var det gummipakningen på enden af termostaten, som var gået løs, så der ikke kom nok flow igennem når den lukkede op.
Fik ny termostat indmad sat på, og vupti - så var der varme på igen.
kan godt være jeg misforstår dig, men jeg har pillet termostaten helt af, så den står fuldt åben men virker stadig ikke
Mvh Anders


mekanikeren
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 71
Tilmeldt: 12 apr 2012 23:16
Mit fyr: Värmebaronen Viking Bio
Areal: 154
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9610
Geografisk sted: Haverslev

minishunt problemer

Indlæg af mekanikeren » 02 feb 2013 22:42

Hej Anders
Jeg prøvede også at pille termostaten af, men det hjalp lige lidt. Det viste sig så, at det var den pakning, som sidder for enden af stiften, og slutter tæt mod det varme vand. Den var gået løs, så uanset hvor meget jeg skruede op, så kom der ikke det ønskede flow igennem.
Jeg fandt ud af det, ved at fremløbstemp. blev lavere og lavere. Til sidst kunne jeg ikke få mere end 25 - 30 grader på gulvvarmen.
Det kan godt være, at jeg udtrykte mig forkert, jeg skulle have skrevet stiften/ventilen

Termostat = håndtaget
Stiften = ventilen

Håber det forklarede det bedre
Mvh Mekanikeren

mekanikeren
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 71
Tilmeldt: 12 apr 2012 23:16
Mit fyr: Värmebaronen Viking Bio
Areal: 154
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9610
Geografisk sted: Haverslev

minishunt problemer

Indlæg af mekanikeren » 02 feb 2013 22:49

Jeg tog lige et billede.
Pakningen var ikke faldet helt af, den sad bare meget løs
Vedhæftede filer
Ventil.JPG
Mvh Mekanikeren

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

minishunt problemer

Indlæg af abn » 03 feb 2013 20:22

ventil.jpg
Så fik jeg skilt det hele af igen. Jeg måtte have den ud i skruestikken for at skille ventilen af men det lykkedes.
Her var lige et billede. Men nu er spørgsmålet så om den er i stykker. Skal metalskiven sidde fast på ventilen. Gummipakningen sad jo nederst og holdt fast på skiven så den ikke kunne falde af.
Når den sidder skruet i kan det godt se ud som om at den ikke åbner ret meget, men svært at vurdere da der jo ikke er tryk på når jeg kigger ind i den.
Mvh Anders

mekanikeren
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 71
Tilmeldt: 12 apr 2012 23:16
Mit fyr: Värmebaronen Viking Bio
Areal: 154
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9610
Geografisk sted: Haverslev

minishunt problemer

Indlæg af mekanikeren » 03 feb 2013 20:40

Jeg troede også, at det bare var at skubbe pakningen tilbage igen på min gamle ventil, men det fik jeg bare 5 grader mere ud af. Det gjorde en stor forskel at sætte en ny ventil i. Pakningen fylder mindre i den nye jeg fik. 2mm gør åbenbart en forskel.

På min ventil (wavin) sidder skiven fast på stiften, og pakningen er skubbet ned på. På den nye sidder der en lille clips, som holder pakningen ind til skiven. Det er åbenbart et kendt problem for Wavin, siden de laver en forbedret udgave af ventilen.

Hvis jeg var dig, så ville jeg enten købe en ny ventil, eller få den pakning til at fylde mindre. Du kunne jo evt PRØVE montere ventilen uden pakning for at se om temperaturen kommer op på systemet.
Du må ikke smide 60 grader i gulvvarmen i ret lang tid, men du kunne jo lige lave et lille forsøg.
Mvh Mekanikeren

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

minishunt problemer

Indlæg af abn » 03 feb 2013 20:55

mekanikeren skrev:Jeg troede også, at det bare var at skubbe pakningen tilbage igen på min gamle ventil, men det fik jeg bare 5 grader mere ud af. Det gjorde en stor forskel at sætte en ny ventil i. Pakningen fylder mindre i den nye jeg fik. 2mm gør åbenbart en forskel.

På min ventil (wavin) sidder skiven fast på stiften, og pakningen er skubbet ned på. På den nye sidder der en lille clips, som holder pakningen ind til skiven. Det er åbenbart et kendt problem for Wavin, siden de laver en forbedret udgave af ventilen.

Hvis jeg var dig, så ville jeg enten købe en ny ventil, eller få den pakning til at fylde mindre. Du kunne jo evt PRØVE montere ventilen uden pakning for at se om temperaturen kommer op på systemet.
Du må ikke smide 60 grader i gulvvarmen i ret lang tid, men du kunne jo lige lave et lille forsøg.
Nu siger du 2 mm. Hvis jeg får 2 mm så er det lige før at den kan stå helt åben. Jeg tror der er 3-4 mm ialt når jeg kigger ind i enden. Jeg tror sgu du har løst mit problem mekaniker. Hvor fik du fat i en ny reservedel.
Mvh Anders


Besvar