Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Buffertank - liggende eller stående?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
nemocharley

Buffertank - liggende eller stående?

Indlæg af nemocharley » 31 jan 2013 00:05

Hej

Jeg har efterhånden skrevet en del herinde på forum og fået meget hjælp - så tusind tak for det :)

Jeg er så småt landet på en løsning, som bliver realiseret med nyt pillefyr til sommer. Det indebærer, at jeg beholder det nuværende meget beskedne fyrrum og er nødt til at have vvb (som efter endt tjeneste om en håndfuld år erstattes med en varmtvandsstation til opvarmning af brugsvand i gennemstrømning) og buffertank på loftet lige over fyrrummet.

Og så er jeg rendt på en udfordring:

1) Hvis jeg skal have en stående buffertank så er pladsen cirka sådan her - i 167cm højde er max diameter 50 cm. I ca 125 cm højde er max diameter 80 cm. Det er vel knap en 300 liters buffer der kan stå der - eller hvis jeg presser citronen 2stk 200 liters buffertanke ved siden af hinanden. (Der er en inverter på loftet som der skal være adgang til og have luft omkring sig).

2) En liggende buffertank vil fint kunne være på 500 liter - måske endda 800 liter. Men hvad med lagdelingen? Og en evt. elpatron?

På sigt skal der solvarme til bufferen (der er maksimalt plads til 80 rør på taget). Da jeg overproducerer lidt strøm fra solcellerne vil jeg gerne øge komforten ved at have en elpatron i toppen af tanken.

Hvad dulan gør jeg lige?


nemocharley

Buffertank - liggende eller stående?

Indlæg af nemocharley » 31 jan 2013 07:23

Lige en tilføjelse: Jeg har også den mulighed, at købe en traditionel solvarmebeholder fra Vølund deres 400 liters buffer kan lige akkurat stå oprejst på mit loft. Men så er det en lidt anden opsætning med diverse vekselrettere etc. Med den løsning er jeg lidt i tvivl om, hvordan jeg bedst får integreret mit overskudsstrøm?

Men jeg er mest interesseret i at bruge den første model, da den skulle være en tand mere effektiv.

nemocharley

Buffertank - liggende eller stående?

Indlæg af nemocharley » 31 jan 2013 11:32

Har fundet denne her svenske model på en anden tråd: http://www.termoventiler.se/media/upload/lm5030_s.pdf

Den vil jeg kunne efterligne med 2stk stående 200 liters buffertanke. Men er det bedre med en 750liter liggende buffertank, da det giver større buffervolumen?

Eller er det i bund og grund ligemeget?

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Buffertank - liggende eller stående?

Indlæg af Tom_AT » 31 jan 2013 14:03

Hvorfor vil ud have Buffer(Akku) tank til modulerende pillefyr ? Det er jo slet ikke nødvendigt.

edit:
Jeg skal bare læse det hele. Du vil gerne have solfangere og en elpatron i :P

nemocharley

Buffertank - liggende eller stående?

Indlæg af nemocharley » 31 jan 2013 15:05

Tom_AT skrev:Hvorfor vil ud have Buffer(Akku) tank til modulerende pillefyr ? Det er jo slet ikke nødvendigt.

edit:
Jeg skal bare læse det hele. Du vil gerne have solfangere og en elpatron i :P
Ja. Jeg skylder måske lige at fortælle at det pillefyr der kommer op bliver et af disse tre Biotech Toplight - 3.4-9.2kw, Vølunds Pellux 100 - 5.18 -18kw eller Passats Bioheat 149 2.99-14.9kw. Mit hus vil kunne varmes op af en 5-6kw kedel. Så med buffertanken søger jeg; 1) at undgå for mange start/stop, 2) kunne bruge overskudsstrømmen bedst muligt, 3) Måske tilføje solvarme på sigt.

I fald jeg vælger Biotech Toplight vil jeg måske nøjes med at beholde den gamle vvb og lade overskudsstrømmen sørge for det varme vand året rundt - simpelthen fordi fyret er ret dyrt. Der findes andre fyr derude - jeg ved det, men det er disse tre jeg er landet på (langt om længe og efter en del omveje).


nemocharley

Buffertank - liggende eller stående?

Indlæg af nemocharley » 31 jan 2013 21:36

sidder og uddanner mig selv på nettet.... - hvad er forskellen på seriel og parallel opsætning af buffertanke?

remme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 3 gange

Buffertank - liggende eller stående?

Indlæg af remme » 31 jan 2013 22:06

det er om de to tanke er koblet sammen top/bund eller om toppene og bundene er forbundet således at vandet tages fra begge på samme tid

nemocharley

Buffertank - liggende eller stående?

Indlæg af nemocharley » 31 jan 2013 22:13

ah okay - tak for det. Kan du oplyse mig om fordele/ulemper ved begge metoder?

remme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 3 gange

Buffertank - liggende eller stående?

Indlæg af remme » 31 jan 2013 22:24

det er lagdelingen.
med dem i serie får du en ene ladet op først og derefter den anden. og en rigtig god lagdeling af din varme.
Ved parralel får du begge til at blive varme på samme tid og får derved kun varmet dem op til samme niveau.

nemocharley

Buffertank - liggende eller stående?

Indlæg af nemocharley » 31 jan 2013 22:45

okay tak for det, så må det jo være den serielle jeg skal gå efter :)


Besvar