Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Afblænding gulvevarmeshunt

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Afblænding gulvevarmeshunt

Indlæg af Ugelvig » 30 jan 2013 18:18

Hej Forum

Vi er blevet så glade for vores træpillefyr, at vi nu overvejer at lave gulvvarme i de sidste rum i stuehuset :great:

Jeg har kig på denne svend:

http://www.dvcenter.dk/catalog/product/ ... egory/134/

Spørgsmålet er nu om det er muligt at starte med f.eks. 1 streng og blænde de andre af? Så kan man løbende tilkoble de ekstra strenge som renoveringen skrider frem? Er det fuldstændig tåbeligt?

Har I andre forslag til gulvvarmeshunt? Krav er tænd/sluk af pumpe efter behov, AA pumpe, trådløs styring og mulighed for ø16 mm rør i strengene (trægulv med spor).

Et andet spørgsmål, hvorfor er der bypass, når pumpen er variabel og med auto tænd/sluk???

På forhånd tak!!!
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


levi

Afblænding gulvevarmeshunt

Indlæg af levi » 30 jan 2013 18:30

Ugelvig skrev:Hej Forum

Vi er blevet så glade for vores træpillefyr, at vi nu overvejer at lave gulvvarme i de sidste rum i stuehuset :great:

Jeg har kig på denne svend:

http://www.dvcenter.dk/catalog/product/ ... egory/134/

Spørgsmålet er nu om det er muligt at starte med f.eks. 1 streng og blænde de andre af? Så kan man løbende tilkoble de ekstra strenge som renoveringen skrider frem? Er det fuldstændig tåbeligt?

Har I andre forslag til gulvvarmeshunt? Krav er tænd/sluk af pumpe efter behov, AA pumpe, trådløs styring og mulighed for ø16 mm rør i strengene (trægulv med spor).

Et andet spørgsmål, hvorfor er der bypass, når pumpen er variabel og med auto tænd/sluk???

På forhånd tak!!!
1 - Ja det er muligt at starte med 1 streng, - og proppe de andre strenge af indtil de skal bruges.

2 - Der er på den omtalte shunt mulighed for montering af 16 mm alupex koblinger :great:

3 - Der er bypass af 2 grunde - (1a - bypass skal der være på f.eks varmepumper) - (1b En pumpe på en gulvvarmeshunt skal helst køre på permanent tryk for at få en ordentlig varmefordeling i gulvvarmeslangerne - derfor er et bypass et must, - medmindre der er pumpestyring i den valgte styring (Der er pumpestyring i den model du har valgt).

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Afblænding gulvevarmeshunt

Indlæg af Ugelvig » 30 jan 2013 18:34

Tak Levi. Så lærte jeg også lidt i dag :)

Så er det jo bare at gå i gang! :D
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


Besvar