Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Styring af returløbs temperatur til accutank.

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Boesgaard 54
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 68
Tilmeldt: 31 dec 2012 10:15
Mit fyr: Atmos DC32
Areal: 232
Brændsel: Blandet træ
Fremviser gerne i postnummer: 4952
Årligt forbrug: 10-14 rum træ
Geografisk sted: Keldernæs Lolland

Styring af returløbs temperatur til accutank.

Indlæg af Boesgaard 54 » 30 jan 2013 14:55

Inden længe skal jeg have indstaleret min ny indkøbte Atmos kedel, I den forbindelse har jeg gået og funderet om jeg kunne styre/fastholde min retur temperatur til accutanken.

I min nuværende opsætning af central varmen, har jeg en Danfoss VMV blandeventil, monteret med en Danfoss RAVK, hvor selve føleren er monteret i fremløbet, dette fungere fint og fastholder en forudindstillet temperatur, forudsat at accutank temperatur ligger højere end den valgte fremløbs temperatur til radiatore.

Min tanke er følgende: Ved og flytte føleren til retur rørret til accutank, kan jeg så fastholde en så lav retur temperatur som muligt (30gr) og samtidig vil det så begrænse flowet i anlægget (mindre roderi i vandet), føleren vil så også registre huset aktuelle varme behov, da RAVK elementet vil fastholde returtemperaturen og fremløbstemperaturen vil være variabel.

Er der en der ude der har prøvet noget tilsvarende ??
Last edited by 1 on Boesgaard 54; edited 30 times in total
Mvh. Jørgen Boesgaard
jboesgaard@godmail.dk


Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Styring af returløbs temperatur til accutank.

Indlæg af Ernst Drastrup » 30 jan 2013 15:17

Returen hjem til akkumuleringstanken er næsten altid bestemt af vandets temperatur hjem fra radiatorene,
som jo aldrig kommer under laveste stuetemperatur ca. 22 grader.
Hvis også det forholder sig sådan hos dig, kan du roligt sende returvandet hjem på ca. midten af akkutanken.
Er returvandet koldere en tanken er på midten, så vil det stille og rolig dale ned i den højde inde i tanken, som vægtfyldeforskellen siger det hører hjemme.
Det er altså først hernede, vandet blander sig med det omkringliggende vand.
Og lagdelingen ødelægges ikke herved.

Jeg tror din Danfos ventil vil blokere for flowet, så nogle radiatorer kommer til at mangle varme,
hvis jeg har fattet det rigtigt.

En anden måde kkan være, at lede returen hjem i et 2" lodretstående rør udenfor tanken, og så lave fire - fem forbindelser mellem det 2" rør og tanken i de forskellige højder.
Diagram  20 i solvarmebogen 001 - Kopi.jpg
Det virker rigtig godt og begrænser ikke flowet nogen steder.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Boesgaard 54
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 68
Tilmeldt: 31 dec 2012 10:15
Mit fyr: Atmos DC32
Areal: 232
Brændsel: Blandet træ
Fremviser gerne i postnummer: 4952
Årligt forbrug: 10-14 rum træ
Geografisk sted: Keldernæs Lolland

Styring af returløbs temperatur til accutank.

Indlæg af Boesgaard 54 » 30 jan 2013 17:21

Tak til Ernst for det fine svar :-)

Jeg har lige kikket på min accutank, der er 3 studse placeret imellen ind og udgang, lige under indgang en 3/4" i midten af tanken en 2" lige over udgang en 2", hvordan vil det gå sammen med den lodrette 2"

Jeg kan se iflg. dit diagram, at du benytter 5/4" i mellem tank og det lodrette 2" rør, dette kan desværre ikke benyttes i mit tilfælde
Mvh. Jørgen Boesgaard
jboesgaard@godmail.dk


Besvar