Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
schnugg
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 51
Tilmeldt: 22 jun 2010 16:11
Mit fyr: Scotte blackstar s 10 kw
Areal: 140
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8752

Hjælp

Indlæg af schnugg » 27 jan 2013 20:17

Hvad med Passat C1


schnugg
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 51
Tilmeldt: 22 jun 2010 16:11
Mit fyr: Scotte blackstar s 10 kw
Areal: 140
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8752

Hjælp

Indlæg af schnugg » 27 jan 2013 20:19

Hvad med passet c1

levi

Hjælp

Indlæg af levi » 27 jan 2013 20:57

schnugg skrev:Hvad med Passat C1
Det anlæg kan du da på ingen måde sammenligne med dem der er omtalt her i tråden ?

Rene`larsen
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 556
Tilmeldt: 29 dec 2006 09:55
Mit fyr: EKOHEAT 1500/ Blacksmith combi light
Areal: 350
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4050
Dagligt forbrug: 40kg temp 24+
Geografisk sted: 4050 skibby

Hjælp

Indlæg af Rene`larsen » 28 jan 2013 07:56

levi skrev:
Det anlæg kan du da på ingen måde sammenligne med dem der er omtalt her i tråden ?

Ja jeg har også engang set en hest :shock:

Nej spøg til siden, som levi skriver er det meget svært at samligne en stoker med pillebrændere, og så kan passaten jo ikke tænde selv.
Så skulle det være en stoker ville jeg personligt gå efter en der kunne tænde selv, men det var jo ikke det der var spørgsmålet :great:
MVH Rene` larsen
Søglimt blik og skifer

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Hjælp

Indlæg af Ugelvig » 28 jan 2013 19:47

Som træpillefyr, findes der jo mange gode at vælge imellem. Hvad er budgettet, hvad er pladsen til installationen eller andre data, der kunne hjælpe med valget?

Som du sikkert har set her på siden, er der rigtig mange der syntes godt om Scotte/Woody. Enten lyver de alle sammen og prøver at berettige deres valg af anlæg, ved at skamrose det. Ellers er det faktisk et godt anlæg ;) Jeg tror mest på det sidste. Jeg har selv set ét anlæg i funktion og det fungerede rigtig godt. Der er utrolig mange indstillingsmuligheder og anlægget kan justeres til mindste detalje - på godt og ondt. Grunden til, at jeg ikke valgte det, tilbage i efteråret 2012 er, at jeg syntes det var for klein og finish var ikke helt som jeg forventer af et anlæg i den kaliber.

Er du igang med at kigge på træpillefyr, skal du forbi Vølund/Nibe og deres Vølund Pellux 100. Det anlæg bliver rost til skyerne på flere forskellige fora. Har selv kun set det i drift ved en VVS-montør, hvor det kørte rigtig godt. Virkede meget fornuftig i kvalitet/samling. Og der var den rette mængde justeringmuligheder, ikke for mange :)

Vores eget valg tilbage i efteråret blev en Atmos D14P kedel med en påmonteret Iwabo Villa S2 brænder. Kedlen blev valgt fordi den er dejlig svær i godset, utrolig lavteknologisk (kan intet udover at tænde/slukke pumpen og vise temp.), høj virkningsgrad 93% og bliver lavet af én af Europas største producenter af kedler. Brænderen blev valgt, fordi den som kedlen er utrolig lavteknologisk, den kan kontrol indveje piller og du kan sætte trim (pille mængde), alt andet styrer den selv. Den er ikke modulerende, så den bliver sat til en given effekt mellem 10 og 20 kW, auto tænd med en keramisk glødespiral, der ifølge importør og forskellige fora i Sverige klarer mellem 50 - 100.000 tænding... :) Så den fungerer som et godt gammelt oliefyr, den tænder efter behov og slukker, når ønskes temp. er nået.

Vi har brændt knap to paller siden november sidste år (ca. 25 kg pr. døgn, for 215 kvm, 200l VVB og fire personer i husstand, hus fra 1878, temp. inde 21 grader C), så erfaringer er stadig nye. Der har ikke været et eneste nedbrud eller fejl, brænderen ikke selv har kunne klare. Jeg satte uddosseringen lidt op i forhold til standard for at få den til at tænde første gang og ikke via tænd 2, hvor den tilfører lidt ekstra piller og prøver igen. Har ingen tænd 2 haft siden. Har arbejdet lidt med trim, da jeg syntes kedlen/asken var lige mørk nok. Det har så betydet, at den har fået for lidt piller og har lavet en genstart/gentænd. Men det ser ud som om, jeg bare skal accepterer en lidt mørk kedel. Der er ingen ubrændte piller eller klatter i asken, ej heller slagger, så jeg lever med det. Røgtemp. ved nyrenset kedel 70 grader C ved maks. last (12 kW). Røgtemp. ved beskidst kedel 90 grader C ved maks. last (14 kW), det syntes jeg er ok. Jeg fylder piller på hver 3 uge (750 l silo) og renser kedlen. Jeg tømmer kedel for aske hver 6. uge. Brænderen har jeg ikke kigget på endnu, kommer nok :) Så alt i alt, er jeg tilfreds. Men det er ikke et voldsomt kendt fyr i Danmark, desværre...
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


nemocharley

Hjælp

Indlæg af nemocharley » 28 jan 2013 21:58

Atmos sælges med komplet sæt inkl silo til 25000,- - det er altså ret billigt. Og det er en god kedel,

MGM koster også under 30.000 hvis du er til et billigt fyr efter østrigsk forbillede.

Vølunds Pellux 100 tegner godt.

Scotte/Woodys salgssucces taler vistnok for sig selv.

Den polske mini-bio?

Af de meget selvstændige pillefyr vil jeg fremhæve Bioheat 149, Biolyt, Biotech og Hapero - men de koster altså omkring 60-70.000.

Men jeg savner nogle oplysninger om dit hus og sårn. :?

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Hjælp

Indlæg af snubbi » 28 jan 2013 22:05

hej
der er også tpk fra baxi den kan fåes til ca 30 kilo , ren pille gnasker

levi

Hjælp

Indlæg af levi » 28 jan 2013 23:25

snubbi skrev:hej
der er også tpk fra baxi den kan fåes til ca 30 kilo , ren pille gnasker
Det er jo en NBE kopi, - så vælg dog originalen, - især når originalen er billigere :great:

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Hjælp

Indlæg af Tom_AT » 29 jan 2013 13:53

nemocharley skrev:Atmos sælges med komplet sæt inkl silo til 25000,- - det er altså ret billigt. Og det er en god kedel,

MGM koster også under 30.000 hvis du er til et billigt fyr efter østrigsk forbillede.

Vølunds Pellux 100 tegner godt.

Scotte/Woodys salgssucces taler vistnok for sig selv.

Den polske mini-bio?

Af de meget selvstændige pillefyr vil jeg fremhæve Bioheat 149, Biolyt, Biotech og Hapero - men de koster altså omkring 60-70.000.

Men jeg savner nogle oplysninger om dit hus og sårn. :?
Ikke for at være noget dumt svin eller noget.
Men skylder du ikke lige vedkommende at fortælle at du rent faktisk ingen erfaring har med pillefyr/stokerfyr overhovedet?

nemocharley

Hjælp

Indlæg af nemocharley » 29 jan 2013 15:33

Tom_AT skrev:
Ikke for at være noget dumt svin eller noget.
Men skylder du ikke lige vedkommende at fortælle at du rent faktisk ingen erfaring har med pillefyr/stokerfyr overhovedet?
Jeg ejer ikke et pillefyr. Jeg kendte ikke noget til den her verden før oktober sidste år. Jeg har brugt meget tid på at se pillefyr ved fabrikanter, private og på nettet. Så er det sat på plads - de fyr jeg nævner er der ikke noget i vejen med.

Så jeg ser din kommentar som en personlig en af slagsen.

Det er nu tredje gang du stikker til mig Tom-AT, og det er min grænse. Hvis du har et personligt problem med mig så send en PB, så må vi få talt tingene igennem. Jeg vil ikke undskylde mit engagement eller interesse.


Besvar