Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Tm3006 iltstyring.

Spørgsmål vedr. KSM Stokerfyr samt det tilbehør der laves til KSM stokere
Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Tm3006 iltstyring.

Indlæg af Ollii » 26 jan 2013 22:07

Jeg kigger lige på det i morgen. Så er det muligt og holde øje med effekten. Og vender så tilbage hvis det driller for meget. Takker i første omgang.

Flammen. Den skal jeg vist have kigget mere på den side der. Kunne da godt være noget at hente der.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.


Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Tm3006 iltstyring.

Indlæg af Ollii » 27 jan 2013 17:33

Hej igen så er nye pid afprøvet. pid0 td 242 synes jeg ikke duer. Efter 2 timer står den og svinger mellem 45% og 65% op og tilbage igen inden for et minut.
pid0 ti 400 er der ikke de store problemer med.

Angående pause under 30% er det pga. af at jeg kun kommer under 30% hvis der ryger fast brændsel i kedlen.

angående 65 grader i fremløb. så siger mine manuelle termometre 70 grader fremløb. Og der opstår ikke kondens. Jeg er ikke så kritisk med retur temp men holder øje med kondens i stedet.

Min o2 er måske lidt lav. men brændkammer er lys grå på hedeflader og asken er fint brun uden opglødning.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Tm3006 iltstyring.

Indlæg af timkenneth » 28 jan 2013 07:27

Ollii skrev:Hej igen så er nye pid afprøvet. pid0 td 242 synes jeg ikke duer. Efter 2 timer står den og svinger mellem 45% og 65% op og tilbage igen inden for et minut.
pid0 ti 400 er der ikke de store problemer med.

Angående pause under 30% er det pga. af at jeg kun kommer under 30% hvis der ryger fast brændsel i kedlen.

angående 65 grader i fremløb. så siger mine manuelle termometre 70 grader fremløb. Og der opstår ikke kondens. Jeg er ikke så kritisk med retur temp men holder øje med kondens i stedet.

Min o2 er måske lidt lav. men brændkammer er lys grå på hedeflader og asken er fint brun uden opglødning.
finno. grunden til at jeg skrev ang. pid td er: "Td er den tid, som fyret spår ud i fremtiden. Styringen regner simpelt hen fremad og ser, hvor tingene ender indefor denne tid. Hvis Td er høj (500 eller derover) vil selv små ændringer i temp. få fyret til at reagere voldsomt, fordi den spår langt ud i fremtiden hvor måske 0,2 graders afvidelse i temp. kan blive til mange grader - man pisker en stemning op. Hvis den er lav (under 200) er det omvendt, så er den lidt mere doven."
men hvis du håndfyrer ved siden af kan jeg godt se ideen i 0 på dem begge.

har du gulvvarme eller radiator? Ti er den tid, fyret skal bruge til at nå setpoint-temp. Hvis Ti er høj (8-900) tillader man fyret at være lang tid om at nå setpoint. Hvis Ti er lav (2-300) vil den fyre ekstra op så den hurtigere når fastsat temp. Ved et hus fuldt af gulvvarme bør den ligge højt, men med store radiatorer og pludselig ændring i forbrug kan det være en fordel at den står lavt. Husk at 400 er standard.


alletiders du var klar over det ikke er afgørende hvad returtemp er men om kedel er tør inden i, det var nu mere hvis ikke.. :)
husk hvis du vil fyre med flis at ændre puls og pause, ellers tror jeg ikke den kan følge med.

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Tm3006 iltstyring.

Indlæg af Ollii » 29 jan 2013 03:20

timkenneth skrev:
finno. grunden til at jeg skrev ang. pid td er: "Td er den tid, som fyret spår ud i fremtiden. Styringen regner simpelt hen fremad og ser, hvor tingene ender indefor denne tid. Hvis Td er høj (500 eller derover) vil selv små ændringer i temp. få fyret til at reagere voldsomt, fordi den spår langt ud i fremtiden hvor måske 0,2 graders afvidelse i temp. kan blive til mange grader - man pisker en stemning op. Hvis den er lav (under 200) er det omvendt, så er den lidt mere doven."
men hvis du håndfyrer ved siden af kan jeg godt se ideen i 0 på dem begge.

har du gulvvarme eller radiator? Ti er den tid, fyret skal bruge til at nå setpoint-temp. Hvis Ti er høj (8-900) tillader man fyret at være lang tid om at nå setpoint. Hvis Ti er lav (2-300) vil den fyre ekstra op så den hurtigere når fastsat temp. Ved et hus fuldt af gulvvarme bør den ligge højt, men med store radiatorer og pludselig ændring i forbrug kan det være en fordel at den står lavt. Husk at 400 er standard.


alletiders du var klar over det ikke er afgørende hvad returtemp er men om kedel er tør inden i, det var nu mere hvis ikke.. :)
husk hvis du vil fyre med flis at ændre puls og pause, ellers tror jeg ikke den kan følge med.
Hej igen i huset har jeg 6 store radiatorer uden termostater og 6 med termostater plus en enkelt gulvvarme uden regulering ud over fremløbsshunt i fyrrum. vvb. kører på ren el så forbruget er temmelig konstant.
Fyret kører også med en rigtig stabil ydelse 45-55% og temp mellem 64-66 grader med mindre jeg smider fast brændsel i.
Og ja selvfølgelig skal puls og pause ændres på flis. Dog skal jeg også lige have lavet en omrører før jeg kan fyre med det uden jeg skal bo ude ved fyret. :D
Jeg takker mange gange for hjælpen i denne omgang og vender tilbage hvis jeg kommer på mere hovedet ikke selv kan løse. :lol:
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.


Besvar